Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Er en mann 43 som har vært syk i 2 år. Første året var på sykepenger og gikk så over på aap og har hatt det i et år nå. Ikke gjort noe spesielt det siste året annet enn å ha vært til fysioterapeut samt frem og tilbake til sykehus for undersøkelser.

Har 4 forskjellige plager; 1. schauermann sykdom som gjør meg sliten i øvre del av rygg når jeg sitter over lengre tid og når jeg står oppreist over lengre tid,2. har smerter i korsrygg så og si i alle stillinger men verst når jeg sitter vanlig og når jeg står oppreist en stund, dette er sannsynligvis på grunn av prolaps jeg hadde for 20 år siden, 3. Har en liten prolaps i nakken 4. Har en merkelig sykdom/plage på den ene siden av ryggen øvre del rundt skulderbladet som gir smerter så og si hele tiden og har også gitt nedsatt styrke i hånd.

Sistnevnte er det ingen diagnose på og nevrologer og spesialister finner ikke ut hva det er.

Prolaps i nakken kan fikses, men de andre plagene i ryggen kan ikke.

Jeg har i tillegg slitasje skader i rygg og med alle mine plager totalt har nå nylig vært til nav og snakket med min saksbehandler og dag jeg vil søke om uførepensjon, om de støttet meg. Min lege støtter meg i dette, mens jeg fikk et blandet inntrykk fra nav. De begynte å snakke om rehabiliteringssenter osv, mens min lege mener det er til ingen nytte. Mulig det kan hjelpe litt på noe, men noen av mine plager kan ikke behandles. Nav skal nå få erklæring fra min lege, så tar de det derfra. Legen har også igjen henvist meg til utredning til nevrolog, med tanke på EN av mine plager (skulderblad), mens de andre plager må jeg leve med. Nå vil nav vente til denne utredning er ferdig, i håp om at jeg kan fikses på sikt (selv om utredning kun gjelder 1 av totalt 4 plager)! Det jeg lurer på er hvor mye vektlegger nav legens vurdering i forhold til sine egne "nav-leger"? Jeg har også for mye smerter til å delta i treningsprogram hos fysioterapeut, og ser heller ikke for meg at jeg klarer å utføre arbeidsutprøving for å avklare evne. Hvordan stiller jeg i denne sak? Vil de kreve og styre?

Anonymkode: 1bf01...40a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som regel så driter nav fullstendig i hva andre mener (leger, sykehus, spesialister etc). De tar som regel avgjørelsen om ting helt på egenhånd

Klarer du ikke utføre arbeidsutprøving så kan de heller ikke måle arbeidsuførheten din. Du MÅ møte opp på alt, men så får du heller la være å gjøre alt. Jeg er for syk og møtte ikke opp på alt, i samråd med leger osv, og fikk avslag på uføretrygd fordi de ikke klarte å måle hvor arbeidsfør jeg var. I neste runde så klarte jeg å møte opp på alt, men ble sittende på en stol/liggende på en sofa og egentlig ikke gjøre noen ting hele dagen i noen uker

Nav kommer også til å mene at dersom trening, behandling m.m kan hjelpe mot en av dine fire plager så skal det gjøres først. Dette fordi det da kan hende at din uføregrad endres. 

Anonymkode: 53bad...a2d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel også noe som sier at om det er åpenbare grunner til at man ikke skal delta på utprøving, slipper man det. Om for eksempel det å delta, vil gjøre vondt verre, vil det være uheldig for alle parter. Hørt om de som aldri blir bedt om dette, da de er og slett er for syk/har for store smerter til at det er hensiktsmessig. Noe som er mitt tilfelle, korsrygg og schauschauermann alene er nok til at jeg ikke klarer å arbeide lenger.

Om nakke og skulder blir fikset vil det selvsagt heve livskvalitet noe, men likevel vil ikke det forandre min uføregrad i det hele tatt da korsrygg og schauermann kan ikke gjøres noe med.

Synes derfor det høres litt rart ut at nav likevel vil ha svar fra 2 gangs utredning angående nakke og skulder før det kan søkes,om grad uansett forblir den samme. Nå har ikke lege enda skrevet erklæring, skal til lege om to dager og vil vel ta opp dette da..

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver ikke noe om hva du jobber med, og kravet for å få uføretrygd drar du må være ufør i forhold til ethvert yrke. Jeg vet ikke hvordan din situasjon er for deg, men de aller fleste kan utføre en eller annen slags jobb. Det er ikke et krav at du skal tilbake til tidligere jobb. Men da kommer det jo an på om du har en helse som gjør at det er realistisk at noen vil ansette deg.

Hva fastlege angår er det viktig å huske på at de er allmennpraktiserende - de er ikke, og skal ikke være, eksperter på ulike tilstander eller sykdommer. Det er derfor man henvises videre i systemet - for at de som kan best skal uttale seg. Ofte må man gjennom arbeidsutprøving, men ikke alltid. Det kommer an på om du har vært undersøkt tidligere, hva legene skriver, og hva NAV mener. NAV-ansatte flest har ikke medisinsk kompetanse, derfor må de hente den inn fra spesialister. Tenk om ansatte på NAV skulle sitte å gi folk diagnoser - det tror jeg hadde vært verre.

De du snakker med på ditt lokalkontor kan ikke love noe som helst. De må innhente nok dokumentasjon for å skrive en arbeidsevnevurdering. Tenk på det som en advokat som skal i rettssalen for å forsvare deg - han vil vite mest mulig, for om han ikke sjekker opp alt og det er hull i historien får han saken i retur med en reprimande. Alt skal være utprøvd, og saksbehandleren som skriver saken blir stilt til ansvar dersom dette ikke er gjort. Jeg vet ikke, men det er rimelig å tro at dette også vil ha konsekvenser for seneste sakene saksbehandleren skriver.

Dette er ingen forklaring eller unnskyldning, men det er slik jeg kjenner systemet. Det er nok av mennesker som tenker at en sykmelding på noen måneder er nok til å bli uføretrygdet de neste 20 år frem til pensjonsalder..

Anonymkode: 8aa19...a70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som regel så driter nav fullstendig i hva andre mener (leger, sykehus, spesialister etc). De tar som regel avgjørelsen om ting helt på egenhånd

Klarer du ikke utføre arbeidsutprøving så kan de heller ikke måle arbeidsuførheten din. Du MÅ møte opp på alt, men så får du heller la være å gjøre alt. Jeg er for syk og møtte ikke opp på alt, i samråd med leger osv, og fikk avslag på uføretrygd fordi de ikke klarte å måle hvor arbeidsfør jeg var. I neste runde så klarte jeg å møte opp på alt, men ble sittende på en stol/liggende på en sofa og egentlig ikke gjøre noen ting hele dagen i noen uker

Nav kommer også til å mene at dersom trening, behandling m.m kan hjelpe mot en av dine fire plager så skal det gjøres først. Dette fordi det da kan hende at din uføregrad endres. 

Anonymkode: 53bad...a2d

Dette er bare tull. Jeg hadde arbeidsutprøving, hvor det var tilrettelagt ut fra mulig kapasitet, dvs 1 time 2-3 ganger i uken. Likevel møtte jeg bare totalt to ganger, resten var jeg for syk. Da ble mine "egenmeldinger" tatt med i vurderingen, og det var godkjent arbeidsutprøving. Jeg forklarte detaljert hver gang jeg ikke kunne møte om hvorfor. Null problem. 

TS: Du vil måtte gå minst to år til på AAP, totalt tre år. De kommer aldri i verden til å gi deg noe annet enn det. Og du må først være helt ferdig utredet og behandlet. Dvs at alle mulige behandlinger må prøver. Også fysioterapi (som gjør mye annet enn trening! Jeg gikk et år kun på massasje to ganger ukentlig). Og arbeidsutprøving må du ha, men den tilpasses dine muligeter, ønsker og helse. 

Husk også at legen skal aldri vurdere om du er arbeidsfør, eller om hvilken stønad du skal ha. Det er ikke legens jobb. Legen skal kun beskrive funksjonsnivået ditt, det er Nav som skal vurdere funksjonsnivået og finne ut hvilke muligheter du har til å være i arbeid, eventuelt hvilke stønader du har rett på. Om legen din skriver at han anbefaler uføretrygd, så kommenterer han noe han ikke har noe med. 

Anonymkode: 50e55...aff

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar. 2 av mine 4 sykdommer fører til smerter ved å reise meg, sette meg, bøye meg og å stå over lengre tid. Jeg har tidligere jobbet på fabrikk (sluttet pga smerter i rygg), jobbet som fisker og sluttet pga rygg, fabrikk igjen og samme resultat og min siste jobb var en variert jobb som lager og logistikk arbeider med varierte oppgaver som kontor, truck kjøring, pakking osv. Samme resultat der, smerter i alle arbeidsoppgaver. Har ingen utdanning, og har heller ikke konsentrasjon til å sette meg på skolebenken lengre.

Har hatt to omganger hos fysioterapeut, første gang for et halvannet år siden, men det hjalp ikke. Og andre omgang for 4 måneder siden og inntil nylig. Hjalp ikke i det hele tatt, ikke lindring. Terapeut ville gjerne at jeg snart skulle begynne å trene rygg litt, men hva gjør man når smertene er for sterke? Man kan jo gjøre vondt verre. Til slutt mente terapeut at han ikke ville bryte og brekke mer på ryggen min, da jeg har så vondt og har nå tatt en pause... Igjen!

Jeg er nå uten jobb og kan ikke se for meg et yrke jeg kan fungere i lenger, da en av mine 4 sykdommer setter stopper for det på en eller annen måte. Jeg kan ikke engang bøye meg for å knytte mine egne sko, ei heller kjøre bil mer enn et kvarter uten å få ilende smerter i korsrygg. Å sitte på et kontor gir utslag på 2 av mine plager.

AnonymBruker
Skrevet

Uførepensjon ble avviklet 31.12.2014. 

Anonymkode: e0a97...b80

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull. Jeg hadde arbeidsutprøving, hvor det var tilrettelagt ut fra mulig kapasitet, dvs 1 time 2-3 ganger i uken. Likevel møtte jeg bare totalt to ganger, resten var jeg for syk. Da ble mine "egenmeldinger" tatt med i vurderingen, og det var godkjent arbeidsutprøving. Jeg forklarte detaljert hver gang jeg ikke kunne møte om hvorfor. Null problem. 

TS: Du vil måtte gå minst to år til på AAP, totalt tre år. De kommer aldri i verden til å gi deg noe annet enn det. Og du må først være helt ferdig utredet og behandlet. Dvs at alle mulige behandlinger må prøver. Også fysioterapi (som gjør mye annet enn trening! Jeg gikk et år kun på massasje to ganger ukentlig). Og arbeidsutprøving må du ha, men den tilpasses dine muligeter, ønsker og helse. 

Husk også at legen skal aldri vurdere om du er arbeidsfør, eller om hvilken stønad du skal ha. Det er ikke legens jobb. Legen skal kun beskrive funksjonsnivået ditt, det er Nav som skal vurdere funksjonsnivået og finne ut hvilke muligheter du har til å være i arbeid, eventuelt hvilke stønader du har rett på. Om legen din skriver at han anbefaler uføretrygd, så kommenterer han noe han ikke har noe med. 

Ja det er jo dette som er så sinnssykt i en arbeidsevnevurdering.

Brukeren finner ut at h*n ikke gidder på utprøving og melder inn syk. Ok, sier NAV. Brukeren kan altså her styre 100% hva vurderingen kommer til å vise, det er bare å melde "for syk til å møte". Enhver bruker forstår at jo mer de møter opp, jo "bedre" blir arbeidsevnevurderingen, og mulighet for å få uførepensjon synker.

Så uansett hva lidelse brukeren har vil brukerens innsats, god eller dårlig, kunne avgjøre det hele. For en snylter vil det selvfølgelig være det aller beste å melde inn syk, pga at h*n vil lettere kunne bli avslørt ved å møte opp.

Jeg presiserer at dette ikke gjelder noen spesifikke, verken her i tråden eller ellers. 

Jeg bare sier at det er lett å utnytte denne arbeidsevnevurderingen til sitt eget beste, om man vil.

Anonymkode: f14fb...ed8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svar. 2 av mine 4 sykdommer fører til smerter ved å reise meg, sette meg, bøye meg og å stå over lengre tid. Jeg har tidligere jobbet på fabrikk (sluttet pga smerter i rygg), jobbet som fisker og sluttet pga rygg, fabrikk igjen og samme resultat og min siste jobb var en variert jobb som lager og logistikk arbeider med varierte oppgaver som kontor, truck kjøring, pakking osv. Samme resultat der, smerter i alle arbeidsoppgaver. Har ingen utdanning, og har heller ikke konsentrasjon til å sette meg på skolebenken lengre.

Har hatt to omganger hos fysioterapeut, første gang for et halvannet år siden, men det hjalp ikke. Og andre omgang for 4 måneder siden og inntil nylig. Hjalp ikke i det hele tatt, ikke lindring. Terapeut ville gjerne at jeg snart skulle begynne å trene rygg litt, men hva gjør man når smertene er for sterke? Man kan jo gjøre vondt verre. Til slutt mente terapeut at han ikke ville bryte og brekke mer på ryggen min, da jeg har så vondt og har nå tatt en pause... Igjen!

Jeg er nå uten jobb og kan ikke se for meg et yrke jeg kan fungere i lenger, da en av mine 4 sykdommer setter stopper for det på en eller annen måte. Jeg kan ikke engang bøye meg for å knytte mine egne sko, ei heller kjøre bil mer enn et kvarter uten å få ilende smerter i korsrygg. Å sitte på et kontor gir utslag på 2 av mine plager.

Det hjelper ikke at du forteller det her. Det er ikke vi som skal vurdere dette. Jeg skjønner godt at det er frustrerende, har slitt med Nav i mange år selv. Men reglene der blir bare mer og mer nøyaktige, slik at å få uføretrygd etter et år på AAP er helt urealistisk. Du må nok komme med noen forslag selv. Og hvis ryggen blir verre av noe, ja, da har du i det minste forsøkt. La fysoterapauten og helsepersonell avgjøre om det er forsvarlig å risikere forverring, ikke du selv. Hvis fysioterapauten mener du bør trene rygg, så må du forsøke, og så får man heller revurdere etterpå når man ser om det blir en forverring. 

Du må nok belage deg på å først operere prolapsen, slik at et problem er ute av verden. Og så prøve trening og rehabilitering etter den operasjonen. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er jo dette som er så sinnssykt i en arbeidsevnevurdering.

Brukeren finner ut at h*n ikke gidder på utprøving og melder inn syk. Ok, sier NAV. Brukeren kan altså her styre 100% hva vurderingen kommer til å vise, det er bare å melde "for syk til å møte". Enhver bruker forstår at jo mer de møter opp, jo "bedre" blir arbeidsevnevurderingen, og mulighet for å få uførepensjon synker.

Så uansett hva lidelse brukeren har vil brukerens innsats, god eller dårlig, kunne avgjøre det hele. For en snylter vil det selvfølgelig være det aller beste å melde inn syk, pga at h*n vil lettere kunne bli avslørt ved å møte opp.

Jeg presiserer at dette ikke gjelder noen spesifikke, verken her i tråden eller ellers. 

Jeg bare sier at det er lett å utnytte denne arbeidsevnevurderingen til sitt eget beste, om man vil.

Anonymkode: f14fb...ed8

Jeg er helt enig. Og jeg tror det kanskje er derfor noen får strengere krav om oppmøte enn andre?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jo, Jeg tenkte også på dette med aap etter et år, er ganske kort tid. Men om situasjonen er slik at leger og spesialister allerede nå kan se at min situasjon, med lang sykdomshistorie på rundt 20 år, ikke vil forbedre seg?

Saksbehandler sa aldri til meg at det er best å vente litt til, prøv litt til osv. Det eneste jeg fikk høre var mer "det var synd". Og beskjed om at de ville innhente erklæring fra lege. Nå har ikke jeg avgjort selv om hva som forverrer hva, men jeg sier i fra når jeg får vondt og hva som gjør det. Som det å prøve å trene hos fysioterapeut, om det er for meg umulig å få det til pga smerter, er det fint lite jeg kan gjøre med det. Jeg har også slitasje skader, som heller ikke lot seg operere, ble jeg fortalt. Spinal stenose tror jeg det heter. Nei, det er hjelper ikke å si dette her, men er usikker på alt dette nå. Når Nav nå innhenter all nødvendig info fra leger osv, og ut i fra det mener at jeg kan søke om uføretrygd, er det vel uansett bare er slags klarsignal fra dem, men ikke noe jeg trenger å gjøre med en gang? 

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, Jeg tenkte også på dette med aap etter et år, er ganske kort tid. Men om situasjonen er slik at leger og spesialister allerede nå kan se at min situasjon, med lang sykdomshistorie på rundt 20 år, ikke vil forbedre seg?

Saksbehandler sa aldri til meg at det er best å vente litt til, prøv litt til osv. Det eneste jeg fikk høre var mer "det var synd". Og beskjed om at de ville innhente erklæring fra lege. Nå har ikke jeg avgjort selv om hva som forverrer hva, men jeg sier i fra når jeg får vondt og hva som gjør det. Som det å prøve å trene hos fysioterapeut, om det er for meg umulig å få det til pga smerter, er det fint lite jeg kan gjøre med det. Jeg har også slitasje skader, som heller ikke lot seg operere, ble jeg fortalt. Spinal stenose tror jeg det heter. Nei, det er hjelper ikke å si dette her, men er usikker på alt dette nå. Når Nav nå innhenter all nødvendig info fra leger osv, og ut i fra det mener at jeg kan søke om uføretrygd, er det vel uansett bare er slags klarsignal fra dem, men ikke noe jeg trenger å gjøre med en gang? 

Hvis legene sier at det er varig, og ikke kan behandles annet enn vedlikeholdsbehandling, vil Nav se om det finnes noe arbeid du kan utføre idag med din helsetilstand. Legen skal uansett ikke kommentere uføretrygd-spørsmålet, det er ikke legens jobb. Hvis Nav sier at de vil skrive en arbeidsevnevurdering (AEV) og dermed at du hører under varig tilpasset innsats, så skal du søke ja, da er det jo de som sier at det er korrekt ytelse for deg. Du kan få avslag likevel, men det vil som oftest gå gjennom. Med mindre du mangler arbeidsutprøving, som du antakelig må ha. 

Om trening hos fysio ikke går pga smerter så få fysioterapeauten til å skrive det i epikrise som sendes legen. Smertebehandling regner jeg med du allerede driver med? Altså smerteklinikk, og smertestillende medisiner? Det er jo også et "tiltak" som AAP skal gis under, for å se om du kan få kontroll på smertene og dermed kunne jobbe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis legene sier at det er varig, og ikke kan behandles annet enn vedlikeholdsbehandling, vil Nav se om det finnes noe arbeid du kan utføre idag med din helsetilstand. Legen skal uansett ikke kommentere uføretrygd-spørsmålet, det er ikke legens jobb. Hvis Nav sier at de vil skrive en arbeidsevnevurdering (AEV) og dermed at du hører under varig tilpasset innsats, så skal du søke ja, da er det jo de som sier at det er korrekt ytelse for deg. Du kan få avslag likevel, men det vil som oftest gå gjennom. Med mindre du mangler arbeidsutprøving, som du antakelig må ha. 

Om trening hos fysio ikke går pga smerter så få fysioterapeauten til å skrive det i epikrise som sendes legen. Smertebehandling regner jeg med du allerede driver med? Altså smerteklinikk, og smertestillende medisiner? Det er jo også et "tiltak" som AAP skal gis under, for å se om du kan få kontroll på smertene og dermed kunne jobbe.

Smerte klinikk er ikke noe jeg har blitt tilbudt.. Men medisiner, ja! Har prøvd utallige sorter, men ingenting av det jeg har prøvd, lindrer. Hatt kortison injeksjon 2 ganger, og bruker daglig Paralgin forte. Har til og med fått noe med morfin, uten at det hjalp..

Skal til fysioterapeut igjen denne uka, for prøving igjen, får nevne det til han dette med epikrise. Er ukjent for meg dette.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Smerte klinikk er ikke noe jeg har blitt tilbudt.. Men medisiner, ja! Har prøvd utallige sorter, men ingenting av det jeg har prøvd, lindrer. Hatt kortison injeksjon 2 ganger, og bruker daglig Paralgin forte. Har til og med fått noe med morfin, uten at det hjalp..

Skal til fysioterapeut igjen denne uka, for prøving igjen, får nevne det til han dette med epikrise. Er ukjent for meg dette.

Det er noe legen bestemmer hvis han mener at du trenger hjelp til å kontrollere smerter. Men du må jo stå på litt selv. Prøver du en ny behandling hos lege og det ikke hjelper, dra til legen igjen. Og igjen. 

Epikrise er bare en rapport til legen. Og siden det fremstår her som at det er du som sier nei til trening, så trengs det litt mer vekt bak en slik uttalelse, og da er det greit at fysioterapeauten kan bekrefte at du blir verre av trening. Da må du såklart forsøke over tid først. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en alvorlig varig sykdom som jeg har hatt siden jeg var barn! Jeg er ikke uføre ennå fordi jeg håper på å kunne jobbe litt/omskoleres.. er i slutten av 20 årene nå.

Ble sykemeldt for 1 år siden. Og har søkt aap nå og huket av på ungt uføre tilegg.. jeg måtte være på avklaring allerede i sykemelding perioden.. det var både kurs og fysikalsk terapi i denne avklaringen.

NAV sa at jeg måtte gjennom avklaring for å få AAP. Så da regner jeg med at det samme gjelder for uføre søknad! Du kan slippe unna avklaringen om du er sengeliggende/delvis invalidisert.. dette må da dokumenteres av lege nøye.. 

Anonymkode: d7877...ed3

AnonymBruker
Skrevet

Hør med legen din om henvisning til smerteklinikk. Uansett hvordan veier går i forhold til uføre, så bør du få så mye hjelp som du kan ut av helsevesenet nå, for etter du er ufør, er de ikke like på for å hjelpe deg. Din livskvalitet vil kunne være veldig forskjellig ettersom hvilken behandling du får nå. På smerteklinikk kan de blokkere nerver med sprøyte de setter. Om de kan det på deg er jo en individuell vurdering, men med kroniske smerter er det absolutt noe å vurdere. Jeg ba om henvisning selv. Jeg hadde takket ja til rehabilitering, og en hver mulighet til å få bedre livskvalitet. Har hatt kroniske smerter selv i flere år, og selv om man går på AAP, og ikke jobber, så har man ganske dårlig livskvalitet når man knapt kan gå/stå i 10min uten at det begynner å verke mer og mer. 

Anonymkode: 7dc67...948

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At du ikke har fått tilbud om smerteklinikken er jo utrolig. Alle som har så store smerter som du forklarer, de blir sendt til smerteklinikken med engang for og få noe for lindringen. At du ikke går på sterkere medisiner enn paragin forte er også utrolig. Du har jo utrolig mange smertestillende medisiner der ute som fungerer 10x bedre enn paragin forte. Da virker det ikke ut som legen din tar deg på alvor.

Anonymkode: 9615b...6ac

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Ts her.

Smerte klinikk har aldri vært nevnt. Rehabilitering er noe jeg kommer til å ta opp igjen med nav, og takke ja til. Er også igjen henvist til spesialist på sykehus, men vet også at et par av mine plager ikke kan opereres eller gjøres noe med annet enn medisinering (smertestillende). Vet det finnes mye annet enn Paralgin forte, og jeg har prøvd utallige medisiner de siste to årene. Ingen har hjulpet meg det grann med unntak av sovemedisin. Var til lege nå igjen og det ble da skrevet ut erklæring til nav der det sies at jeg fremdeles er under utredning for andre gang, men også at mine sykdommer og plager er varig. Hva nav sier til dette vet jeg ikke før saksbehandler er tilbake på jobb etter noen dager. Begynte å jobbe da jeg var 20 og har siden da hatt forskjellige arbeidsplasser, med forskjellige og varierte arbeidsoppgaver, men alle endte med at jeg har måttet slutte pga rygg smerter. Har fått mer smerter etter å ha begynt hos fysioterapeut, og kan ikke se for meg en jobb jeg lenge kan fungere i, når jeg ikke kan hverken stå eller sitte i samme stilling mer enn 10 minutter før smertene presser på.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Ts her.

Smerte klinikk har aldri vært nevnt. Rehabilitering er noe jeg kommer til å ta opp igjen med nav, og takke ja til. Er også igjen henvist til spesialist på sykehus, men vet også at et par av mine plager ikke kan opereres eller gjøres noe med annet enn medisinering (smertestillende). Vet det finnes mye annet enn Paralgin forte, og jeg har prøvd utallige medisiner de siste to årene. Ingen har hjulpet meg det grann med unntak av sovemedisin. Var til lege nå igjen og det ble da skrevet ut erklæring til nav der det sies at jeg fremdeles er under utredning for andre gang, men også at mine sykdommer og plager er varig. Hva nav sier til dette vet jeg ikke før saksbehandler er tilbake på jobb etter noen dager. Begynte å jobbe da jeg var 20 og har siden da hatt forskjellige arbeidsplasser, med forskjellige og varierte arbeidsoppgaver, men alle endte med at jeg har måttet slutte pga rygg smerter. Har fått mer smerter etter å ha begynt hos fysioterapeut, og kan ikke se for meg en jobb jeg lenge kan fungere i, når jeg ikke kan hverken stå eller sitte i samme stilling mer enn 10 minutter før smertene presser på.

At legen sier du er under utredning betyr det samme som at du ikke får uføretrygd. Man kan ikke fastslå at noe er varig før man vet hva det er. 

Med korrekt medisinering slik at du takler smertene vil du jo kunne forsøke opptrening, som kan gi sterkere kjernemuskulatur, som kan gi mindre smerter på sikt. (Ofte at man får mer vondt før det blir bedre igjen, det gjelder både psykiske og fysiske plager.)

Hvem er det egentlig som har ansvaret for smerteplagene dine? Hvor ofte er du til lege? Du må jo mase, du må kreve at ting blir gjort. Smerteklinikker er nettopp spesialister på kronisk smerte. At det ikke er nevnt får meg til å lure på om legen din anser deg som kronisk eller om han mener du kan utredes og at det finnes en annen løsning? 

Det er mange medisiner du ikke kan ha prøvd i løpet av to år. Mange medisiner må man gå på over lang tid før man kommer opp i korrekt dose, og så skal det trappes ned igjen før du kan prøve andre igjen. Så det er tydelig at du ikke har fått god nok hjelp på dette.

Rehabilitering er det legen din som henviser til, ikke Nav. Nav ser bare at du ikke har vært til rehabilitering, og foreslår det, men det er en sak mellom deg og legen din. Så når du er til lege neste gang ber du om både henvisning til smerteklinikk og rehabilitering. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At legen sier du er under utredning betyr det samme som at du ikke får uføretrygd. Man kan ikke fastslå at noe er varig før man vet hva det er. 

Med korrekt medisinering slik at du takler smertene vil du jo kunne forsøke opptrening, som kan gi sterkere kjernemuskulatur, som kan gi mindre smerter på sikt. (Ofte at man får mer vondt før det blir bedre igjen, det gjelder både psykiske og fysiske plager.)

Hvem er det egentlig som har ansvaret for smerteplagene dine? Hvor ofte er du til lege? Du må jo mase, du må kreve at ting blir gjort. Smerteklinikker er nettopp spesialister på kronisk smerte. At det ikke er nevnt får meg til å lure på om legen din anser deg som kronisk eller om han mener du kan utredes og at det finnes en annen løsning? 

Det er mange medisiner du ikke kan ha prøvd i løpet av to år. Mange medisiner må man gå på over lang tid før man kommer opp i korrekt dose, og så skal det trappes ned igjen før du kan prøve andre igjen. Så det er tydelig at du ikke har fått god nok hjelp på dette.

Rehabilitering er det legen din som henviser til, ikke Nav. Nav ser bare at du ikke har vært til rehabilitering, og foreslår det, men det er en sak mellom deg og legen din. Så når du er til lege neste gang ber du om både henvisning til smerteklinikk og rehabilitering. 

Som jeg forsto på legen var erklæringen han skrev veldig omfattende. Ganske komplisert sak egentlig dette.To av mine fire sykdommer er allerede utredet og de er varige, og grunnen til spørsmål om uføretrygd. De to andre sykdommene er slik at en kan kanskje behandles, mens den siste er den som nå skal utredes. Om de kan gjøres noe med utgjør det at livskvalitet blir noe bedre men likevel er såpass redusert at jobb blir for vanskelig.Bare de to første sykdommene som er utredet er for seg selv nok til at jeg ikke klarer i jobb. Hos meg er det nav som tilbød meg rehabilitering.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg forsto på legen var erklæringen han skrev veldig omfattende. Ganske komplisert sak egentlig dette.To av mine fire sykdommer er allerede utredet og de er varige, og grunnen til spørsmål om uføretrygd. De to andre sykdommene er slik at en kan kanskje behandles, mens den siste er den som nå skal utredes. Om de kan gjøres noe med utgjør det at livskvalitet blir noe bedre men likevel er såpass redusert at jobb blir for vanskelig.Bare de to første sykdommene som er utredet er for seg selv nok til at jeg ikke klarer i jobb. Hos meg er det nav som tilbød meg rehabilitering.

Nav er ikke en lege. Nav kan ikke henvise til rehabilitering. At de sier at du bør dit er en ting, de er fortsatt ikke helsepersonell og kan tilby deg plass ved et sykehus. Hvis de mener arbeidsrettet rehabilitering innebærer det arbeidspraksis, dvs ikke behandlingsopphold i institusjon. 

Hvis de to som er ferdig utredet er grunnen til spørsmål om uføretrygd bør ikke legen nevne de andre. De har jo ingenting med saken å gjøre da. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...