bekka79 Skrevet 3. mai 2017 #1 Skrevet 3. mai 2017 Noen som kan hjelpe meg å beregne mat? 😊 Skal ha buffet/koldtbord, dette er det som er planlagt...(Kom gjerne med forslag på ting som mangler, tilbehør ol). Det blir 39 gjester (12 stk. under 15 år). Vårruller (har bestilt 40 stk) Kabaret (har bestilt) Scampi (har bestilt) Karbonader Potetsalat Eggerøre Spekemat (spekeskinke, fenalår, morr, salami) Kyllingklubber Røka laks Roastbiff Ostefat (hva slags oster, hvor mange) Salatblanding Tacokjøtt (etter ønske fra hedersgjesten;)) Annet tilbehør: Loff Focaccia (har bestilt) Flatbrød Stekt løk Lefser+chips+revet ost+salsa til taco Rømme Stekt løk Smør Takk til de som tar seg tid!:))
Tvist Skrevet 3. mai 2017 #2 Skrevet 3. mai 2017 (endret) Tomat Agurk Paprika Sitron Endret 3. mai 2017 av Tvist 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #3 Skrevet 3. mai 2017 Du må for guds skyld ikke finne på å servere taco Anonymkode: 640bb...665 2
Ild Skrevet 3. mai 2017 #4 Skrevet 3. mai 2017 Det så godt ut! Personlig ville jeg vært interessert i mer frukt og grønt, men det er ut fra at jeg og mange i familien liker det bedre enn mye annet. Eks; druer, paprika osv i nærheten av osten (jeg ville dratt et sted med forskjellige oster og kjøpt 2-3 jeg liker selv, typisk manchego, brie og en blåmuggost. Chutney, nøtter, aprikos, honning el lignende ville jeg hatt i nærheten av osten) Andre "frukt og grønt" retter ville jeg laget ut fra hva som er praktisk og hva vi i familien liker; alt fra tomat ogmozarella-salat, en mer asiatisk vri i nærheten av vårrullene, og/eller noe mer meksikansk i nærheten av taco-kjøttet. Litt usikker på hva du tenker på med grønn salat, jeg ville laget 1-2 salater med italiensk eller fransk tema; div salatingredienser av litt forskjellig type. En med med parmesan og en med pasta. Så ville jeg hatt melon i nærheten av spekeskinka. Og gode oliven synes jeg er topp 👌 2
bekka79 Skrevet 3. mai 2017 Forfatter #5 Skrevet 3. mai 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må for guds skyld ikke finne på å servere taco Anonymkode: 640bb...665 Haha nei ser at det er krise for enkelte😉 Men tror det går helt greit som endel av mye annet (noe må hedersgjesten få bestemme)👍😊
bekka79 Skrevet 3. mai 2017 Forfatter #6 Skrevet 3. mai 2017 2 minutter siden, Ild skrev: Det så godt ut! Personlig ville jeg vært interessert i mer frukt og grønt, men det er ut fra at jeg og mange i familien liker det bedre enn mye annet. Eks; druer, paprika osv i nærheten av osten (jeg ville dratt et sted med forskjellige oster og kjøpt 2-3 jeg liker selv, typisk manchego, brie og en blåmuggost. Chutney, nøtter, aprikos, honning el lignende ville jeg hatt i nærheten av osten) Andre "frukt og grønt" retter ville jeg laget ut fra hva som er praktisk og hva vi i familien liker; alt fra tomat ogmozarella-salat, en mer asiatisk vri i nærheten av vårrullene, og/eller noe mer meksikansk i nærheten av taco-kjøttet. Litt usikker på hva du tenker på med grønn salat, jeg ville laget 1-2 salater med italiensk eller fransk tema; div salatingredienser av litt forskjellig type. En med med parmesan og en med pasta. Så ville jeg hatt melon i nærheten av spekeskinka. Og gode oliven synes jeg er topp 👌 Takk for tilbakemelding, ja sånne tilleggsting sammen med Ostefatet og spekefatet mm blir det. Med grønnsalat mener jeg Salatblanding med tomat, agurk + + . Det blir rene salater uten parmesan, pasta ol. Det er flere allergikere av ulike slag, så prøver derfor å holde maten så ren som mulig slik at det blir enklere for folk å skille ut.. Er mer på jakt etter om det er flere dressingtyper, kjøttretter ol. som trengs... Og hvor mye jeg bør beregne av de ulike..
