Gå til innhold

går behandleren over streken?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går til fysioterapi etter en større ankeloperasjon (3 ganger i uken). Dette skal jeg gjøre i 5 måneder fremover.  i det siste har han nevnt slankeoperasjoner, fettsuging og kostholdsveileder. Alt dette tilbys på bygget hvor han jobber. Jeg føler meg så uvel når han sier dette da jeg slet med spiseforstyrrelser som 13-åring. "Pga vekten din kan jeg ikke presse deg like hardt som andre med samme skade". 

Jeg gikk opp mye i vekt i høst men er egentlig aktiv til vanlig.. Jeg veier nå 94 kilo og er 168 høy så er overvektig men jeg føler ikke jeg er på slankeoperasjon-stadiet?? Føler dette er noe jeg vil klare når ankelen er god igjen liksom

Men går fysioterapeuten over streken med dette? Skal ikke han kun fokusere på det jeg er henvist for? Tenker det er en form for meresalg på klinikken,  men han gir seg ikke når jeg sier nei takk...

Anonymkode: aaf8d...726

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ting er at redusert vekt objektivt vil være bedre for anklene dine. En annen ting er at vektnedgang ikke krever verken operasjon eller andre ting som koster penger. En tredje ting er at vekt, kropp og mat er veldig risikabelt å ta opp om man ikke kjenner bakgrunnen til den man snakker med og gjør det på en god måte. En fjerde ting er at det er utidig reklame og kjøpepress. En femte ting er at det er direkte frekt. Jeg synes du kan rapportere/klage. Hvis han ikke får en korreks og skjerper seg, eller du får en annen behandler der, er det nok best å finne et annet sted.

• Liker 7
Skrevet

Bmi kvalifiserer ikke til slankeoperasjon offentlig. Når dette er nytilkommet overvekt og du til vanlig er mer aktiv og har en noe lavere vekt, vil du komme greit tilbake til en litt lavere vekt om du jobber for det, når ankelen er bedre.

Å ødelegge fordøyelsessystemet ville jo være galskap i din situasjon. Fettsuging er også tull, det fungerer dårlig på generelt kroppsfett og er egnet hvis man vil punktslanke et område der det legger seg mye fett mens resten av kroppen ikke trenger vekttap.

Mest sannsynlig har fysioterapeuten dårlige holdninger til overvekt, og ikke et rent faglig synspunkt.

Det er på tide å sette grenser. Du bare sier at vekta tar du med din lege, og at fyiso ikke skal ta det opp mer og at dersom han ikke kan la være å prakke på deg press for slankeoperasjoner mm så vil han bli meldt til Fylkeslegen for vekttrakassering.

Han gjør det helt sikkert mot andre overvektige også, og det er ikke ok hverken helsefaglig eller yrkesetisk det han holder på med.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, han går over streken. Si det til ham.

Anonymkode: e9618...ac4

• Liker 3
Skrevet

For all del; IKKE finn på å ta slankeoperasjon!! Hilsen ei som har jobbet på gastroavdeling og sett hvor fatalt det går med mange (senkomplikasjoner). 

Jeg synes også du skal si til han at du synes det er upassende at han sier det. Om du føler for det kan du også nevne det med spiseforstyrrelse, så kanskje han skjønner alvoret og unngår å ta opp slike temaer med en annen som kan være i samme situasjon som deg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det høres ut som en klønete måte å tilby deg hjelp til å gå ned i vekt, men slankeoperasjon og fettsuging var for drøyt. Der gikk det over streken.

Anonymkode: d21b2...bea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste jeg tenker er greit - kostholdsveileder må være ok å nevne til overvektige (og undervektige), særlig om du er satt ut av spill, og ikke kan være like aktiv som vanlig. Da er vel en tilpasset kostplan en grei måte å holde vekten på (evt. å gå ned i vekt også). Ditt vanlige kosthold er jo ikke tilpasset den situasjonen du er i nå, det tilsier jo vektoppgangen din også. Og ettersom du må trene opp ankelen over tid, så er det ikke en dårlig idé med noen konkrete tips for den perioden. Men slankeoperasjon og fettsuging? Eh. Du er midlertidig unntatt fra å trene normal på grunn av skaden din - da er de forslagene helt på bærtur. Slankeoperasjon er jo mildt sagt et svært inngrep! Vekten kan du få på plass når du kan trene igjen, og ved hjelp av en god kostplan før det.

Men jeg har selv fått høre at ernæringsfysiolog kunne være en grei ting da jeg slet med apetitten, og tok det ikke ille opp. Jeg kunne jo trenge noen råd om hvordan jeg lettere kunne holde vekten/gå litt opp i vekt. En god kostplan er gull verdt, enten man skal opp eller ned i vekt. :)

Anonymkode: 06e96...43b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...