Gå til innhold

Vanskelig tilvenning i bhg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min startet i bhg denne uka og det går ikke bra. Jeg har forsøkt å gå fra henne 1 gang og det endte i hysteri og de ansatte kontaktet meg etter bare en halvtimes tid. Hun liker ikke at andre barn kommer borti henne når hun leker og hun vil helst henge på meg. Er ikke noe kjekt å se at hun ikke liker seg :( hun spiser mye mat når hun er der og leker fint rett etter dupp og mat, men jeg kan ikke gå på do engang uten at hun er med. Føler alle rundt meg har enkle tilvenningsprosesser, men dette virker helt håpløst. Er det noen som har opplevd tilsvarende? Er det mulighet for at det går seg til? Vurderer å ta henne ut og vente til august, men føler det er å utsette problemet.

Anonymkode: 506ba...0b1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor gammel hun er men det er jo mange barn under 3 som reagerer dårlig på å bli "forlatt" i barnehagen. 

Anonymkode: d4bae...cf5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er hun? Mest sannsynlig går det seg til, hun er ikke det eneste barnet som sliter med tilvenningen og barnehagen kan sikkert dele sine erfaringer med deg og gi deg noen innspill. Dersom du/dere har mulighet til en lang tilvenning med kortere dager så er jo det positivt. 

Anonymkode: 37983...f46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun har hatt sin tredje dag i dag da? Det er tøft i begynnelsen men det har gått veldig kort tid enda. Prøv å gi henne korte dager til å begynne med (om dere har mulighet til det ) så skal du se at dette kjapt blir bedre. Jeg tror barnehagestart Jan bli like tøft om du venter til august. Da er det i tillegg mange flere nye og det blir trangere om plassen på fanget. Det er ikke rart at det er tøft. Livet hennes blir jo snudd opp ned. Hun er vant til å ha deg/far hos seg hele tiden. La henne få litt tid. Tid til å bli trygg på de voksne og barna i barnehagen. Snart går det opp for henne at det er greit å være i barnehagen. Det er trist å si hadet til mamma/pappa om morgenen, men ofte slutter barnet å gråte innen du har kommet deg ut av porten. 

Jeg har selv som mor gått ut i bilen etter levering og ikke klart å holde tårene tilbake pga at barnet mitt gråt så sårt da jeg gikk. Det er ikke godt, det er jo det mest dyrebare man har i livet. 

Som ansatt i barnehage gjør jeg alt jeg kan for at barna skal få en trygg start hos oss. Jeg er veldig heldig som  får ha denne jobben. Vær ærlig om dine bekymringer, hold en åpen dialog, så kommer nok dette til å gå seg til helt fint. Lykke til! 

Anonymkode: 4452c...86a

Gjest Dorey
Skrevet

Vi hadde det også sånn med våre to. De var henholdsvis 15 og 16 mnd ved oppstart, for øvrig. Eldstemann var rett og slett ulykkelig i 6 mnd før det løsnet, og det var helt grusomt. Lillebroren brukte et par tre uker før ting gikk bra. Det tar tid og er helt jævlig når det står på, dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Dorey skrev:

Vi hadde det også sånn med våre to. De var henholdsvis 15 og 16 mnd ved oppstart, for øvrig. Eldstemann var rett og slett ulykkelig i 6 mnd før det løsnet, og det var helt grusomt. Lillebroren brukte et par tre uker før ting gikk bra. Det tar tid og er helt jævlig når det står på, dessverre. 

Jeg var helt uforberedt på at det skulle være så galt :( Hun er utrolig blid og glad ellers, så det er hjerteskjærende. Hvor lenge var du med barna dine i bhg før du lot dem være alene der?

Skrevet

Vi opplevde starten vanskelig. Alt er nytt og de små skjønner ikke hvorfor vi drar/ de må være der. Hos oss opplevde vi bedring etter to uker og etter det har det bare blitt bedre. Nå vil ikke barnet være med hjem :P 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er hun? Mest sannsynlig går det seg til, hun er ikke det eneste barnet som sliter med tilvenningen og barnehagen kan sikkert dele sine erfaringer med deg og gi deg noen innspill. Dersom du/dere har mulighet til en lang tilvenning med kortere dager så er jo det positivt. 

Anonymkode: 37983...f46

Hun er 14 mnd. Ansatte sier jeg gjerne kan prøve å gå, men etter fadesen andre dagen hvor hun var helt hysterisk er jeg kjemperedd for at det skal skje igjen. Har heldigvis mulighet til lang tilvenning. Nå kommer vi ca 9 og går ca 1430

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde det sånn med vår eldste. Forferdelig. Lot henne få kortere dager i starten, og etter tre uker, løsnet det. Jeg angrer nå på at vi ikke brukte lengre tid på tilvenningen, men barnehagen var så bestemte på hvordan det skulle gjøres oh vi stolte på dem. Med de to neste var bhgmer fleksibel, og vi brukte ei ukes tid på tilvenning. Det fungerte mye bedre. 

Anonymkode: 1ecd6...c00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun har hatt sin tredje dag i dag da? Det er tøft i begynnelsen men det har gått veldig kort tid enda. Prøv å gi henne korte dager til å begynne med (om dere har mulighet til det ) så skal du se at dette kjapt blir bedre. Jeg tror barnehagestart Jan bli like tøft om du venter til august. Da er det i tillegg mange flere nye og det blir trangere om plassen på fanget. Det er ikke rart at det er tøft. Livet hennes blir jo snudd opp ned. Hun er vant til å ha deg/far hos seg hele tiden. La henne få litt tid. Tid til å bli trygg på de voksne og barna i barnehagen. Snart går det opp for henne at det er greit å være i barnehagen. Det er trist å si hadet til mamma/pappa om morgenen, men ofte slutter barnet å gråte innen du har kommet deg ut av porten. 

Jeg har selv som mor gått ut i bilen etter levering og ikke klart å holde tårene tilbake pga at barnet mitt gråt så sårt da jeg gikk. Det er ikke godt, det er jo det mest dyrebare man har i livet. 

Som ansatt i barnehage gjør jeg alt jeg kan for at barna skal få en trygg start hos oss. Jeg er veldig heldig som  får ha denne jobben. Vær ærlig om dine bekymringer, hold en åpen dialog, så kommer nok dette til å gå seg til helt fint. Lykke til! 

Anonymkode: 4452c...86a

Ja, det var tredje dagen. Jeg satt ute og gråt av fortvilelse mens hun sov duppen sin. Jeg skal forsøke å kommunisere litt bedre med de ansatte imorgen. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Pearl2.0 skrev:

Vi opplevde starten vanskelig. Alt er nytt og de små skjønner ikke hvorfor vi drar/ de må være der. Hos oss opplevde vi bedring etter to uker og etter det har det bare blitt bedre. Nå vil ikke barnet være med hjem :P 

Var dere med barnet i bhg hver dag i to uker? 

Skrevet

Det er lettere å gå fra når det kun er levering :) Ikke etter å ha vært der sammen med henne en stund. Jeg sa til de ansatte at jeg visste at barnet kom til å gråte mange dager fremover når jeg leverte. Så vi lagde en avtale om at en av de skulle være tilgjengelige når jeg dro, slik at de kunne løfte barnet opp og distrahere og trøste litt. Det ble en fin rutine og det ble slutt på gråten etter hvert også. Noen dager er fortsatt litt vanskelige, men laangt fra hva de var i starten. Nå går det fort over.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var dere med barnet i bhg hver dag i to uker? 

Nei nei. Vi opplevde bedring ved hele situasjonen. Enklere å levere fra seg, generelt mer tilfreds gjennom dagen osv. Spiste etter hvert frokost også, noe som var vanskelig i starten.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Pearl2.0 skrev:

Det er lettere å gå fra når det kun er levering :) Ikke etter å ha vært der sammen med henne en stund. Jeg sa til de ansatte at jeg visste at barnet kom til å gråte mange dager fremover når jeg leverte. Så vi lagde en avtale om at en av de skulle være tilgjengelige når jeg dro, slik at de kunne løfte barnet opp og distrahere og trøste litt. Det ble en fin rutine og det ble slutt på gråten etter hvert også. Noen dager er fortsatt litt vanskelige, men laangt fra hva de var i starten. Nå går det fort over.

