Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt PPT eller barnevernet. Han trenger hjelp til å lære seg å oppføre seg normalt. 

Anonymkode: 8c468...caa

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stusser noe voldsomt på disse foreldrene som bare lar gutten ture frem som han vil, at de ikke skjemmes. Ufordragelig guttunge og det blir jo ikke bedre med alderen når foreldrene ikke tar tak....

Jeg hadde minimert kontakten, det blir jo bare sur stemning uansett.

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg glemte å nevne i hovedinnlegget at han har begynt å herme etter voksne folk i selskaper og andre tilstelninger. Han og en til satt på en skolefremføring og apet etter en lærerinne og etterlignet stemmen hennes. Da hun ble sint bare fortsatte de med håningen. Det er veldig mye mot voksne folk han er sånn. 

Han og en av kameratene hans kan også ta for seg ukjente folk. På nærbutikken er det noen bord og stoler ikke så langt fra kassen, og det har blitt en oppsamlingsplass for særlig yngre "ungdom." De kan godt finne på å herme etter folk som betaler i kassen og etterligne stemmene deres og lage papegøyelyder. Har sett det et par ganger jeg er innom butikken. Han og vennene er mye ute og finner på diverse ablegøyer og slikt.

Anonymkode: 9f174...780

Får de virkelig lov til å holde på slik ute blandt folk, uten at noen griper inn?! 😳 Hvorfor ble de ikke fjernet fra skolefremføringen, når de oppførte seg forstyrrende og respektløst? Jeg synes også det er veldig rart at de ikke blir kastet ut av nærbutikken når de tar opp plass og håner kundene deres. 

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, BeautyBox skrev:

Uff, jeg blir litt lei meg av å lese hvor lite kompetanse folk har om barn her. Det finnes alltid en bakgrunn for at et barn oppfører seg i strid med hva som er forventet. Det å ta det enda mer negativt ut på barnet, som sannsynligvis allerede har det ille fra før, vil IKKE komme til å hjelpe. Foreldrene trenger god veiledning fra PPT så ikke denne gutten havner i enda mer risiko nå som han inntrer puberteten. 

Helt uavhengig om foreldrene får hjelp eller ikke, så må denne gutten møte naturlige reaksjoner på slikt og han må oppleve at folk sier ham i mot og forteller hva de tenker om det han gjør, så fremst han ikke kommer med et skilt (eller at det er allmenn kjent i miljøet) der man skal behandle ham på en spesiell måte pga diagnose og lignende

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, absinthia skrev:

Helt uavhengig om foreldrene får hjelp eller ikke, så må denne gutten møte naturlige reaksjoner på slikt og han må oppleve at folk sier ham i mot og forteller hva de tenker om det han gjør, så fremst han ikke kommer med et skilt (eller at det er allmenn kjent i miljøet) der man skal behandle ham på en spesiell måte pga diagnose og lignende

En ting er å bli fortalt hva som er greit og ikke, men det er ikke nok på sikt om gutten skal mestre det å møte samfunnet fremover og i det voksne liv. Det er derfor jeg sier at foreldrene burde få god veiledning, og også oppfølging hos PPT. Gutten er i risiko og det å bare gi negativ oppmerksomhet vil ikke hjelpe han på sikt. Det er jo faktisk ikke oss voksne det er synd i når han sier stygge ting, det er han selv. 

Anonymkode: 04ff6...efc

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ups, der ble jeg Anonym ja. Innlegget rett over her var fra meg

Endret av BeautyBox
Skrevet

Send en anonym bekymringsmelding til barnevernet, denne gutten må få hjelp. Inntil videre ville jeg ha unngått å ha kontakt med denne familien. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Kattugla skrev:

Får de virkelig lov til å holde på slik ute blandt folk, uten at noen griper inn?! 😳 Hvorfor ble de ikke fjernet fra skolefremføringen, når de oppførte seg forstyrrende og respektløst? Jeg synes også det er veldig rart at de ikke blir kastet ut av nærbutikken når de tar opp plass og håner kundene deres.

På skolefremføringen var det mest før selve stykkene i forberedelsesfasen. Men også litt etterpå. De klatret litt rundt omkring i ribbeveggene på gymsalen og herjet litt. Men de drev og apet lenge etter lærerinnen og hermet tydelig etter stemmen hennes, så det var veldig hørbart. Hun kjeftet på dem, men gutten bare lo henne opp i ansiktet. 

På butikken så er det veldig mange unge jenter på 18-19 år som er der alene og ikke alle som synes det er så gøy å ta dem. De er vel sånn 5-6 stk men det er denne gutten og en til som "leder resten."

De andre er egentlig ikke så ille, de følger mer etter ablegøyene og det er helst denne gutten som er frekk og så ler de andre av det. Men det har hendt at de har slengt kommentarer til jentene som jobber der. Han har bla spurt en av de unge jentene om hun liker pikk og om hun svelger, foran hele køen som stod der. Og så lo de andre. De har allerede lært såpass om slikt. Jeg så at jenta ble forlegen. Var en mann som kjeftet litt på dem for den episoden, men kundene drar jo igjen mens jentene må være igjen med flokken. Men det har hendt at noen av de litt eldre har jaget dem ut av butikken.

Dette er den en av to konkrete episoder jeg har sett da jeg var innom, men hørt at flere har nevnt at det sitter noen gutter og henger ofte rundt inne i butikkområdet. Jeg tenkte at det må være dem med en gang.

Skrevet

Jeg tenker også at denne gutten trenger hjelp og oppfølging.

Det som beskrives er langt utenfor vanlig adferd av en 13-åring.

• Liker 6
Gjest Raiu
Skrevet

Egentlig synes jeg oppførselen hans er litt merkelig. Jeg kan ikke forestille meg en eneste 13-åring gjennom livet mitt (og det har vært mange gjennom jobb og familie) som ville funnet på å si noe slikt som "hah hvor gammel er du a!?", som aper etter når folk snakker eller at mat ser ut som spy. Det er noe jeg forventer en 6 åring kan si når han skal leke litt kjekkas.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

På skolefremføringen var det mest før selve stykkene i forberedelsesfasen. Men også litt etterpå. De klatret litt rundt omkring i ribbeveggene på gymsalen og herjet litt. Men de drev og apet lenge etter lærerinnen og hermet tydelig etter stemmen hennes, så det var veldig hørbart. Hun kjeftet på dem, men gutten bare lo henne opp i ansiktet. 

På butikken så er det veldig mange unge jenter på 18-19 år som er der alene og ikke alle som synes det er så gøy å ta dem. De er vel sånn 5-6 stk men det er denne gutten og en til som "leder resten."

De andre er egentlig ikke så ille, de følger mer etter ablegøyene og det er helst denne gutten som er frekk og så ler de andre av det. Men det har hendt at de har slengt kommentarer til jentene som jobber der. Han har bla spurt en av de unge jentene om hun liker pikk og om hun svelger, foran hele køen som stod der. Og så lo de andre. De har allerede lært såpass om slikt. Jeg så at jenta ble forlegen. Var en mann som kjeftet litt på dem for den episoden, men kundene drar jo igjen mens jentene må være igjen med flokken. Men det har hendt at noen av de litt eldre har jaget dem ut av butikken.

Dette er den en av to konkrete episoder jeg har sett da jeg var innom, men hørt at flere har nevnt at det sitter noen gutter og henger ofte rundt inne i butikkområdet. Jeg tenkte at det må være dem med en gang.

Han oppfører seg jo helt uspiselig! At ikke foreldrene har tatt tak i dette for lengst er for meg uforståelig, de kan jo ikke være fullstendig uvitende om hvordan sønnen oppfører seg.. Skjønt deres passive atferd kan jo ha bidratt til at det er blitt så ille. Jeg forstår at jentene i butikken ikke orker kampen med guttene, sannsynlig vil det bare føre til at oppførselen eskalerer. De kunne derimot sagt ifra til daglig leder og han kontaktet foreldrene (om han vet hvem de er), eller ringt vekterne om det er slik ordning der, hver gang guttene oppfører seg frekt. 

• Liker 4
Skrevet

Psykopat in the making! Tror jeg hadde stått over hele greia, foreldrene er jo like ufordragelige som ikke gjør en dritt for å forbedre den dårlige atferden 

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Ann Christin, mod

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt fra til foreldrene at jeg synes gutten oppfører seg så ille at jeg ikke ønsker å ha ham på besøk. Fordi han er frekk og ufin direkte mot meg, og jeg får ikke lov av foreldrene å svare igjen eller irettesette ham. Da ønsker jeg ikke å ha ham på besøk, ei heller komme på besøk hos meg.

Du kan ikke oppdra ham og hvis foreldrene ikke ønsker at du skal svare igjen, så er det eneste du kan gjøre å verne om deg selv.

Anonymkode: 0ebb1...01e

• Liker 5
Skrevet

Jeg var sånn på den alderen og det eneste som funker er sosial utfrysning. Gutten synes verbal konflikt er morsomt og siden han er i ungdomskoleboblen har han ikke fått erfare at sånn oppførsel medfører at man blir skviset ut av vennekretser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 6.5.2017 den 8.31, exictence skrev:

"Vi synes det smaker veldig godt. Det håper jeg gjestene synes også. Du får la være å spise det, du da". Smil

"Ja, det er ganske gammelt. Vi synes det er koselig og vi trives.

"Dessverre har ikke det lyktes for oss. Det er ikke noe som er feil, men noen ganger klaffer det ikke. Det kan være uforklarelige grunner til det som vi ikke vet". 

Tror ikke jeg hadde svart ham her. Kanskje sagt kort noe om at det var leit

"Jeg er .......år gammel, ja, det er ganske gammelt" Så hadde jeg ledd.

Eller hvis du ikke har lyst til å si hvor gammel du er: "Jeg tror jeg velger å si at jeg ikke vil si alderen min. Ha, ha, jeg er nok blitt litt gammel, ja"

Høres ut som en veldig normal reaksjon fra gutten. Negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen. Han blir fortalt at folk bli lei seg av ham. Da ville jeg heller holdt munn enn å si (beskylde) til et barn (eller noen) at folk blir lei seg av dem. Tenk så sårende og lei følelse det er å vite at man gjør andre folk lei seg. At det bare er trist å være sammen med dem.

Husk på å si hvor hyggelig det er å være sammen når det er noe positivt barn gjør. Voksne også.

Så bra at han har mange positive sider. Fokuser på dem. Overhør hvis han er frekk, eller ta det i beste mening (kommer an på hva han sier), eller si at du vil ikke høre på den slags, så går du.

Ikke bland deg. Fokuser på hvordan du selv kan være en hyggelig og positiv rolle modell. En han synes er koselig å være sammen med.

Det her tror jeg er det desidert dårligste rådet som noen gang har blitt gitt her inne. Snakk om konfliktsky og unnvikende...

Anonymkode: 3588f...660

• Liker 5
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det her tror jeg er det desidert dårligste rådet som noen gang har blitt gitt her inne. Snakk om konfliktsky og unnvikende...

Anonymkode: 3588f...660

Du kan synes det er dårlig råd, men at det desidert er det dårligste rådet som noen gang er blitt gitt her inne er det ikke.

Barn trenger kjærlighet og varme rollemodeller som vil en godt. Man skal ikke godta alle frekkheter barn kommer med, selvfølgelig ikke. Men noen ganger kan man møte dem med positivt sinn og selv vise at en er en sterk positiv person.

Endret av exictence
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdiskusjon.

Ann Christin, mod

AnonymBruker
Skrevet
På ‎06‎.‎05‎.‎2017 den 17.54, AnonymBruker skrev:

Kontakt PPT eller barnevernet. Han trenger hjelp til å lære seg å oppføre seg normalt. 

Anonymkode: 8c468...caa

Hva mener dere med slike "råd"? Du aner tydeligvis ikke en dritt om hvordan slike etater fungerer. Skulle en tante kontakte ppt liksom, fordi hun blir såret av nevøen når han er frekk, og fordi hun har sett han er det på butikken også? Hva tror du ppt gjør da, sender guttungen på brat-camp? Og barnevernet, hva skal stå i den bekymringsmeldingen: Foreldrene bedriver omsorgssvikt, for tenåringen er frekk og jeg blir såret? Så sender barnevernet foreldrene på tvunget kurs i barneoppdragelse?

Anonymkode: 3e92a...6ba

Skrevet
På 6.5.2017 den 3.53, AnonymBruker skrev:

Sønnen til en venn av meg er så ufyselig. Han hadde tendenser for noen år siden også, men det har blitt verre særlig det siste året. Nesten hver gang hans far er på besøk kommer det forskjellig ut av munnen på 13-åringen. Det er ofte når foreldrene ikke hører på, det kan være små kommentarer inn i øret hvis det f.eks er mye bråk i stuen av andre i f.eks selskaper. Forholdet mitt til moren hans er litt dårlig for tiden fordi vi begynte å krangle om noe gutten hadde sagt for en stund siden, hun ble veldig fornærmet over at jeg blandet meg i deres oppdragelse. Jeg klarer ikke fri meg fra tanken at det er pga gutten at vi hadde krangelen og at det er hans feil at det har blitt som det er.

Da de var på besøk på lillejulaften stod jeg og rørte i grøten og han kom inn på kjøkkenet og sa det så stygt ut. Jeg spurte hva han mente og så sa han "ser du ikke det, ser mer ut som spy enn grøt." Så stod han og vurderte meg og spurte hvorfor jeg alltid ser opp i taket når jeg svarer han. Og hvorfor vi bor i et så gammelt og stygt hus, etc. Er jo ikke normalt å si slikt når man kommer på førjulsbesøk. Tidligere kunne det være bare "tosk, idiot, dumme fjols" og slikt, men det er verre nå fordi han finner en del ting som kan være sårende. Han har også spurt meg hvorfor jeg ikke har fått barn, om det er noe feil med meg, osv. Jeg sa til ham en av gangene at dette har han ikke noe med, men han lo bare og sa "begynn å grin da."

Da vi var der sist i bursdagsselskap satt jeg ovenfor han, jeg så at han betraktet meg, og jeg tenkte at nå kommer han til å si noe igjen. Han spurte meg "hvor gammel er du nå, (mitt navn)?" Jeg prøvde å overhøre han, men han hevet stemmen og spurte igjen. Det ble en veldig rar stemning rundt bordet fordi de andre stoppet helt å prate. Jeg prøvde å riste av hele situasjonen og si "du vet da det, (alderen). "Du er gammel!" sier han høyt og lattermildt, og faren sitter rett ved siden av og sier ikke et ord. Tror ikke han tok gutten til side etterpå og sa at man skal ikke behandle gjester og familie slik. Jeg ble bare helt paff, visste ikke helt hva jeg skulle si, så forfjamset ble jeg.

Han kan også finne på å kalle foreldrene og de bruker å si til han at folk blir lei seg hvis han sier slikt- Men det virker som han blir verre av dette, nesten provosert av dem. Men dette er jo ikke mitt ansvar. Flere ganger har jeg også registrert at hvis foreldrene prater med noen andre voksne og han står ved siden av og ikke får oppmerksomhet, eller at han vil de skal gå, så kan han finne på å rope høyt til de gir han oppmerksomheten. Ofte er det slik at de avbryter samtalen og han får dem vekk.

Kjenner jeg mister lysten til å både besøke dem og ha besøk av dem! Jeg har f.eks sagt til gutten  at det ikke var fint å si slikt, litt strengt, men da ble min venn og hans samboer pottesure. De skal ikke ha noe av at jeg irettesetter deres barn. Det ble en lengre diskusjon der de også hengte seg opp i at jeg hadde kommentert at han hadde gått fra bordet uten å si noe og at jeg blandet meg bort i ting jeg ikke hadde noe med, etc. Det endte ihvertfall opp med at de tok med seg ungene, (de har tre), og dro hjem.

Flere som har vært bort i dette? Han har rett og slett blitt en ekkel unge. Han er meget skoleflink og har vært flinkest i all idrett i klassen sin og han har flust av venner, så det er i hvertfall ikke noe kompensasjon av å være utstøtt eller noe slikt i hvertfall. Han er ikke sint eller utilregnelig eller noe sånt, det er mer kalkulerte snikkommentarer.

Jeg synes det er vanskelig å ta dette med foreldrene fordi de alltid går i forsvarsposisjon og mener jeg angriper barna deres når jeg tar det opp. Har veldig lyst å fortsette å ha kontakt med foreldrene, men jeg føler faktisk at denne ungen ødelegger mye. Hva synes dere om dette?

Høres ut som en bortskjemt liten drittunge spør du meg...Og det at foreldrene hans går i forsvarsposisjon for han gjør. nok også sitt til at han er 'frekk' og uhøflig.. Smakte han forresten på den grøten du lagde på lille julaften(Du skulle sagt etter han har spist av den at du hadde spydd oppi grøten)...Men det hadde nok ikke vært så bra ovenfor foreldrene hans......Si ifra til foreldrene hans at det med alle snikkomentarene plager deg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...