Gå til innhold

OK med stefars etternavn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva synes dere? Saken er denne: 

Gutten har mors etternavn som mellomnavn og fars etternavn som etternavn. 

Mor har giftet seg på ny og ønsker å ta hans navn. Mor ønsker følgelig at barnet da får stefars etternavn som mellomnavn. Far nekter. 

Hva synes dere er rett her?

Anonymkode: bc357...fdb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at om man ikke kommer til enighet om bytting av navn så forblir navnet som det var.

Anonymkode: 75eb8...a5b

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

skjønner ikke hvorfor ungen må skifte navn også. Hva med den dagen de kanskje skilles? Og hun gifter seg på nytt. Skal ungen skifte navn hele jævla tiden da eller? Nei, enig med far her

Anonymkode: 93824...cfe

• Liker 18
Skrevet (endret)

Gutten har ingen tilknytning biologisk til stefaren, og jeg ville synes det var merkelig om han skulle ha stefarens etternavn. Hvorfor i all verden skulle han ta det, når han har en biologisk far i live og som han har slektsnavnet til? Det er jo HAN gutten slekter på og bør bære etternavnet til, ikke en ny fyr moren måtte finne på og gifte seg med.

Hadde jeg giftet meg på nytt, hadde jeg aldri kommet på tanken en gang at sønnen min skulle fjerne etternavnet til sin egen far, og ta etternavnet til min nye mann. Det er moren som gifter seg på nytt, ikke gutten. Helt merkelig tanke å skulle bytte for han.

Redigert:

Ser nå at du skriver at det er stefarens etternavn som MELLOMNAVN det er snakk om at gutten skal få evt. Det er enda mere meningsløst. Hvorfor i all verden skal det navnet, som han ikke har noen verdens tilknytning til egentlig, plutselig bli en del av hans navn?

Nei. Jeg holder med barnefaren her.

Endret av Million
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Hvor gammelt er barnet? Er det gammelt nok til å kunne ha en mening selv? Hvordan er forholdet mellom barn og stefar?

Jeg tenker at det er merkelig å skulle bytte navn på barnet, men forstår at mor ønsker at hun og barn skal dele samme navn. Jeg forstår far, men tenker at så lenge barnet beholder fars navn som etternavn, så tror jeg ikke jeg hadde giddet å lage så mye drama ut av at barnets mellomnavn endres. Er jo sjelden man gidder å bruke mellomnavn uansett

Endret av altflyter
  • Liker 1
Skrevet

Om gutten har et forhold til faren synes jeg det er naturlig at han beholder fars etternavn. 

Dersom far bare er et navn på papiret synes jeg det er flott om gutten kan ha samme navn som resten av familien hos mor.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med barnefar. Ser ingen grunn til at barnet skal bytte etternavn. Verken som mellomnavn eller noe. Et barn skal ha en av foreldrene sitt etternavn, ikke navnet til en stefar/mor. 

Hvis jeg noen gang gifter meg på ny, kommer jeg ikke til å ta min evt nye manns navn, da jeg vil ha samme etternavn som mine barn har. Forstår at mor gjerne vil ha etternavnet til mannen sin, samtidig som hun vil ha samme etternavn som barnet sitt. Men her må mor velge. Hun kan ikke bytte etternavn på barnet fordi det gir mor en bedre følelse rundt det

Anonymkode: ec354...27f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke mor kan få både i pose og sekk her. Altså å både ha samme navn som sitt barn og samme navn som sin nye mann. Skjønner godt at far ikke liker den ideen noe særlig. Det naturlige når man har barn fra før er vel å beholde det navnet man hadde selv om man gifter seg på nytt.

Begge foreldrene må vel være enig i navneendring på barnet, så det spiller vel mindre rolle hva vi "synes er rett". Far sier nei, og det har han jo rett til.

Anonymkode: dc089...6af

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enig med barnefar.

Anonymkode: 72bdb...a8d

• Liker 3
Skrevet

Helt enig med barnefar. Kan ikke mor ta stefar sitt navn som etternavn, og bruke sitt eget til mellomnavn? Da har navnet hennes en tilknytning til både barnet og mannen hennes. Blir feil å endre mellomnavnet til barnet. Som noen andre skriver, hva om de skilles? Da vil vel mor ta tilbake sitt gamle etternavn, og må begynne hele prosessen med å endre barnets navn på nytt. Unødvendig. 

• Liker 1
Skrevet

Helt feil å prakke på barnet et etternavn fra en steforelder. Dersom barnet skulle ønske det, kan det legge til stefars navn i voksen alder. 

Det er heller ikke noe å diskutere. Så lenge far har foreldreansvar må begge signere på navneendring. 

• Liker 2
Skrevet

Her tenker jeg at mor mangler noe helt elementært når hun i det hele tatt foreslår det. Jeg kan nesten forstå at hun tenker det, men hun bør virkelig skjønne av seg selv at det er øverst på lista over dumme idéer. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelug skal gutten ha sitt etternavn! Hanhar da ingen slektskap til stefar, og far er jo en omsorgsperson.. 

Anonymkode: 33ec9...e80

• Liker 1
Skrevet

Moren kan beholde sitt etternavn så har hun samme som sønnen

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville som mor tatt ektemannens navn som mellomnavn og beholdt slektsnavnet som jeg deler med mitt barn som etternavn. 

Anonymkode: 45de6...b4e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns at barnefar har rett her. At barnemor gifter seg på nytt og velger å endre sitt navn bør ikke påvirke barnet. Men, har ikke barnet noe samvær eller forhold til far og heller ser på stefar som "ekte" far, så syns jeg det er riktig å endre hvis barnet ønsker.

Det har noe med at hvis mor og ny mann får barn, og det blir hetene noe annet, så er det ikke så gøy for særkullsbarnet å føle seg utenfor. Hvis barnet er over 12 syns jeg barnets stemme skal telle. 

Anonymkode: 9052e...440

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes barnefar har rett her.. Er i samme situasjon selv, gift på nytt. Barna har kun mitt etternavn som mellomnavn.. Selvom jeg selvfølgelig kunne tenkt meg at vi alle hadde samme etternavn, så har jeg ikke engang tenkt tanken om at barna skulle tatt stefars etternavn.. Det blir jo bare helt feil! Så jeg har heller valgt å ikke bytte etternavn, så da har vi alle sammen liksegodt forskjellige etternavn😂

• Liker 1
Skrevet

Blir helt feil å endre barnet sitt navn! Enig med barnefar. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel ikke noe å lure på. Begge foreldrene må godkjenne navneendring, og hvis far nekter, skjer det jo ikke. Om mor har foreldreansvar alene, kan hun bytte navn på ungen uten fars samtykke.

Anonymkode: 84bf9...684

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er riktig. Barnet bør beholde sitt opprinnelige etternavn. Bruk heller det nye etternavnet som mellomnavn

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...