Gå til innhold

Er skulderen min varig "skadet"?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har jobbet som renholder og stuepike i seks år. Den ene skulderen min begynte å gjøre vondt allerede etter ett år, det fortsatte den å gjøre alle årene etter, i perioder verre enn andre. Da jeg har sagt ifra til legen så har hun bare avfeid det med at det hjelper med å løpe. Jeg har trent og tatt massasje, men skulderen er like vond. Har nå heldigvis en ny og mer stillesittende jobb, men skulderen gjør vondt både på jobb og hjemme. Jeg er redd for at skulderen min kanskje har blitt varig skadet og at jeg må lære med å leve med smerten. Jeg er 30 år.

Har noen opplevd lignende? 

Anonymkode: 2cf7f...b29

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For en tullete lege! Som sier at LØPING hjelper mot skuldersmerter? Det høres ut som en senebetennelse. 

Hvis legen din ikke tar deg på alvor ville jeg fått en time hos en fysioterapeut. De virker å vite litt mer om praktisk informasjon om smerter i muskler, bein og ledd. 

Anonymkode: 19aa7...f4a

Gjest Froning
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har jobbet som renholder og stuepike i seks år. Den ene skulderen min begynte å gjøre vondt allerede etter ett år, det fortsatte den å gjøre alle årene etter, i perioder verre enn andre. Da jeg har sagt ifra til legen så har hun bare avfeid det med at det hjelper med å løpe. Jeg har trent og tatt massasje, men skulderen er like vond. Har nå heldigvis en ny og mer stillesittende jobb, men skulderen gjør vondt både på jobb og hjemme. Jeg er redd for at skulderen min kanskje har blitt varig skadet og at jeg må lære med å leve med smerten. Jeg er 30 år.

Har noen opplevd lignende? 

Din type skade er veldig sannsynligvis av en samme type som faktisk mange boksere sliter med i løpet av livet. Det kan kalles "pattern-overload" fordi du aktivt anstrenger skulderen i en ugunstig/slitsom posisjon som hovedsaklig skaper en musklulær ubalanse. Sitter med litt basiskunnskap om dette problemet og kan gi deg noen tips som veldig sikkert vil bedre skulderhelsen din og potensielt kan bedre problemet.. 

Bare lurer:

Er det skulderen som knyttes din dominante arm som gjør vondt? (høyrehendt/venstrehendt).

Hva slags treniing har du gjort mot problemet tidligere?

NB: Fysio vil alltid stå øverst.

Endret av Froning
AnonymBruker
Skrevet

For en dustete lege. Gå til en annen. 

Anonymkode: 84c59...556

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har løftet lette vekter og trent med strikk. Jeg har gått til to massører, den ene var også fysioterapeut. Han brukte også laser på meg.

Jeg ble bedre der og da, men det kom fort tilbake igjen og jeg har ikke råd til behandling. 

TS.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

EJeg har løftet lette vekter og trent med strikk. Jeg har gått til to massører, den ene var også fysioterapeut. Han brukte også laser på meg.

Jeg ble bedre der og da, men det kom fort tilbake igjen og jeg har ikke råd til behandling. 

TS.

Ta ultralyd, kan være slimposen din som er betent.

Anonymkode: 4cc99...fa9

AnonymBruker
Skrevet

Bytt fastlege

Anonymkode: 40579...1c6

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har løftet lette vekter og trent med strikk. Jeg har gått til to massører, den ene var også fysioterapeut. Han brukte også laser på meg.

TS.

Jeg brakk armen for en stund tilbake, og har gått lenge hos fysioterapeut i ettertid, for å ikke få senebetennelse, eller senskader. En periode fikk jeg betennelse i skuldra likevel (fordi armen var så svak, armen var i skeivstilling og jeg brukte feil muskler) og bare på de 2-3 månedene jeg gikk og hadde vondt (i skuldra, armen var vondere lengre)var det utrolig plagsomt og jeg også begynte å tenke "skal det være vondt for all tid?", for det kom liksom på natta når det var kaldt og litt av hvert. Jeg klarer ikke tenke meg hvordan det må være for deg å gå å ha det sånn så lenge. 

Nå er det ikke sikkert at det jeg gjorde hjelper for deg, du skulle absolutt fått oppfølging med egen fysioterapeut som kunne gitt tilrettelagt behandling for DEG, men jeg fikk beskjed om å ikke gjøre det som gjorde vondt. Selv om jeg skulle trene opp armen, måtte jeg i flere uker droppe nesten alt av styrke, for det ble jo bare mer og mer vondt når jeg stresset området som var betent. Men bevegelighet gjorde jeg, og strekking (men ikke sånn det gjorde veldig vondt). Men det som er så vanskelig er siden jeg jo IKKE har peiling, så kan det hende at for deg og din skade er det nettopp å være i bevegelse og trene lett du må. Husker du noe fysioterapeuten sa om hva du skulle gjøre? Hvis du får noen sånne veiledningstimer, der du får målrettet informasjon om ditt problem skal du jo kunne klare å passe på det selv. Det aller aller meste gjør man jo hjemme, det er bare det at man trenger oppfølgingen slik at man vet HVA man skal gjøre. 

Hvis du får henvisning fra legen kan du gå til en fysioterapeut der du må betale 185 kr i egenandel. Hvis det var meg hadde jeg prøvd å spare opp så jeg kunne gått regelmessig en periode og spurt og fått mye tilbakemelding hvordan jeg skulle gjort det på egen hånd. 

Anonymkode: 19aa7...f4a

Skrevet

Har selv en skulder som i perioder har vært så vond at jeg har grått. Fikk påvist at det er en slitasjeskade i skulderleddet, og dette kan gjøre at ting kan havne litt i knipa noens ganger.  Det blir verre av kulde eller mye repetive bevegelser, men jeg er heldigvis blitt mye flinkere til å tolke signalene skulderen gir meg.

Må sies at jeg er bare 25 år gammel, så legen trodde nesten ikke det var mulig når han fikk tilbake CT sanningen av skulderen. Men har vært igjennom en god del fysisk arbeid over de siste 10 årene så er nok derfor. Intill videre er det ikke så mye å gjøre, men hvis det blir verre så er alternativene mine kortisonsprøyter og/eller operasjon. Smertestillende og betennelsesdempende tar Heldigvis det verste. Er min venste arm, og er høyrehendt.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

På spørsmål om hvilken skulder det er så er det venstre skulder og jeg er høyrehendt. 

Gjest Froning
Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

På spørsmål om hvilken skulder det er så er det venstre skulder og jeg er høyrehendt. 

Hva slags øvelser gjør du og er det spesielle posisjoner som gjør at skulderen gjør vondt?

Ville uansett tatt turen til fysio og evt fått tatt MR av skulderen din så fort som mulig. 

Øvelser for god skulderhelse for mennesker som jobber i slike yrker som deg generelt vil være dra øvelser som: Roing, facepulls, omvendt flies, nedtrekk med et sterk fokus på at brystkassa  skal opp og skulderbladene skal ned og sammen... Får du inn et grep hvor tommeltottene peker utover er det gunstigst.( ekstern rotasjon iskulderen) Opplever du smerte stopp.. Hvis ikke er disse øvelsene utelukkende positiv siden de skaper en motvekt mot arbeidsmønsteret hvor man ofte jobber med skulderbladene ut av posisjon når man "reacher"  armen mye. Kroppen vil etter tid forme seg etter aktivitetene vi utsetter den for.. Ergo alle i dine type yrker burde gjøre dem.

Fortsatt ville jeg gått til fysioterapaut fordi tipsene jeg gir baseres bare på logisk biomekanisme.. 

Endret av Froning
AnonymBruker
Skrevet

Fikk skulderplager etter jobb som servitør og samlebåndsjobb.
Etter mange behandlinger, bilder og gudene måtte vite hvilke diagnoser, (for absolutt alle leger, ortopeder, naprapater, fysioterapauter, kiropraktorer og trenere stilte forskjellige diagnoser), så ga jeg nesten opp etter 10 år med smerter.
Kom til en manuellterapaut, og 5 behandlinger senere er jeg nesten smertefri....

Anonymkode: 70d32...764

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...