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #7 Skrevet 3. mai 2017 Både jeg og min familie er veldig glad i oster, og spiser ofte gode (og ofte spesielle) oster med godt tilbehør i helgene. Jeg ser likevel at det ikke går så mye ost når det er koldtbord/tapas, hadde her satset på tre varianter, feks Brie (fordi denne er noe de fleste liker og ikke minst kjenner igjen) en blåmuggost (av de mildeste) og en annen. Har dessverre måttet kaste mye god ost etter selskap... Ost serveres med blå druer, oppskjærte pærer, nøtter, honning og kanskje et par minisyltetøy til ost. Siden det er så mange unge hadde jeg laget en pastasalat, gjerne en med kylling, creme fraiche og pesto, denne kan lages dagen før. Hadde valgt en ganske plain, grønn salat i tillegg. En hvitløksdressing/aioli i tillegg er alltid populært. Oppskjært vannmelon og honningmelon, servert på fat sammen med jordbær er alltid lekkert og populært. Anonymkode: c7a4e...c70 2
Belima Skrevet 3. mai 2017 #8 Skrevet 3. mai 2017 Er veldig glad i fisk, så jeg hadde ønsket sursild også. Personlig er jeg mer glad i gravlaks med sennepssaus enn røykelaks.
Tro Smo Konosoro Skrevet 3. mai 2017 #9 Skrevet 3. mai 2017 (endret) 3 timer siden, bekka79 skrev: Noen som kan hjelpe meg å beregne mat? 😊 Skal ha buffet/koldtbord, dette er det som er planlagt...(Kom gjerne med forslag på ting som mangler, tilbehør ol). Det blir 39 gjester (12 stk. under 15 år). Vårruller (har bestilt 40 stk) Kabaret (har bestilt) Scampi (har bestilt) Karbonader Potetsalat Eggerøre Spekemat (spekeskinke, fenalår, morr, salami) Kyllingklubber Røka laks Roastbiff Ostefat (hva slags oster, hvor mange) Salatblanding Tacokjøtt (etter ønske fra hedersgjesten;)) Annet tilbehør: Loff Focaccia (har bestilt) Flatbrød Stekt løk Lefser+chips+revet ost+salsa til taco Rømme Stekt løk Smør Takk til de som tar seg tid!:)) Jeg tenker om koldbordberegning: 1: det skal være nok mat slik at det ikke blir tomt på et fat første runde (andre runde kan det bli tomt) 2: selv om det kommer til å bli en del rester syns jeg det skal være så mye mat at det ikke ser stusslig ut når alle har forsynt seg. Her er det jeg ville servert: Vårruller (har bestilt 40 stk) ok Kabaret (har bestilt) ok Scampi (har bestilt) ok Karbonader 40 stk Potetsalat: en skål ca 1,5 liter Eggerøre: 20 egg Spekemat (spekeskinke, fenalår, morr, salami) en liten pakke av hver Kyllingklubber: 40 stk Røka laks: en hel filet. Roastbiff: 400g Ostefat (hva slags oster, hvor mange) tre typer: brie, blåmuggost og vellagret jarlsberg i staver. Salatblanding: stor skål med enkel grønn salat. Tacokjøtt (etter ønske fra hedersgjesten;)): 800g karbonadedeig Annet tilbehør: Loff 3 stk Focaccia (har bestilt) 2 store Flatbrød 1pk. Stekt løk 5løk (vet egentlig ikke hvor mye det går, løken blir jo veldig liten når den stekes) Lefser+chips+revet ost+salsa til taco 16 små lefser 1 stooor pose chips Rømme 2 beger Stekt løk se over Smør 2 pakker Red: en kremet pastasalat og en "barnepastasalat" i tillegg. Endret 3. mai 2017 av Tro Smo Konosoro
