AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #1 Skrevet 3. mai 2017 Min samboer har en niese på 12 år. Vi er ofte sammen, og hver bidige gang vi treffes (enten på hytta, hos dem, eller hjemme hos oss) så forsvinner noe fra toalettvesken min, eller andre steder.. Men spesielt i toalettvesken min. Hun er veldig på sminke, så det er som oftest en mascara, kajal eller øyenskygge. Jeg har ikke brydd meg så mye med det, og heller kjøpt billige bursdagsgaver til henne Jeg har heller ingen beviser, men det har stadig dukket opp samme produkter som jeg bruker i toalettvesken hennes.. Men i helgen når de var på besøk, så forsvant mine kjære Gucci solbriller som jeg fikk i 30 års gave. Jeg er 100% sikker på hvor jeg la de, og nå er de ikke der. Vi har lett over hele huset, i bilen, overalt! Dette er selvfølgelig IKKE greit, og jeg må ta det opp.. Men jeg gruer meg noe så forferdelig.. Og samboers søster er av den typen som tror at barna sine aldri gjør noe galt.. Og dersom de gjør noe galt, så forvarer hun det alltid.. Forslag på "fine" måter å ta det opp på? Og hva gjør jeg dersom hun nekter for deg?? Må jeg se brillene tapt? Anonymkode: 4a369...7a6 2
onyx Skrevet 3. mai 2017 #2 Skrevet 3. mai 2017 Du skal selvfølgelig ta det opp, men kanskje spørre om din svigerinne kan sjekke om disse brillene kunne ha kommet med i deres saker ved en feiltagelse? Fort gjort å ta feil solbriller, f.eks. Da får du gitt beskjed om at brillene er borte, at de er viktige for deg og din svigerinne vil kanskje legge merke til om dattera plutselig dukker opp med nye, dyre solbriller.... 31
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #3 Skrevet 3. mai 2017 Hvordan vet du hva som er i toalettmappen hennes?? 😮 Ellers er rådet fra onyx bra! Anonymkode: f33bf...d23
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #4 Skrevet 3. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du hva som er i toalettmappen hennes?? 😮 Ellers er rådet fra onyx bra! Anonymkode: f33bf...d23 De bor ett annet sted, og er på overnatting hos oss.. Det samme på hytta. Vi deler bad, og etter hvert som mine eiendeler har forsvunnet, så har jeg tatt meg den frihet til å tatt en titt.. ::) Anonymkode: 4a369...7a6 5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #5 Skrevet 3. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De bor ett annet sted, og er på overnatting hos oss.. Det samme på hytta. Vi deler bad, og etter hvert som mine eiendeler har forsvunnet, så har jeg tatt meg den frihet til å tatt en titt.. ::) Anonymkode: 4a369...7a6 Enkelt og greit - ta tilbake tingene dine! Når du finner dem i toalettmappa hennes, ta dem ut og legg dem tilbake til din egen. Foreslår også at du gjemmer tingene dine fra nå av. Anonymkode: 3db9c...641 16
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #6 Skrevet 3. mai 2017 Ta det først opp med din niese, si at du vet med stor sikkerhet at det er hun som tar det. Dersom hun tilstår og gir det tilbake til deg, så går du ikke videre med saken. Dersom hun brånekter, da tar det opp med mora hennes. Anonymkode: e87fe...113 8
FluffyJuggernaut Skrevet 3. mai 2017 #7 Skrevet 3. mai 2017 Jeg skjønner det er ubehagelig. Men du gjør bare henne en bjørnetjeneste med å holde tyveriene hennes hemmelig. Du kan jo prøve å gjøre det på en diplomatisk måte som Onyx anbefaler. Men om det ikke fører noen vei, så ville jeg fortalt om alt som hadde forsvunnet. For prøver hun seg på dette i en butikk eller i feil hjem så kan det hende at hun blir anmeldt neste gang. 5
RealRuth Skrevet 3. mai 2017 #8 Skrevet 3. mai 2017 Når det gjelder sminke så kan du kanskje kjøpe noen billig merker til henne og si at du har lagt merke til at hun har begynt med det og samtidig fortelle henne hvor viktig det er å ikke bruke andres sminke. Dette fordi man kan få øyensykdommer som betennelse og øyekatarr som er veldig ubehagelig og smittsomt. Noe som gjør at all sminke må kastes. Også kan du si at du er plaget med det. Så da vil du nok ha sminken din i fred. Solbrillene vet jeg ikke. Men du kan si at du har mistet dem og at det var en kjærkommen gave. Si at du planlegger å ta fingeravtrykk rundt der dem lå så kanskje dem kommer frem. Og at du vil bringe dem til politiet da brillene var dyre. Det kan sikkert skremme din niese til å fortelle sannheten... 6
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #9 Skrevet 3. mai 2017 Neste gang dere er sammen tommer du toiletvesken hennes i doen. Anonymkode: b8b3f...39d
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #10 Skrevet 3. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Neste gang dere er sammen tommer du toiletvesken hennes i doen. Anonymkode: b8b3f...39d Håper du tuller Anonymkode: 4a369...7a6 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #11 Skrevet 3. mai 2017 men å være seriøs. Kjøp og gjemme et kamera som har en app som tar opp når noen kommer i rommet deres neste gang du er på besøk sammen med henne og sende beviset til moren hennes. Jeg ville ha ringt moren nå i dag. Anonymkode: b8b3f...39d
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #12 Skrevet 3. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Håper du tuller Anonymkode: 4a369...7a6 jo da Anonymkode: b8b3f...39d
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #13 Skrevet 3. mai 2017 Akkurat det med solbrillene (og lignende større ting) hadde ikke vært så vanskelig å løse, tenker jeg. Hvis du oppdaget det mens niesen og familien fremdeles var sammen med dere, kunne du ha sagt noe slik som "Er det noen av dere som har sett solbrillene mine? Jeg var helt sikker på at jeg la dem der og der, men nå er de ikke der! Jeg håper virkelig ikke jeg mistet dem på butikken i stad, for de var en gave og skikkelig dyre!" Eller, om de har reist hjem, bare spurt om gjestene kunne ha fått dem med seg ved en feiltagelse. Da gjør du dem oppmerksomme på at brillene er borte, men uten å beskylde noen for å stjele. Moren vet helt sikkert om jenta har rådyre Gucci-briller eller ikke, og ville reagert om hun plutselig fant dine briller blant jentas ting. Det er kanksje ikke å lett med småting som øyenskygge da, hvor det er en større sjanse for at jenta kan ha hatt samme type selv. Anonymkode: d79fa...d6d 8
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #14 Skrevet 3. mai 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat det med solbrillene (og lignende større ting) hadde ikke vært så vanskelig å løse, tenker jeg. Hvis du oppdaget det mens niesen og familien fremdeles var sammen med dere, kunne du ha sagt noe slik som "Er det noen av dere som har sett solbrillene mine? Jeg var helt sikker på at jeg la dem der og der, men nå er de ikke der! Jeg håper virkelig ikke jeg mistet dem på butikken i stad, for de var en gave og skikkelig dyre!" Eller, om de har reist hjem, bare spurt om gjestene kunne ha fått dem med seg ved en feiltagelse. Da gjør du dem oppmerksomme på at brillene er borte, men uten å beskylde noen for å stjele. Moren vet helt sikkert om jenta har rådyre Gucci-briller eller ikke, og ville reagert om hun plutselig fant dine briller blant jentas ting. Det er kanksje ikke å lett med småting som øyenskygge da, hvor det er en større sjanse for at jenta kan ha hatt samme type selv. Anonymkode: d79fa...d6d Det er faktisk ikke så lett å se at brillene er dyre guccibriller.. De ser lik ut som billigbriller fra bensinstasjonen.. Men ja, jeg får sende de en melding.. Anonymkode: 4a369...7a6
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #15 Skrevet 3. mai 2017 Jeg hadde begynt å merke sminkesakene slik at du kan sjekke med sikkerhet om de havner i hennes toalettmappe. Anonymkode: b7396...fea 9
Juniper Skrevet 3. mai 2017 #16 Skrevet 3. mai 2017 Jenta er bare 13, så her må du faktisk involvere foreldrene! Det er veldig alvorlig at hun tror at hun fritt kan forsyne seg av andres ting uten at det har fått noen som helst konsekvens. Det er naturlig at det da eskalerer. En annen sak er at siden hun har forsynt seg med småsaker er hun hovedmistenkt når noe blir borte. Man tenker ikke "å, må ha mistet dem", nei, man tenker "der har den langfingra ungen vært på ferde igjen!" Foreldrene hennes må ta tak i dette og sette ressurser inn på å venne henne av med stjeling! Ring de og forklar hele situasjonen! 12
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #17 Skrevet 3. mai 2017 3 minutter siden, Juniper skrev: Jenta er bare 13, så her må du faktisk involvere foreldrene! Det er veldig alvorlig at hun tror at hun fritt kan forsyne seg av andres ting uten at det har fått noen som helst konsekvens. Det er naturlig at det da eskalerer. En annen sak er at siden hun har forsynt seg med småsaker er hun hovedmistenkt når noe blir borte. Man tenker ikke "å, må ha mistet dem", nei, man tenker "der har den langfingra ungen vært på ferde igjen!" Foreldrene hennes må ta tak i dette og sette ressurser inn på å venne henne av med stjeling! Ring de og forklar hele situasjonen! Dette. Har også en tenåringsjente i familien som dessverre både snoker og stjeler, vi har "tatt" henne på det flere ganger, uten at det hjelper stort. Ufattelig frustrerende og det er jo blitt slik at hver gang ting blir borte mistenker jeg henne. Som er selvfølgelig ikke hyggelig heller, men det er resultatet av at hun har gang på gang vist at hun ikke er til å stole på og at hun ikke tar innover seg at dette er en uakseptabel oppførsel og overhodet ikke respekterer andres privatliv/eierskap. Jeg ville tatt det opp med foreldrene, det kan godt hende at de er klar over problemet.. Anonymkode: 0d410...3ab 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #18 Skrevet 3. mai 2017 Da jeg var 12/13 hadde jeg en liten klepto periode. Ikke i butikker, men hos tanter og naboer(satt barnevakt) synes følelsen det gav meg var deilig og spennende. I ettertid blir jeg så flau bare av å tenke på det og er så glad det aldri ble oppdaget (håper jeg) J24 Anonymkode: 28445...59e 1
ViljaH Skrevet 3. mai 2017 #19 Skrevet 3. mai 2017 Jeg ville ha ringt til svigerinnen og forklart at brillene er borte, hvordan de så ut og om hun kan holde utkikk i tilfelle de har blitt med hjem til dem ved uhell. Så ville jeg ha merket tingene mine på hemmelig sted. Når noe forvant ville jeg tittet forsiktig i barnets toalettveske. Hvis blink, så hadde jeg bedt moren hjelpe meg å lete, og vist henne merket som bevis på at det var mitt. Så hadde enten moren tatt for seg datteren, hvis ikke hun gjør det hadde jeg gjort det selv. Stjeling må man bare få slutt på. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #20 Skrevet 3. mai 2017 Eller bare "Hei line, jeg syns jeg så at du hadde solbrillene mine i sted. Hvor la du de hen?" Anonymkode: f49c2...1c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå