Gå til innhold

Pizzapreferanser

Hvilken pizzatype foretrekker du?  

49 stemmer

1. 1. Velg din favoritt

• Italiensk tynnbunnet pizza
      30
    • Amerikansk tykkbunnet pizza
      10
    • Norsk tykkbunnet langpannepizza
      9

Anbefalte innlegg

Gjest Margit Spat
Skrevet

Inspirert av en annen tråd om pizzaregler: det er så politisk korrekt å framsnakke tynnbunnet italiensk pizza, «slik den egentlig skal være», og å rakke ned på den norske langpanneklassikeren. Jeg anser egentlig dette for å være to forskjellige retter, og jeg liker både italiensk, amerikansk og norsk pizza, men jeg må innrømme at jeg har en forkjærlighet for den norske utgaven. I dag må vel det nesten være å karakterisere som en guilty pleasure :fnise:

Så, hvilken pizza liker DU best? 
Tynnbunnet italiensk?
Tykkbunnet amerikansk?
Hjemmebakt tykkbunnet norsk?

Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Liker alle 3, men italiensk er favoritten.

AnonymBruker
Skrevet

Italiensk :PJeg er mer interessert i å smake selve fyllet enn deigen

Anonymkode: c983b...3f4

Gjest Cicero
Skrevet

Amerikansk! :rodmer: Er skikkelig karbojunkie, elsker deig! 

Italiensk er godt også, men har litt traumer etter restaurant på ferie hvor jeg måtte bestille to pizzaer for å bli mett og servitøren høylytt spurte kjæresten min om han ikke gav meg nok mat hjemme. :fnise:

Skrevet

Alt til sin anledning. Lørdagspizza med tykk bunn og "kjedelig" fyll er jo toppers når man er med barn, for eksempel. Amerikansk med tykk bunn er perfekt fyllemat. Den italienske varianten gjør seg godt om sommeren med et glass vin til. Eller når som helst, egentlig.

Å drive med pizzasnobberi er jo i seg selv ganske tåpelig, da pizza opprinnelig var fattigmannskost laget av rester.

• Liker 4
Skrevet

Det kommer helt an på tid, sted og hvem som skal lage den. Helt isolert holder jeg en knapp på den italienske, men da må den være skikkelig laget. På steder som Peppes og Dollys foretrekker jeg den amerikanske varianten, det er den de er best på, de italienske de har der er som regel en skuffelse. Skal jeg lage selv hjemme blir det den klassiske langpannepizzaen - undervurdert barndomsnostalgi.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Italiensk er den beste etter min mening. 

Anonymkode: 4bf36...77c

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
18 minutter siden, Margit Spat skrev:

det er så politisk korrekt å framsnakke tynnbunnet italiensk pizza, «slik den egentlig skal være», og å rakke ned på den norske langpanneklassikeren.

Vet ikke om langpanneklassikeren opprinnelig er norsk/Amerikansk. Det er en stund siden jeg var i Roma, men der fikk vi langpannepizza på hvert gatehjørne. (Tror det var i....1995..?)

Skrevet

Alt til sin tid, er min komklusjon. Jeg foretrekker italiensk, men med litt spenstig fyll og gjerne hvit. Favorittene mine ute er Lofthus Samvirkelags hvite pizza med steinsopp og Kraftkar, samt Teatros hvite pizza med løyrom og blomkål. Ingen av dem kan vel sies å være spesielt tradisjonelle, men det er de jeg synes smaker best.

Jeg lager både italienskinspirert pizza og norsk langpannepizza hjemme, kommer helt an på hva jeg har lyst på den dagen. Den amerikanske varianten spiser jeg egentlig bare som overtidsmat, og det funker bra det også. Pizza er pizza, og selv en dårlig pizza er ganske god. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt misvisende å si at italiensk pizza har tynn bunn. 

Det er veldig stor forskjell mellom regionene i Italia med hensyn til tykkelsen på bunnen. Noen regioner har tykk bunn, noen har syltynn bunn, andre har tynn bunn med veldig tykke skorper/kanter (blant annet er dette ganske vanlig i Napoli, noen steder der får man også fyll inne i skorpene/kantene). Og noen har noe midt i mellom. 

Jeg har spist pizza gjennom flere tiår i de fleste regioner i Italia. Forskjellene er store. 

Anonymkode: 257a5...80a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Mylian skrev:

Alt til sin anledning. Lørdagspizza med tykk bunn og "kjedelig" fyll er jo toppers når man er med barn, for eksempel. Amerikansk med tykk bunn er perfekt fyllemat. Den italienske varianten gjør seg godt om sommeren med et glass vin til. Eller når som helst, egentlig.

Å drive med pizzasnobberi er jo i seg selv ganske tåpelig, da pizza opprinnelig var fattigmannskost laget av rester.

Ja, vi må jo for guds skyld holde oss til de gamle tradisjonene.

Anonymkode: 7d378...0c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes også ulike pizzaer fungerer til ulike anledninger. Forskjellene mellom pizzaer kan være enorme, så de nesten ikke framstår som samme matrett.

Jeg har en forkjærlighet for tynnbunnet italiensk pizza med god rødvin til. Om jeg skal lage noe godt, eller spise ute, så er det en klassiker. 

Amerikansk pizza, typisk sånn som man bestiller fra junkfoodsjapper, funker fint som hangover-mat når man bare vil ha masse karbohydrater og fett, skylt ned med cola. 

Hjemmelaget norsk pizza er nostalgisk og koselig. Jeg lager det iblant, men jazzer den litt opp så den ikke er for kjedelig, tilsetter mye hvitløk i kjøttdeigsausen og har revet parmesan sammen med jarlsbergosten. Gjerne noen gode, solmodne tomater også, det hever virkelig enhver pizza.

Anonymkode: 88cf9...6f4

Skrevet (endret)

Har spist italiensk pizza én gang, og den var ikke så veldig gid, så jeg går for anerikansk pizza.

Men hva i alle dager er norsk pizza? Grandiosa? Hjemmelaget? 

Endret av Spiteful
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke forskjellen på norsk og amerikansk?

Anonymkode: 1356c...55c

Skrevet

Ja takk, alle tre 😂 Jeg ELSKER pizza 😇

Må jeg velge så liker jeg best en skikkelig god italiensk pizza, men da må den være laget av noen som faktisk kan det. Føler at norsk og amerikansk pizza "slipper unna" med litt mer slepphendt laging.

Skrevet

Men heldigvis at finnes tykk amerikans pizzA for de SOM får i seg lite mat og er spiseforstyrrede og veldig sultne de må ha det.

AnonymBruker
Skrevet

Elsker tynn pizza med masse masse topping langt ut i kantene 😋 Er ikke så glad i tykk bunn og mye kant 

Anonymkode: cb899...515

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Margit Spat skrev:

Tynnbunnet italiensk?

Den velger jeg. :) 

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt.

Edie, mod.

Skrevet

Liker alle tre, så må nesten si alt til sitt bruk. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...