Gå til innhold

Vært sengeliggende i 3 mnd hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger hjelp til å trene ned opp igjen:

Jeg har vært sengeliggende mer eller mindre de 3 siste månedene pga en sykdom. Nå har jeg hatt en operasjon som gjør at jeg har det så mye bedre, men jeg blitt så svak!

Jeg er helt utslitt etter å ha gått små turer og er støl i kroppen dagen der på.

Tips til hvordan komme i bedre form nå? Bare fortsette med turer og etterhvert begynne å trene litt lett?

Anonymkode: e6540...c01

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også vært mer eller mindre sengeliggende, riktignok ikke så lenge. Det eneste jeg gjorde utenom å gå mye for å komme meg igjen var å gå ekstra i trapper.

Lykke til. :)

Anonymkode: 3a607...327

AnonymBruker
Skrevet

Å bygge deg opp igjen kan ta både dobbel tid av den tiden du har vært sengeliggende og trippel tid. 

Du må langsomt gjøre det kroppen klarer litt og litt og litt mer etterhvert som du klarer. Husk og at trening i vann gir styrke på land. Har du varmtvannsbasseng du kan trene i så anbefales det. 

Anonymkode: bec17...379

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er litt i samme situasjon. Jeg trener styrke på treningsstudio og svømmer en del. Blir fort sliten, men fokuserer på de små fremskrittene.

Anonymkode: 862a0...088

Gjest Blondie65
Skrevet

Så bra at du er blitt bedre.

Å gå turer er en fantastisk måte å komme i bedre form på. Pass på å forlenge turen gradvis slik at du faktisk øker den fysiske belastningen. Å være støl er et godt tegn - det betyr at du har arbeidet. Du vil raskt oppdage fremgang - etter bare noen uker vil du merke det. Anbefaler at du skaffer deg en treningsklokke - bruker selv fitbit og er imponert over hvor lite som skal til av fysisk aktivitet for å bedre fysisk form. Så selv om du er anpusten og kanskje utslitt så har du gevinst ved at du faktisk har fått bedre fysisk form.

AnonymBruker
Skrevet

Fortsett med små turer, øk etter hvert som du kjenner at formen er bedre. Snakk med legen om å få fysioterapi feks? Eller kanskje du kunne ha godt av en personlig trener som kan hjelpe deg litt på vei?

Anonymkode: 8c98a...fd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, fortsett med turer. Du blir sliten fordi musklene dine er veldig svekket. Svømming er ypperlig for kondisjon og styrke i rygg og armer, men i og med at du trenger å trene opp muskler i bena for ikke å bli helt utslitt når du f.eks går oppoverbakke, må du ut og gå og kanskje finne noen øvelser du kan ta hjemme, hver dag. Bare noen få øvelser hver dag kan hjelpe mye. Begynn forsiktig og vært innstilt på at ting tar tid. 

Anonymkode: 2a9af...42b

AnonymBruker
Skrevet

Dersom det skyldes sykdom, kvalifiserer du nok til rehabilitering eller i alle fall fysioterapi for opptrening. Ta kontakt med fastlegen din og forhør deg :) Da blir veien tilbake enklere :) 

Anonymkode: 27477...a5c

Skrevet

Jeg var helt inaktiv pga sykdom i 4 mnd, og sterkt redusert i ett år totalt. Ett år etter at jeg ble frisk var jeg tilbake til "normal" fysikk, og klar til å begynne med trening som andre normale personer klarer. Etter 1,5 år er jeg nesten tilbake der jeg var. 

Det jeg har gjort er først og fremst smøre meg med tolmodighet og lytte til kroppen! Dernest; hverdagsaktivitet som husarbeid, hagearbeid og rolige aktiviteter som gå på tur, sykle med barna, svømme og leke i vann, rolige korte skiturer osv. Etterhvert trappet jeg opp med styrketrening og utholdenhetstrening. 

AnonymBruker
Skrevet

Støtter vanntrening, og for min del hjalp det å trene med lett motstand  med strikk også. Jeg var nesten sengeliggende uder svangerskapet og det var helt rart hvor svak jeg var. Det som jo er litt "artig" hvis man skal se litt positivt på det er hvor rask fremgang man kan få i starten...

Anonymkode: f9ce1...16c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...