bekka79 Skrevet 3. mai 2017 Forfatter #10 Skrevet 3. mai 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Både jeg og min familie er veldig glad i oster, og spiser ofte gode (og ofte spesielle) oster med godt tilbehør i helgene. Jeg ser likevel at det ikke går så mye ost når det er koldtbord/tapas, hadde her satset på tre varianter, feks Brie (fordi denne er noe de fleste liker og ikke minst kjenner igjen) en blåmuggost (av de mildeste) og en annen. Har dessverre måttet kaste mye god ost etter selskap... Anonymkode: c7a4e...c70 Takker for tips!:) Ja ost tenkte jeg mer som et slags tillegg, litt som bordpynt;)
bekka79 Skrevet 3. mai 2017 Forfatter #11 Skrevet 3. mai 2017 23 minutter siden, Belima skrev: Er veldig glad i fisk, så jeg hadde ønsket sursild også. Personlig er jeg mer glad i gravlaks med sennepssaus enn røykelaks. Fisk er det flere som har et litt anstrengt forhold til, derfor har jeg valgt å begrense det litt;)
FantasDick Skrevet 3. mai 2017 #12 Skrevet 3. mai 2017 Jeg synes det er vanskelig med mengdeberegning, men i navnefesten hadde vi rett over 40 gjester og det det ble litt lite av av karbonader (vi laget 60), eggerøre (brukte 40 egg) og grillet kyllingfilet (2,5 kg). Resten var passende mengde og da gikk vi ut fra slike lister vi fant på nett.
bekka79 Skrevet 3. mai 2017 Forfatter #13 Skrevet 3. mai 2017 20 minutter siden, Tro Smo Konosoro skrev: Jeg tenker om koldbordberegning: Så lite til 40 mennesker altså?? Har prøvd å beregne litt selv... Og jeg lå foreløpig på dette: Vårruller (har bestilt 40 stk) okKabaret (har bestilt) okScampi (har bestilt) ok Karbonader 60stk Potetsalat: 2 store bollerEggerøre: 60 eggSpekemat (spekeskinke, fenalår, morr, salami) ca2,5 kgKyllingklubber: 40 stk okRøka laks: 2.5 kgRoastbiff: 2 kgOstefat (hva slags oster, hvor mange) tre typer: brie, blåmuggost og vellagret jarlsberg i staver. OkSalatblanding: 2 store boller (pluss litt i reserveTacokjøtt (etter ønske fra hedersgjesten;)): 4,5 kg karbonadedeigAnnet tilbehør:Loff 8 stkFocaccia (har bestilt) 2 store okFlatbrød 1pk. OkStekt løk 5løk (vet egentlig ikke hvor mye det går, løken blir jo veldig liten når den stekes) okLefser+chips+revet ost+salsa til taco 5 pakker med store lefser, 4 stooor pose chipsRømme 4 begerSmør 2 pakker ok 1
bekka79 Skrevet 3. mai 2017 Forfatter #14 Skrevet 3. mai 2017 3 minutter siden, FantasDick skrev: Jeg synes det er vanskelig med mengdeberegning, men i navnefesten hadde vi rett over 40 gjester og det det ble litt lite av av karbonader (vi laget 60), eggerøre (brukte 40 egg) og grillet kyllingfilet (2,5 kg). Resten var passende mengde og da gikk vi ut fra slike lister vi fant på nett. Takk for tilbakemelding, ikke lett å vite helt nei, man vil jo ikke ha for lite mat, samtidig som at det er tråki å bli sittende igjen med altfor mye.. Ja eggerøre og Karbonader er liksom noe de fleste spiser.
