Gå til innhold

Soppinfeksjon


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Kamilla

Jeg tror jeg har fått soppinfeksjon i skjeden. Har aldri hatt det før, vet derfor lite om behandling ol.

Har hørt at man skal ta en legesjekk første gangen man blir utsatt for denne type infeksjon, men jeg har legeskrekk og vil helst unngå dette.

Forsvinner soppinfeksjonen av seg selv, eller må man bruke en form for behandling for at det skal forsvinne? (tenker på Canesten osv.)

Takk skal dere ha, jenter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Verdande
Jeg tror jeg har fått soppinfeksjon i skjeden. Har aldri hatt det før, vet derfor lite om behandling ol. Forsvinner soppinfeksjonen av seg selv, eller må man bruke en form for behandling for at det skal forsvinne? (tenker på Canesten osv.)

Soppinfeksjoner forsvinner sjelden av seg selv, men min erfaring er at de som regel ikke trenger legebehandling med mindre de kommer igjen og igjen. Smør med Canesten et par-tre ganger daglig, og bruk også gjerne vaginalsuppositorier (altså stikkpiller som skal plasseres i skjeden) med melkesyrebakterier. Begge deler får du reseptfritt på apoteket. Inntil du har vært der, kan du også smøre litt med naturell yoghurt.

Bruk bomullstruser og unngå tettsittende bukser til infeksjonen er leget. Om du har en partner bør også han behandles slik at du ikke smittes igjen. Klarer dere å unngå å ha vaginalt samleie (andre typer sex er ok) til kuren er over er det en fordel.

Hvis ikke en ukes tid med hjemmebehandling hjelper, eller du får soppinfeksjoner igjen og igjen, må du nesten bare bite i deg legeskrekken og ta en tur. Enkelte kjønnssykdommer kan nemlig også ha lignende symptomer.

Soppinfeksjoner i skjeden skyldes, enkelt forklart, at bakteriebalansen er forskjøvet. Vanlige årsaker er antibiotikabehandling, tettsittende klær/syntetisk undertøy og skifte av partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...