AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #2 Skrevet 3. mai 2017 Øst-Telemark er den fineste! Ingen over, ingen ved siden av! Anonymkode: fb36c...0e4 5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #3 Skrevet 3. mai 2017 Finest: Hardangerbunad, Vossabunad, Telemarksbunadene, Setesdalsbunad, Åmlibunad. De forseggjorte bunadene som bare stråler 'norsk' og bærer tydelig preg av gamle håndarbeidstradisjoner og detaljer. Synes ingen bunader er stygge, men noen er kjedelige. Typisk de svarte/mørkeblå bunadene som ser helt 'plain' ut og som forsvinner i mengden. Anonymkode: 6918e...a74 3
vscare Skrevet 3. mai 2017 #4 Skrevet 3. mai 2017 Øst-Telemark er den fineste, ja! Eller Lundebybunaden og Hardangerbunaden synes jeg er fryktelig fine Synes ingen bunader er direkte stygge (ikke som jeg vet om i alle fall), men det er mange jeg synes er litt kjedelige, fks. Tromsbunaden!
Vera Skrevet 3. mai 2017 #5 Skrevet 3. mai 2017 Definitivt Hardangerbunad på skalaen over fineste. Jeg tenker aldri "jøss, for en stygg bunad" når jeg ser bunader, derfor har jeg heller lite å komme med på det det punktet. Politisk korrekt? Jepp, spesielt når man tenker at det ligger MYE arbeid bak hver eneste bunad, og at akkurat den bunaden betyr noe spesielt for den som bærer den. 11
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #6 Skrevet 3. mai 2017 Beltestakk er finest. Syns ingen er stygge, faktisk.. Anonymkode: 0d0c2...2fa
Kalyna Skrevet 3. mai 2017 #7 Skrevet 3. mai 2017 (endret) Jeg har en blå trønderbunad som jeg virkelig elsker, men langt nær den fineste som finnes. Veldig plain og kjedelig som ble nevnt over her, men så er den fra mitt hjemsted og lar meg føle en tilknytning når jeg ikke er hjemme. Det er det fineste med den for meg <3 Ellers kan jeg ingenting om andre bunader og hvor de kommer fra, men har aldri tenkt at en bunad er stygg. Endret 3. mai 2017 av Kalyna 2
Ella1 Skrevet 3. mai 2017 #8 Skrevet 3. mai 2017 Liker alle bunadene, men Åmlibunaden synes jeg er aller finest. Selv har jeg Lundebydrakt, som jeg dessverre ser på som en av de kjedeligste..
Vera Skrevet 3. mai 2017 #9 Skrevet 3. mai 2017 2 minutter siden, Ella1 skrev: Liker alle bunadene, men Åmlibunaden synes jeg er aller finest. Selv har jeg Lundebydrakt, som jeg dessverre ser på som en av de kjedeligste.. Jeg syns den er nydelig! Spesielt den hvite Men, blir det regnet som bunad eller festdrakt?
Auroraborealiset Skrevet 3. mai 2017 #10 Skrevet 3. mai 2017 Syns debattene om hvilken bunad som er finest og styggest blir for simpel. Alle bunader er fin på hver sin måte, og man har selvfølgelig et personlig forhold til sin egen bunad. Man bærer bunaden sin med stolthet, og det handler om tilhørighet, kulturarv og tradisjoner. Personlig har jeg nordlandsbunaden, og jeg bærer den stolt fordi min tippoldemor har sydd den og røttene mine kommer herfra. Bunader er bygget på mønstre som er unik for den plassen bunaden kommer fra. Ingenting er stygt med det tenker jeg. 9
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #11 Skrevet 3. mai 2017 Når det kommer til de "styggeste" bunadene, så mener jeg alle bunadene er fine. MEN (og dette er et stort men) ingen bunader blir fine hvis de blir båret av noen som ikke har røtter derifra. Noe av det styggeste og mest patetiske jeg ser er damer i bunad fra steder de ikke har noen tilknytning til, men som de bare valgte fordi de syntes de var fine. Anonymkode: fb36c...0e4 19
vscare Skrevet 3. mai 2017 #12 Skrevet 3. mai 2017 1 minutt siden, Auroraborealiset skrev: Syns debattene om hvilken bunad som er finest og styggest blir for simpel. Alle bunader er fin på hver sin måte, og man har selvfølgelig et personlig forhold til sin egen bunad. Man bærer bunaden sin med stolthet, og det handler om tilhørighet, kulturarv og tradisjoner. Personlig har jeg nordlandsbunaden, og jeg bærer den stolt fordi min tippoldemor har sydd den og røttene mine kommer herfra. Bunader er bygget på mønstre som er unik for den plassen bunaden kommer fra. Ingenting er stygt med det tenker jeg. Samme her, har blå nordlandsbunad som ble sydd av en venninne av oldemor langt inni Balsfjord, og er kjempeglad i den selv om jeg ikke nødvendigvis synes det er den fineste bunaden vi har 1