Takk for svar. Hun ble løftet og trøstet da jeg ikke var der, de prøvde også lek, men hun gråt så hysterisk at de måtte kontakte meg. Det forstyrrer jo de andre barna også. Flere forteller meg at det "går seg til", men det er grusomt at barna må være så redde før det roer seg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke opplevd samme selv, men jeg hadde laaaang tilvenning med førstemann, enda det gikk veldig smertefritt for seg. Var meg som ikke var helt klar... Type 3-4 uker! Andremann var så vant til barnehagen allerede (vært med på levering og henting hele sitt liv, og var også blitt kjent med barna og de ansatte på den tida). Sendte henne inn og kunne gå med en gang! 

Tar utgangspunkt i førstemann her: De 2-3 første dagene var vi der bare 2 timer. Vi dro før lunsjen. 3.-5. dagen så spiste vi også lunsj der, og den fjerde dagen løsnet det ganske greit, så vi dro vel etter ca 3 timer den 4. og 5. dagen (før soving). Uka etter startet vi tidligere, men var der frem til sovingen, så vi var der ca 4 timer. Onsdag den uka forsøkte vi soving, hvor jeg var tilstede da hun våknet igjen. Sånn gjorde vi det resten av uka, men på fredagen var vi der litt etter soving også, da hun gjerne ville leke. 
Først den tredje uka "forlot" jeg henne der. Først lot jeg henne våkne uten meg, men jeg var tilstede (før det var det jeg som hentet henne, nå var det en av de ansatte). Den første dagen (tirsdagen) var det litt sårt og uvant, den andre dagen gikk det helt smertefritt. Var bare borte en halvtime første dagen. En time neste dag, deretter to timer, så tre og deretter fire. Hun var der fire timer alene i rundt tre dager før hun fikk en hel dag (kjernetid, 9.30-14.30). Mer enn det trengte jeg ikke ha henne i bhg før etter 3 måneder. 

Jeg tenker en roligere oppstart er tingen her. Ikke forlat ungen helt enda! 

Anonymkode: f28e5...ee5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

hvordan tilvenning som passer for barnet ditt er det bare du som bestemmer, og hvordan barnehagen pleier å gjøre det er ikke relevant. det er ditt barn og du som bestemmer. jeg ville ikke tatt ut barnet frem til august det blir ikke bedre i august, jeg forstår ut i fra det du har skrevet at du har tid nå til en lenger tilvenning. jeg ville sagt i fra til barnehagen at ditt barn ikke reagerer positivt på en så brå start og at jeg frem mnd frem til sommeren kom til å være tilstede med barnet i rutinene på avdelingen. så ville jeg benyttet meg av barnehagen som en åpen barnehage, hvor dere kommer om morgenen  du er til stede. etterhvert kan du gli mer og mer i et med veggen, hvor du sitter der som en trygg base for barnet ditt men ikke er aktivt deltakende i leken men lar henne utforske mer og mer på egenhånd. det betyr at du ikke finner frem leker eller spennende ting som tar hennes oppmerksomhet etterhvert som hun blir tryggere i situasjonen. hun vil da bli vandt til avdelingen og barna og de voksne der samtidig som hun ikke får en opplevelse og bli forlatt hos fremmede. det er likevel sannsynlig at hun vil reagere i august etter at hun ha hatt flere uker sommerferie, det er det mange barn som gjør når de starter før sommerferien i barnehagen.

å gå fra barnet sitt i barnehagen er kjempe tøft, de aller fleste mødre gråter på vei ut av porten i begynnelsen. det gjør kjempe vondt i mamma hjertet og man kan føle at man svikter sitt eget barn. det går over, alle barn bruker sitt eget tempo på tilvenning. for meg reagerte ikke barnet mitt når jeg gikk, men når jeg kom tilbake. det var et kjempe tøft halv år, men det ble bedre og gikk over. hun elsket barnehagen når hun ble litt eldre, og ville ikke være hjemme hvis jeg hadde fri fra jobb. det blir bra for de fleste, selv om det er en mager trøst.

Anonymkode: 338ac...688

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Hun ble løftet og trøstet da jeg ikke var der, de prøvde også lek, men hun gråt så hysterisk at de måtte kontakte meg. Det forstyrrer jo de andre barna også. Flere forteller meg at det "går seg til", men det er grusomt at barna må være så redde før det roer seg.

Ja, jeg vet nøyaktig hva du mener. Det er forferdelig å dra fra når man vet at de ikke har det helt greit der de er. Tror mange opplever starten på denne måten :( Men etter hvert som hun blir vant til de voksne og tryggere på dem, så blir det bedre altså! I promise :) Også får hun venner i barnehagen som blir glade når hun kommer og som hun blir glad for å se. Så står de og gestikulerer til hverandre på en knusbedårende måte :hjerte:

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke opplevd samme selv, men jeg hadde laaaang tilvenning med førstemann, enda det gikk veldig smertefritt for seg. Var meg som ikke var helt klar... Type 3-4 uker! Andremann var så vant til barnehagen allerede (vært med på levering og henting hele sitt liv, og var også blitt kjent med barna og de ansatte på den tida). Sendte henne inn og kunne gå med en gang! 

Tar utgangspunkt i førstemann her: De 2-3 første dagene var vi der bare 2 timer. Vi dro før lunsjen. 3.-5. dagen så spiste vi også lunsj der, og den fjerde dagen løsnet det ganske greit, så vi dro vel etter ca 3 timer den 4. og 5. dagen (før soving). Uka etter startet vi tidligere, men var der frem til sovingen, så vi var der ca 4 timer. Onsdag den uka forsøkte vi soving, hvor jeg var tilstede da hun våknet igjen. Sånn gjorde vi det resten av uka, men på fredagen var vi der litt etter soving også, da hun gjerne ville leke. 
Først den tredje uka "forlot" jeg henne der. Først lot jeg henne våkne uten meg, men jeg var tilstede (før det var det jeg som hentet henne, nå var det en av de ansatte). Den første dagen (tirsdagen) var det litt sårt og uvant, den andre dagen gikk det helt smertefritt. Var bare borte en halvtime første dagen. En time neste dag, deretter to timer, så tre og deretter fire. Hun var der fire timer alene i rundt tre dager før hun fikk en hel dag (kjernetid, 9.30-14.30). Mer enn det trengte jeg ikke ha henne i bhg før etter 3 måneder. 

Jeg tenker en roligere oppstart er tingen her. Ikke forlat ungen helt enda! 

Anonymkode: f28e5...ee5

kjempe bra løsning for barnets del, en myk overgang. de blir kjent med rutinene og menneskene. det blir trygt og barnet ser at foreldrene aksepterer både voksne og barn, og viser at dette er mennesker man kan stole på og et trygt sted å være.

Anonymkode: 338ac...688

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Pearl2.0 skrev:

Ja, jeg vet nøyaktig hva du mener. Det er forferdelig å dra fra når man vet at de ikke har det helt greit der de er. Tror mange opplever starten på denne måten :( Men etter hvert som hun blir vant til de voksne og tryggere på dem, så blir det bedre altså! I promise :) Også får hun venner i barnehagen som blir glade når hun kommer og som hun blir glad for å se. Så står de og gestikulerer til hverandre på en knusbedårende måte :hjerte:

Ja, jeg gleder meg til hun får venner og lærer seg å sette pris på andre barn :) men akkurat nå er de mest i veien hehe. Vi gjør et nytt forsøk på tilvenning idag. Hun har sovet godt og er i toppform foreløpig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...