Gå til innhold

Flytte til Paris (alene)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg er en kvinne på 24 år som er sulten på å forandre mitt A4 liv, og har alltid hatt en drøm om å flytte til Paris. Men har vært litt pinglete pågrunn av at jeg ikke kan det franske språket og har tenkt at det vil være null jobbmuligheter osv. Så har aldri våget å dra ned dit, men nå så vil jeg dit uansett om jeg kan språket eller ikke. Jeg har utdannelse i hotell fag, og ønsker å jobbe i Paris samtidig å bo der en liten stund. Jeg tenkte at jeg vil teste det ut og se hvordan det er. Så mitt spørsmål er, hvor kan jeg se etter jobber, leiligheter og hvordan er prisen. Siden jeg tenkte å flytte kun for meg selv, så vil jeg helst ha noe billig. Er dette håpløst? Håper på svar. tusen takk uansett. 

Anonymkode: 0ad00...23d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drømte om det samme når jeg var ung, men gjorde det aldri. Angrer.... Reiste i fjor og bodde ei tid i en loftsleilighet i byen. Helt fantastisk! Draaaaaaaaa, du kommer aldri til å angre på det. Resten du spør om kan jeg ikke svare deg på 😀

Anonymkode: 1671d...285

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet til Paris for noen år siden og ble i noen mnd for å lære fransk :) Prøvde ikke få jobb, men jeg kjenner folk som har fått servitørjobber uten å være veldig gode i fransk. Det er generelt dyrere å bo i Paris enn f.eks. Oslo, men du kan være heldig. Hvis du ikke har særlig høyt budsjett er ikke real estate agencies noe hvert fall - det billigste jeg fant med ok standard lå på 12.000/mnd(og her snakker vi knøttliten studioleilighet) og da kommer tillegget de tar oppå det, som også tilsvarer en del tusen. Jeg var heldig som hadde noen kontakter som kunne hjelpe meg.

Anonymkode: 74a84...551

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke bodd i Paris, men vært der mange ganger og det er en fantastisk by! Hva med å søke jobb i EuroDisney (eller Disneyland Paris heter det vel)? Ellers er det jo mange fine områder i byen. Le Marais er sentralt og fint for eksempel, og det er også området rundt St.Germain og Montparnasse. Du kan jo se etter leilighet på Air b 'n b.

Anonymkode: 9446a...9b0

Skrevet (endret)

To ting du bør gjøre som forberedelse til dette;

1. ta et fransk-kurs, og lær deg språket

2. spar opp en del penger, så har du til leie av bolig og livsopphold den første tiden (minst 3-4 mnd), det kan ta tid å få jobb

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Spar penger, og lær deg fransk. Kan du spansk eller tysk? For jo flere språk du kan, jo lettere er det å få jobb på hotell. Men kan du ikke fransk engang, så får du ikke jobb på hotell. Og spar opp en god del penger på forhånd, så du fint klarer deg uten jobb noen måneder.

Anonymkode: 8f6c2...15f

Skrevet

Gå for det!! Det værste som kan skje, er at du angrer og flytter hjem igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var i Frankrike på utveksling i 2 uker kunne nesten ingen der engelsk! Bare noen få ord, og siden jeg ikke kunne fransk ble kommunikasjonen vanskelig.. men synes du skal gå for det, Frankrike er kjempe fint og veldig hyggelige mennesker :) men lær grunnleggende i fransk 

Anonymkode: cacd2...ade

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk alle sammen! for svar og motivering!! setter jeg veldig stor pris på. 

Skrevet

Jeg har bare vært i Paris som turist og snakker nesten ikke fransk.  Det går greit, men vær forberedt på at det kan by på utfordringer fra tid til annen og jeg tror nok du vil slite med å få jobb om du ikke behersker språket.

Et tips for å skaffe seg bolig er å kontakte Helene Moland som står bak www.leilighetiparis.com.  Hun har flere leiligheter hun leier ut og i lavsesong vet jeg hun har tilbudt gode priser på langtidsleie.  Leilighetene ligger i et hyggelig nabolag med få turister og godt utvalg av både spisesteder og butikker.  Jeg har leid leilighet av henne et par ganger når jeg har vært i Paris alene en ukes tid og har vært superfornøyd.  Super service og ren, lys og trivelig leilighet med flott utsikt over Paris' tak, Defense og Sacre Coeur. 

Gjest Overrasket
Skrevet

På en side er jeg enig i at det vil hjelpe å lære fransk på forhånd. Men da jeg flyttet dit ankom jeg Paris uten å kunne et ord fransk. Det ordnet seg på noen uker. 

Skrevet

Dette må jo være verst mulige tidspunkt å flytte til Paris på. Er jo terrorby nummer 1.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Christiane_W skrev:

Jeg har bare vært i Paris som turist og snakker nesten ikke fransk.  Det går greit, men vær forberedt på at det kan by på utfordringer fra tid til annen og jeg tror nok du vil slite med å få jobb om du ikke behersker språket.

Et tips for å skaffe seg bolig er å kontakte Helene Moland som står bak www.leilighetiparis.com.  Hun har flere leiligheter hun leier ut og i lavsesong vet jeg hun har tilbudt gode priser på langtidsleie.  Leilighetene ligger i et hyggelig nabolag med få turister og godt utvalg av både spisesteder og butikker.  Jeg har leid leilighet av henne et par ganger når jeg har vært i Paris alene en ukes tid og har vært superfornøyd.  Super service og ren, lys og trivelig leilighet med flott utsikt over Paris' tak, Defense og Sacre Coeur. 

Hei! takk for tipset!, men jeg skal faktisk til paris neste helg. Vet du hvordan jeg kan kontakte henne? har en god del spørsmål. takk for svar 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Overrasket skrev:

På en side er jeg enig i at det vil hjelpe å lære fransk på forhånd. Men da jeg flyttet dit ankom jeg Paris uten å kunne et ord fransk. Det ordnet seg på noen uker. 

hvor lenge var du i paris før du følte at du kunne beherske språket? var du der for jobb eller språkreise? :) takk for svar 

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spar penger, og lær deg fransk. Kan du spansk eller tysk? For jo flere språk du kan, jo lettere er det å få jobb på hotell. Men kan du ikke fransk engang, så får du ikke jobb på hotell. Og spar opp en god del penger på forhånd, så du fint klarer deg uten jobb noen måneder.

Anonymkode: 8f6c2...15f

Jo, du har helt rett :) skal prøve å spare så godt jeg kan. eventuelt starte på et fransk kurs så jeg kan det basic..

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Malenealone skrev:

Jeg hadde ikke vært modig nok til å flytte til Frankrike dersom jeg ikke kunne fransk...

nei, det er derfor jeg har holdt meg tilbake. Men kanskje man skal prøve å kaste seg ut i det? så lærer man etterhvert. Tenkte å ta litt nybegynner kurs på forhånd for å være trygg.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Malenealone skrev:

Jeg hadde ikke vært modig nok til å kaste meg ut i det men dersom du har veldig lyst så hvorfor ikke ? Har du en stor interesse for det så ville jeg ha forsøkt. 

Får se hva jeg ender opp med å gjøre :)

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! takk for tipset!, men jeg skal faktisk til paris neste helg. Vet du hvordan jeg kan kontakte henne? har en god del spørsmål. takk for svar 

Du finner kontaktinformasjon på http://www.leilighetiparis.com, både epost og telefon. God tur!

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Malenealone skrev:

Tenk deg grundig om. Kjipt dersom du flytter dit og angrer. Har hørt om dem som flytter utenlands og kommer hjem like etter. Så tenk grundig på det før du tar avgjørelsen  

Lykke til uansett hva du måtte velge å foreta deg :)

Takk Malenealone, Du har helt rett. Skal tenke og vurdere det, jeg har jo planer om dette til 2018. Så jeg har god tid til å ta et valg. Men likevel så har jeg hatt dette i tankene en lang stund. Uansett takk igjen :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...