vscare Skrevet 3. mai 2017 #13 Skrevet 3. mai 2017 10 minutter siden, Kalyna skrev: Jeg har en blå trønderbunad som jeg virkelig elsker, men langt nær den fineste som finnes. Veldig plain og kjedelig som ble nevnt over her, men så er den fra mitt hjemsted og lar meg føle en tilknytning når jeg ikke er hjemme. Det er det fineste med den for meg <3 Ellers kan jeg ingenting om andre bunader og hvor de kommer fra, men har aldri tenkt at en bunad er stygg. Ååå jeg synes den blå trønderbunaden er så vakker! 1
Kalyna Skrevet 3. mai 2017 #14 Skrevet 3. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Når det kommer til de "styggeste" bunadene, så mener jeg alle bunadene er fine. MEN (og dette er et stort men) ingen bunader blir fine hvis de blir båret av noen som ikke har røtter derifra. Noe av det styggeste og mest patetiske jeg ser er damer i bunad fra steder de ikke har noen tilknytning til, men som de bare valgte fordi de syntes de var fine. Anonymkode: fb36c...0e4 Jeg kjenner en del sånne damer, og jeg er ikke spesielt fan jeg heller! Skal man ha bunad skal den ha en tilknytning til personen, ikke bare fordi de synes den er fin. Det er det man har festdrakter til! (Er det ikke?) 7
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #15 Skrevet 3. mai 2017 Elsker Vest-Agderbunaden og Lundebydrakten. Har selv arvet en veldig gammel Vest-Agderbunad med et unikt mønster. Lundebydrakten synes jeg bare er såå fin, skulle gjerne hatt tilknytning til den selv! Fæleste jeg vet er Setesdalsbunaden, synes den ser så klovnete utAnonymkode: ac4a6...799
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #16 Skrevet 3. mai 2017 Jeg syns ingen er stygge, men en del av de "nyere" bunadene er veldig like, og mangler litt egenart og sjel syns jeg. F.eks er jo strandabunad, sunnmørsbunad, lundebydrakt, løkenbunad og ringeriksbunad bygd over samme "lest" om man kan si det slik. Mens bunadene fra hardanger og setesdal har mer særegne trekk. Anonymkode: 33a87...5f2 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #17 Skrevet 3. mai 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finest: Hardangerbunad, Vossabunad, Telemarksbunadene, Setesdalsbunad, Åmlibunad. De forseggjorte bunadene som bare stråler 'norsk' og bærer tydelig preg av gamle håndarbeidstradisjoner og detaljer. Synes ingen bunader er stygge, men noen er kjedelige. Typisk de svarte/mørkeblå bunadene som ser helt 'plain' ut og som forsvinner i mengden. Anonymkode: 6918e...a74 Helt enig i denne + Nordmørsbunaden. Jeg er veldig glad i bunader som har andre farger på vesten + et fint forkle. Synes for eksempel at Buskerud og Sunnmøre er mye mer kjedelige. Anonymkode: a6530...3bf 2
Nuttery Skrevet 3. mai 2017 #18 Skrevet 3. mai 2017 Jeg syntes generelt hvite bunader er lite pent. 3
Auroraborealiset Skrevet 3. mai 2017 #19 Skrevet 3. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det kommer til de "styggeste" bunadene, så mener jeg alle bunadene er fine. MEN (og dette er et stort men) ingen bunader blir fine hvis de blir båret av noen som ikke har røtter derifra. Noe av det styggeste og mest patetiske jeg ser er damer i bunad fra steder de ikke har noen tilknytning til, men som de bare valgte fordi de syntes de var fine. Anonymkode: fb36c...0e4 Det er jeg enig i. Da er jo hele hensikten med å bære bunad borte! Jeg eier blå nordlandsbunad fordi jeg har røtter fra kysten, men når andre kommer med lik bunad fordi de syns den er fin (selv om de ikke har tilknytning til bunaden), så føler jeg at de frarøver meg og alle andre fra Nord-Norge denne stoltheten vi har når vi bærer bunaden. Og dette gjelder selvsagt andre bunader som blir vært uten tilknytning også. Provoserende! 6
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #20 Skrevet 3. mai 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det kommer til de "styggeste" bunadene, så mener jeg alle bunadene er fine. MEN (og dette er et stort men) ingen bunader blir fine hvis de blir båret av noen som ikke har røtter derifra. Noe av det styggeste og mest patetiske jeg ser er damer i bunad fra steder de ikke har noen tilknytning til, men som de bare valgte fordi de syntes de var fine. Anonymkode: fb36c...0e4 Og du kan SE at de ikke har tilknytning?! Hvordan vet du det egentlig?? Anonymkode: c499e...e8a 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå