AnonymBruker Skrevet 5. mai 2017 #21 Skrevet 5. mai 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Datteren min startet i bhg denne uka og det går ikke bra. Jeg har forsøkt å gå fra henne 1 gang og det endte i hysteri og de ansatte kontaktet meg etter bare en halvtimes tid. Hun liker ikke at andre barn kommer borti henne når hun leker og hun vil helst henge på meg. Er ikke noe kjekt å se at hun ikke liker seg hun spiser mye mat når hun er der og leker fint rett etter dupp og mat, men jeg kan ikke gå på do engang uten at hun er med. Føler alle rundt meg har enkle tilvenningsprosesser, men dette virker helt håpløst. Er det noen som har opplevd tilsvarende? Er det mulighet for at det går seg til? Vurderer å ta henne ut og vente til august, men føler det er å utsette problemet. Anonymkode: 506ba...0b1 Mine skrek i flere mnd. Var 9-10 mnd da de begynte. Men de har i tillegg vært høysensitive... mulig din er det og? Bruk god tid, om du har mulighet til å ikke begynne å jobbe igjen, så ta litt lenger tid enn standarden. Du kan f.eks. en dag være der hele dagen, men at du gradvis "går fra" henne for å gå på do og slike ting, og der hun ser du faktisk ER straks tilbake. Så kan du bli borte lenger og lenger. Når hun har blitt kjent med noen (hjelp henne gjerne inn i leken) - så kan det hende at hun er så opptatt at hun glemmer deg. Da kan du gjemme deg utenfor rommet slik at hun ikke merker at du er der. Så kan du begynne å gå ut av barnehagen, gå deg en liten tur. Ha med mobilen. Men be de voksne se an, de må prøve litt før de gir opp. Det kan hjelpe at de har en fast person de føler seg trygg på i barnehagen, et fang de kan sitte på når de er redd eller savner mamma. Etterhvert blir du lengre og lengre vekke, og til slutt går det helt fint. Som regel slutter de å grine når mor er ute av syne. Anonymkode: c50fb...243
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2017 #22 Skrevet 5. mai 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: hvordan tilvenning som passer for barnet ditt er det bare du som bestemmer, og hvordan barnehagen pleier å gjøre det er ikke relevant. det er ditt barn og du som bestemmer. jeg ville ikke tatt ut barnet frem til august det blir ikke bedre i august, jeg forstår ut i fra det du har skrevet at du har tid nå til en lenger tilvenning. jeg ville sagt i fra til barnehagen at ditt barn ikke reagerer positivt på en så brå start og at jeg frem mnd frem til sommeren kom til å være tilstede med barnet i rutinene på avdelingen. så ville jeg benyttet meg av barnehagen som en åpen barnehage, hvor dere kommer om morgenen du er til stede. etterhvert kan du gli mer og mer i et med veggen, hvor du sitter der som en trygg base for barnet ditt men ikke er aktivt deltakende i leken men lar henne utforske mer og mer på egenhånd. det betyr at du ikke finner frem leker eller spennende ting som tar hennes oppmerksomhet etterhvert som hun blir tryggere i situasjonen. hun vil da bli vandt til avdelingen og barna og de voksne der samtidig som hun ikke får en opplevelse og bli forlatt hos fremmede. det er likevel sannsynlig at hun vil reagere i august etter at hun ha hatt flere uker sommerferie, det er det mange barn som gjør når de starter før sommerferien i barnehagen. å gå fra barnet sitt i barnehagen er kjempe tøft, de aller fleste mødre gråter på vei ut av porten i begynnelsen. det gjør kjempe vondt i mamma hjertet og man kan føle at man svikter sitt eget barn. det går over, alle barn bruker sitt eget tempo på tilvenning. for meg reagerte ikke barnet mitt når jeg gikk, men når jeg kom tilbake. det var et kjempe tøft halv år, men det ble bedre og gikk over. hun elsket barnehagen når hun ble litt eldre, og ville ikke være hjemme hvis jeg hadde fri fra jobb. det blir bra for de fleste, selv om det er en mager trøst. Anonymkode: 338ac...688 Tusen takk for gode råd. Jeg er veldig aktiv i leken med henne og har ikke tenkt over det. Det var lurt å forsøke å trekke seg mer tilbake. Anonymkode: 506ba...0b1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2017 #23 Skrevet 5. mai 2017 TS her igjen. Oppdaterer i tilfelle noen i samme situasjon finner tråden. Dette er dag 4 og det går bedre. Hun spiste og koste seg med de andre barna mens jeg gjemte meg på et annet rom. Hørte hun gråt litt etterpå, men lot seg trøste av en ansatt hun nå har knyttet seg til. Hun fikk ny bleie også tok jeg over og trillet i søvn. Det går generelt bedre når jeg ikke er der. Merker at jeg er litt mer positiv nå og ikke bare vil gi opp hele greia selv om jeg fortsatt har en stor klump i magen. Vi kommer til å være med henne hit neste uke også. Anonymkode: 506ba...0b1 1
Vera Vinge Skrevet 5. mai 2017 #24 Skrevet 5. mai 2017 I barnehagen vår har de nå gått bort fra tredagers-tilvenning, og anbefaler heller at man bruker en del tid i barnehagen sammen med foreldrene på slutten av permisjonstiden. Altså at man er innom der litt og leker i noen uker helst, før man tenker at barnet skal begynne på ordentlig. Det høres ut som barnet ditt trenger mer tid på å føle seg trygg i omgivelsene og med de ansatte, ts, så jeg ville bare fortsatt tilvenning, men vært der mer sammen med henne, om du har mulighet. Jeg hadde bare sånn vanlig tredagers-tilvenning med mine barn, og selv om alt var normalt, var det ikke bare enkelt, da de kunne gråte litt ved levering i starten. Men de roet seg fort, da, så vi fortsatte tilvenning etter planen. Men om barnet hadde slitt veldig med å roe seg, hadde jeg nok prøvd å bruke mer tid, og satse på at det løsner etter hvert. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2017 #25 Skrevet 5. mai 2017 Er pappaen i bildet? Ofte går det lettere når far tar tilvenninga. Anonymkode: eed3f...386
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2017 #26 Skrevet 5. mai 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er pappaen i bildet? Ofte går det lettere når far tar tilvenninga. Anonymkode: eed3f...386 Han tar et par dager neste uke TS Anonymkode: 506ba...0b1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå