AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #1 Skrevet 6. mai 2017 Hva er det som er i grapefruktjuice som gjør at det ikke skal inntas med et medikament? Anonymkode: 60af9...d6a
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #2 Skrevet 6. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva er det som er i grapefruktjuice som gjør at det ikke skal inntas med et medikament? Anonymkode: 60af9...d6a Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men grapefrukt har en slags rensende effekt på kroppen, så alt av medisiner skylles bare ut igjen. Det samme med sitron. Jeg tror det er noe med syreinnholdet i frukten som gjør at medisiner ikke vil virke. Anonymkode: 658a8...44d
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #3 Skrevet 6. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva er det som er i grapefruktjuice som gjør at det ikke skal inntas med et medikament? Anonymkode: 60af9...d6a Det metaboliseres (omdannes) via CYP3A4 som er en hovedmetabolisme for veldig mange medikamenter. Det betyr enkelt sagt at medisinen vil slåss med grapefruktjuicen om de ressursene som er tilgjengelige for at de skal virke. Dermed vil grapefruktjuice føre til dårligere, eller uforutsigbar effekt av medisinen. Anonymkode: 28380...156 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #4 Skrevet 6. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men grapefrukt har en slags rensende effekt på kroppen, så alt av medisiner skylles bare ut igjen. Det samme med sitron. Jeg tror det er noe med syreinnholdet i frukten som gjør at medisiner ikke vil virke. Anonymkode: 658a8...44d Hvorfor svarer du når du ikke har peiling på hva du snakker om? TS, hva er det du tar? Warfarin? Anonymkode: 1c672...466 8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #5 Skrevet 6. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men grapefrukt har en slags rensende effekt på kroppen, så alt av medisiner skylles bare ut igjen. Det samme med sitron. Jeg tror det er noe med syreinnholdet i frukten som gjør at medisiner ikke vil virke. Anonymkode: 658a8...44d Nei, det har med hvilke enzymer som omdanner det å gjøre. Det vil bli konflikt mellom medikamentet og juicen om tilgjengelige omdanningsressurser. Se svaret over. Anonymkode: 28380...156 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #6 Skrevet 6. mai 2017 Årsaken er at det øker effekten av legemidlet. F.eks. For folk som ruser seg på benzodiazpiener. Anonymkode: ce38f...485 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #7 Skrevet 6. mai 2017 Fordi juicen gjør at medisinen ikke brytes ned slik den skal, noe som kan føre til overdose og være potensielt livstruende. Anonymkode: 4e5c3...a7e
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #8 Skrevet 6. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi juicen gjør at medisinen ikke brytes ned slik den skal, noe som kan føre til overdose og være potensielt livstruende. Anonymkode: 4e5c3...a7e Riktig. Det er to hovedproblemer: 1. At nedbrytningsenzymet CYP3A4 hemmes, slik at medikamentet får for stor konsentrasjon i blodet. 2. At medikamentet ikke omdannes til den forbindelsen som gjør at det har effekt, fordi den enzymatiske nedbrytningen er blokkert av juicen. Anonymkode: 28380...156 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #9 Skrevet 6. mai 2017 Forskning.no Her er forklaringen: Poster heller en pålitelig kilde og metatekst, så slipper vi forvirring fra gjenfortelling fra brukere som ikke fult ut forstår mekanismene. Anonymkode: acbeb...9c4 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #10 Skrevet 6. mai 2017 Ohoi, noen som tydeligvis har glemt å ta medisinene sine i dag. Var prednisolon Anonymkode: 60af9...d6a
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #11 Skrevet 6. mai 2017 Noen som vet om det er trygt å drikke grapefruktjuice om morgenen når man tar medisinen om kvelden? Anonymkode: 873cd...ab4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #12 Skrevet 6. mai 2017 Det er så merkelig. Hvem f DRIKKER GRAPEFRUKTJUICE? Det smaker jo kattepiss Anonymkode: af124...0ad 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #13 Skrevet 6. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som vet om det er trygt å drikke grapefruktjuice om morgenen når man tar medisinen om kvelden? Anonymkode: 873cd...ab4 Ja. SAMMEN MED betyr at man ikke skal drikke grapefruktjuice rett før, under eller rett etter inntak av medisinen. Drikker du 12 timer før er juicen langt borte når du må ta medisinen. Sånn dersom du har et livsnødvendig behov for å drikke kattepiss Anonymkode: af124...0ad 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #14 Skrevet 6. mai 2017 En av dere nevnte appelsiner. Om jeg drikker 1 liter appelsinjuice pr dag (tilsvarende 2 kg appelsiner), eller 2 liter juice pr dag (tilsvarende 4 kg appelsiner), vil dette ha negativ innvirkning på virkningen av sobril? Anonymkode: eef87...0b3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #15 Skrevet 6. mai 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: En av dere nevnte appelsiner. Om jeg drikker 1 liter appelsinjuice pr dag (tilsvarende 2 kg appelsiner), eller 2 liter juice pr dag (tilsvarende 4 kg appelsiner), vil dette ha negativ innvirkning på virkningen av sobril? Anonymkode: eef87...0b3 Det merker du da fort.. Får du angst? Hold deg unna appelsiner. Anonymkode: af124...0ad
Gjest Axl Rose Skrevet 6. mai 2017 #16 Skrevet 6. mai 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: En av dere nevnte appelsiner. Om jeg drikker 1 liter appelsinjuice pr dag (tilsvarende 2 kg appelsiner), eller 2 liter juice pr dag (tilsvarende 4 kg appelsiner), vil dette ha negativ innvirkning på virkningen av sobril? Anonymkode: eef87...0b3 Har aldri hørt at appelsin har noe å si. Kun grapefrukt.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #17 Skrevet 6. mai 2017 1 minutt siden, Bootyhunter skrev: Har aldri hørt at appelsin har noe å si. Kun grapefrukt. Tja.. appelsiner kan gjøre mye rart. Sitrus er skumle greier. Tar jeg på en appelsin må jeg gå og legge meg. Anonymkode: af124...0ad
Gjest Axl Rose Skrevet 6. mai 2017 #18 Skrevet 6. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja.. appelsiner kan gjøre mye rart. Sitrus er skumle greier. Tar jeg på en appelsin må jeg gå og legge meg. Anonymkode: af124...0ad Drikker ofte appelsinjuice jeg. Aldri merket noe.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #19 Skrevet 6. mai 2017 4 minutter siden, Bootyhunter skrev: Har aldri hørt at appelsin har noe å si. Kun grapefrukt. Takk for svar! Jeg tenkte på det som står fra Forskning.no her: 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forskning.no Her er forklaringen: Poster heller en pålitelig kilde og metatekst, så slipper vi forvirring fra gjenfortelling fra brukere som ikke fult ut forstår mekanismene. Anonymkode: acbeb...9c4 Anonymkode: eef87...0b3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #20 Skrevet 6. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er det som er i grapefruktjuice som gjør at det ikke skal inntas med et medikament? Anonymkode: 60af9...d6a Grapefrukt, Tranebær og Granateple i juice, kspsler eller i sin naturlige utgave nedsetter virkningen av en rekke medikamenter. Bruker du medisiner så er det ikke tilrådelig å bruke noen av de tre forannevnte fruktene/bæra. Alle tre har i tilleg blodfortynnende effekt. Eplecidereddik er og omdiskutert i denne sammenhengen. Dette er ikke mer merkelig enn at melk og melkeprodukter heller ikke passer sammen med enkelte medisiner. Anonymkode: daa92...aa3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå