AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #1 Skrevet 4. mai 2017 Har så sykt problemer med Hortenisa! Den slukner og får brune blader, først trodde jeg det var pga frosten kom og det var nede i 0 grader flere netter. Så fant jeg ut at det var visnet fordi det var for mye sol som stod rett på flere dager etter kuldeperioden. Og at i sollys trenger de halvskygge. Så har jeg forstått at de trenger lecakuler til drenering, og de må faktisk ha også riktig jord, jeg hadde valgt vanlig blomsterjord til de - det var det eneste jeg hadde, så jeg tenkte at de hadde riktig jord i røttene, + kjøpte næringstilskudd kun til Hortensia. Sesongen for å sette de ut er jo 3 uker unna nesten etter hva jeg har lært. Så da - de er like visnet og mer sol meldt, så da bare lurer jeg på om jeg måtte plantet de i større potter? De må altså ha halvskygge også på verandaen? Anonymkode: f9a30...fa3
Million Skrevet 4. mai 2017 #2 Skrevet 4. mai 2017 (endret) Jeg skjønner egentlig ikke problemet ditt. Du skriver jo at du har fått greie på hva de trenger for å trives. Da er det jo bare å rette på det da Det er riktig at Hortensia trenger en del skygge. De bør stå i helskygge eller halvskygge. I direkte sol skrumper ofte blomstene inn og planten tørster fort. Så skygge er best. Lyst, men skyggefullt. Jeg har hatt Hagehortensia flere ganger, og har da plantet de på skyggesiden av en større busk eller lignende. Eller hatt dem i store krukker i skyggen under verandaen over. Det er surjordsplanter, så det er en fordel å bruke dette. Surjord får du kjøpt overalt på hagesentere. Surjord eller ikke kan få Hortensiaen til å endre farge. Den blå mister blåfargen om den ikke står i surjord. De trenger også en del vann i varme og solrike sommere. Du ser fort på blomstene deres om de trenger vann, blomstene "folder seg inn" litt når de står i fare for å visne av tørste. Store potter er fint til Hortensia. Da får de den jorda de trenger (surjord) og du kan flytte dem om de havner i solsteken. Endret 4. mai 2017 av Million
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå