Gå til innhold

OK med stefars etternavn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg vet at begge foreldre må skrive under på navneendring. Var mer det at jeg var interessert i å høre andres meninger rundt dette. 

TS

Anonymkode: bc357...fdb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes dere? Saken er denne: 

Gutten har mors etternavn som mellomnavn og fars etternavn som etternavn. 

Mor har giftet seg på ny og ønsker å ta hans navn. Mor ønsker følgelig at barnet da får stefars etternavn som mellomnavn. Far nekter. 

Hva synes dere er rett her?

Selvsagt er man enig med barnets far. Man endrer ikke navnet på et barn bare fordi mor fant seg en sengekamerat hun formaliserte med.

Anonymkode: 44c7a...fa8

• Liker 1
Skrevet

Far har rett. Jeg syns det er tull og skulle forandre etternavnet til barnet. Om mor ønsker at barnet fortsatt skal bære hennes navn så får hun heller fortsette å bruke sitt pikenavn eller eventuelt ha det som ett mellomnavn selv.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo moren som skal gifte seg og ikke ungen.

Anonymkode: fcb6f...33d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes mor er ganske fjern som i det hele tatt reiser denne problemstilingen. Hun låner jo bare dette nye navnet for å vise at hun er gift med ny mann, det har ingenting med barnet å gjøre. At alle i en familie skal ha samme navn er en moderne tvangstanke, historisk sett viser navn til opphav og historie, og mors pikenavn er en del av barnets historie, som bla knytter det til feks besteforeldrene. Ingen har heller noen garanti for at dette nye ekteskapet vil vare, og barnet bør ikke bytte navn hver gang mor finner seg en ny mann. 

Anonymkode: dd709...9ba

Skrevet

Enig med barnefar.

Skrevet

Stefar tar mors navn når de gifter seg, og barnet beholder sitt slik det er. Problem løst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for deres meninger. 

Ts

Skrevet

Barnet beholder navnet han har! Hans to navn er fra hans mor og far. Stefar er sikkert en super fyr, men det er ikke logisk at ungen har hans navn så lenge begge andre foreldre er i live og delaktige i barnets liv.

Skjønner far godt her, uansett om det "bare" er snakk om et mellomnavn.

Skrevet

Jeg ser mors tankegang. Barnets mellomnavn = hennes etternavn. Når hun får nytt etternavn, drypper det nedover på barnets mellomnavn slik at de beholder navneknytningen. 

Likevel synes jeg barnets to navn her først og fremst viser slektstilhørighet. Så da er den beste løsningen at mor beholder sitt etternavn som etternavn eller mellomnavn. Og tar sin nye manns etternavn som det som er ledig etternavn/mellomnavn. Da får mor navnetilknytning både til sin mann og sitt barn, som nok er motivasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet

Her var det ganske enstemmig ser jeg. Takk for svar. TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...