Gå til innhold

Kul i brystet, vente 3 uker på legetime

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om at man blir nødt å vente 3 uker på time hos fastlegen når man bestiller time grunnet kul i brystet?

Anonymkode: 33431...5af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring og få en akuttime

Gjest Tamsi
Skrevet

Det høres ikke riktig ut. Slike saker skal de ta på alvor og sjekke så snart det lar seg gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

at man bytter fastlege...
I det du bytter, så slår byttet inn først ved månedsbytte, men det er fult mulig å ringe den nye legen, å forklare situasjonen og be om å få komme inn før.
Jeg gjorde det, vel å merke på grunn av smerter i arm, men fikk komme til min nye lege 3 uker før han egentlig tok over meg som pasient.

Anonymkode: e8fff...745

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om at man blir nødt å vente 3 uker på time hos fastlegen når man bestiller time grunnet kul i brystet?

Du burde naturligvis fått time samme dagen som du ringte, uten å måtte be om dette. Om du måtte vente til slutten av dagen, ville dette dog være akseptabelt, synes jeg.

Anonymkode: 6bd01...e51

Skrevet

Lege burde tatt dette seriøst. Mulig det ikke er noe farlig, men greit å få undersøkt det raskt som mulig.
Man venter ikke med å sjekke opp kul..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde det samme, men det var fordi jeg var under 30 år og da er visst sjansen for brystkreft minimal. Min kul var helt ufarlig. 

Anonymkode: 06d7e...6eb

Gjest O.G.
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hatt meg avgårde til legevakta.

AnonymBruker
Skrevet

Legevakta er jo litt voldsomt. Det er jo ikke sånn at det gjør noe forskjell til i morgen f.eks. Etter å ha vært med lege må man jo uansett vente på time til mammografi. Men jeg ville ringt legekontoret i dag og hørt om det er mulig å få en time i morgen. Det er ekstremt vanlig med kuler i brystene og de fleste er helt ufarlige. Men det kommer selvfølgelig litt an på alderen din.

Anonymkode: ce901...143

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, O.G. skrev:

Hatt meg avgårde til legevakta.

Legevakten tar ikke slikt

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er normalt, og det regnes ikke som akutt. Dersom det i verste fall skulle være kreft er ikke disse tre ukene så viktige fra eller til, det er høy overlevelsesrate på brystkreft her til lands. Vær også forberedt på at det tar 3-4 uker å vente på mammografi, etter at du har vært hos legen, med mindre hen finner noe som peker mot noe akutt. Jeg har all mulig sympati med at det er kjipt å vente, jeg har vært der selv, men samtidig må man huske at man har helsemssig grunnlag for ventetidene, og at det mest sannsynlig går bra uansett. Det viktigste her er at du har vært flink og sjekker brystene regelmessig og faktisk bestiller den legetimen, det er der den største risikofaktoren i er i forhold til bryskreft. 

Anonymkode: afece...5d8

• Liker 3
Gjest O.G.
Skrevet
7 minutter siden, Honey Dew skrev:

Legevakten tar ikke slikt

Vel, men hva skal man med dem da?

Skrevet
5 minutter siden, O.G. skrev:

Vel, men hva skal man med dem da?

Det er for akutt syke/skadede. Legevakten skal ikke brukes som fastlege

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er ung og kulen er det eneste symptomet er sjansen for at det er noe farlig svært liten, sannsynligvis er det kun en cyste eller en betennelse. Du kan enten ringe tilbake å be om en akuttime, eller gå privat. Dette er ikke noe for legevakten. Med mindre kulen er ekstremt suspekt, så tar det noen uker fra henvisning til videre undersøkelse også. Et par uker fra eller til har sjelden noe å si. 

Anonymkode: 7656a...728

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...