Gå til innhold

Pizzapreferanser

Hvilken pizzatype foretrekker du?  

49 stemmer

1. 1. Velg din favoritt

• Italiensk tynnbunnet pizza
      30
    • Amerikansk tykkbunnet pizza
      10
    • Norsk tykkbunnet langpannepizza
      9

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke forskjellen på norsk og amerikansk. Er norsk automatisk med kjøttsausfyll? Det er jo ikke som om vi er de eneste som bruker bolognesesaus på pizza. Jeg synes uansett tykkbunnet og tynnbunnet er to forskjellige ting og at det er ulike typer fyll som egner seg til hver type pizza. Jeg liker begge deler, alt til sin tid. I praksis lager vi oftest tynn pizza.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi må jo for guds skyld holde oss til de gamle tradisjonene.

Anonymkode: 7d378...0c0

Jeg tror ikke du forstod helt hva jeg mente. :)

Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg ser at det er en del som spør om forskjellen mellom norsk og amerikansk pizza, og det jeg tenkte på med den norske er langpannepizza med bolognesefyll, mens amerikansk er slik man kan kjøpe på Peppes eller Dolly med tykk, men luftig bunn og  fyll som ofte er ganske «oljete». Ofte kan de være ganske like, men i den «norske» utgaven kan man risikere å treffe på sammalt mel i bunnen fordi noen har funnet ut at de vil lage den litt sunnere.  Akkurat DET tror jeg ikke man treffer på i de amerikanske. 

At italiensk pizza kan ha varierende tykkelse er kjent for mange, men da jeg skrev hovedinnlegget siktet jeg til en annen tråd der mange foretrakk tynnbunnet pizza. Det at tynnbunnede pizzaer forbindes med Italia, betyr jo ikke at alle pizzaer fra Italia er tynnbunnede selv om mange kanskje tenker slik om det. 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt misvisende å si at italiensk pizza har tynn bunn. 

Det er veldig stor forskjell mellom regionene i Italia med hensyn til tykkelsen på bunnen. Noen regioner har tykk bunn, noen har syltynn bunn, andre har tynn bunn med veldig tykke skorper/kanter (blant annet er dette ganske vanlig i Napoli, noen steder der får man også fyll inne i skorpene/kantene). Og noen har noe midt i mellom. 

Jeg har spist pizza gjennom flere tiår i de fleste regioner i Italia. Forskjellene er store. 

Anonymkode: 257a5...80a

Jeg tror de fleste automatisk tenker på den napolitanske varianten. Jeg gjør iallfall det, selv om jeg vet at det er mye forskjellig i Italia også. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...