Gå til innhold

Burde jeg ringt politiet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte på lørdag formiddag bak en bil som vinglet en del. Tok igjen bilen 10 min før man kom til en by og kjørte bak den i 20 min ca.

Første vinglingen var over i motsatt felt, hjulet så vidt over den gule stripa, men det var trafikk i mot som tydelig vikte unna.

Så var det litt vingling innad i feltet sitt. Når vi kom til byen gikk fartsgrensa ned og inn mot en rundkjøring vinglet bilen over en slik brosteinkant/felt som skilte feltene før rundkjøringen. Den traff kanten nokså hardt.

Jeg tror egentlig det var en veldig trøtt sjåfør, men det kunne jo vært fyllekjøring. Burde jeg ha ringt politiet og sagt fra? Er det 02800 nr jeg skulle ha ringt?

Anonymkode: 462b4...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At bare du har sett dette, er vel heller tvilsomt. Men at ingeen har reagert er høyst skremmende. Når biler kjører på det viset du beskriver, pleier det å "hagle inn" meldinger til politiet på 112. Fordi dette er ikke noe man kan vente med å melde fra om til personen i bilen har skadet seg selv, bilen eller andre. 

Det er politiet sin jobb å avgjøre om sjåføren er trøtt, rusa, eller for gammel til å kunne føre motorvogn.  Tenk om han kjører ned og dreper noen, og du kunne reddet ett eller flere mennesket ved å gi beskjed til polititet.  Noe du ikke gjorde. 

Anonymkode: 63398...41a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At bare du har sett dette, er vel heller tvilsomt. Men at ingeen har reagert er høyst skremmende. Når biler kjører på det viset du beskriver, pleier det å "hagle inn" meldinger til politiet på 112. Fordi dette er ikke noe man kan vente med å melde fra om til personen i bilen har skadet seg selv, bilen eller andre. 

Det er politiet sin jobb å avgjøre om sjåføren er trøtt, rusa, eller for gammel til å kunne føre motorvogn.  Tenk om han kjører ned og dreper noen, og du kunne reddet ett eller flere mennesket ved å gi beskjed til polititet.  Noe du ikke gjorde. 

Anonymkode: 63398...41a

Men ringer man 112 når man ikke er i nød?

Anonymkode: 462b4...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men ringer man 112 når man ikke er i nød?

Anonymkode: 462b4...baa

Når det er noe som haster, f.eks slik kjøring som beskrevet, som bør stoppes fortest mulig, ringer man 112, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ringer man 112 når man ikke er i nød?

Anonymkode: 462b4...baa

Skal du vente til han har kjæsjet inn i en annen bil, eller kjørt av veien, før det er nød, da? Uansett om du hadde ringt 02800 så setter de deg til 112 sentralen i denne typen saker. Du og politiet mister tid, om du skal gå via 02800. (Jeg har ringt flere ganger i denne typen saker.)

Anonymkode: 63398...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...