Tro Smo Konosoro Skrevet 4. mai 2017 #15 Skrevet 4. mai 2017 22 timer siden, bekka79 skrev: Så lite til 40 mennesker altså?? Har prøvd å beregne litt selv... Og jeg lå foreløpig på dette: Vårruller (har bestilt 40 stk) okKabaret (har bestilt) okScampi (har bestilt) ok Karbonader 60stk Potetsalat: 2 store bollerEggerøre: 60 eggSpekemat (spekeskinke, fenalår, morr, salami) ca2,5 kgKyllingklubber: 40 stk okRøka laks: 2.5 kgRoastbiff: 2 kgOstefat (hva slags oster, hvor mange) tre typer: brie, blåmuggost og vellagret jarlsberg i staver. OkSalatblanding: 2 store boller (pluss litt i reserveTacokjøtt (etter ønske fra hedersgjesten;)): 4,5 kg karbonadedeigAnnet tilbehør:Loff 8 stkFocaccia (har bestilt) 2 store okFlatbrød 1pk. OkStekt løk 5løk (vet egentlig ikke hvor mye det går, løken blir jo veldig liten når den stekes) okLefser+chips+revet ost+salsa til taco 5 pakker med store lefser, 4 stooor pose chipsRømme 4 begerSmør 2 pakker ok Her blir det enorme mengder rester. Du regner altså med at hver gjest (alle 40) skal spise: 1 vårrull 1,5 karbonade 1,5 egg (i eggerøre) 1 kyllingklubbe 60 gram spekeskinke 60 gram røkelaks 50 gram roastbiff 112 gram karbonadedeig pluss scampi, cabaret, ost, salat, potetsalat, brød Kan innrømme at jeg var litt gjerrig på eggerøra, loffen og tacolefsene, men jeg syns du overdriver. Det som hadde vært supert var om HI ETTER festen kunne si hvor mye hun faktisk laget og hvor mye det ble igjen
moroklompen Skrevet 4. mai 2017 #16 Skrevet 4. mai 2017 Jeg hadde savnet noen gode dipper, f.eks tzatziki, aioli, hummus og kanskje en hot sauce. 1
Belima Skrevet 4. mai 2017 #17 Skrevet 4. mai 2017 Sjekk denne siden. Står mye om mengeberegning pr pers. https://www.matprat.no/artikler/gjester/koldtbord/
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #18 Skrevet 4. mai 2017 23 timer siden, bekka79 skrev: Så lite til 40 mennesker altså?? Har prøvd å beregne litt selv... Og jeg lå foreløpig på dette: Vårruller (har bestilt 40 stk) okKabaret (har bestilt) okScampi (har bestilt) ok Karbonader 60stk (ok mengde - barn og kresne folk spiser gjerne mye av dette)Potetsalat: 1 stor bollerEggerøre: 40 eggSpekemat (spekeskinke, fenalår, morr, salami) folk skal spise dette som pålegg. Regn 1-2 skiver per pers, mange kommer uansett ikke til å spise, feks barn.Kyllingklubber: 40 stk okRøka laks: igjen - en av de større pakkene duger fintRoastbiff: - folk skal spise dette som pålegg. Regn 1-2 skiver per persOstefat (hva slags oster, hvor mange) tre typer: brie, blåmuggost og vellagret jarlsberg i staver. OkSalatblanding: 2 store boller (pluss litt i reserve - Helt supert. Salat er alltid noe folk skimper på, så den bollen er alltid tomTacokjøtt (etter ønske fra hedersgjesten;)): 1-2 kg holder i massevis. Beregn mer om selskapet har mange barn/ungdommer. De vil alle spise taco. Annet tilbehør:Loff 8 stk (du må enten ta ned mengden på loff eller mengden på focaccia. Til sammenligning bestiller jeg jevnlig jobblunsj til 30 sultne mannfolk med fysisk arbeid. De kommer ikke gjennom 2 focaccia uten noe loff.)Focaccia (har bestilt) 2 store okFlatbrød 1pk. OkStekt løk 5løk (vet egentlig ikke hvor mye det går, løken blir jo veldig liten når den stekes) ok - stek 1-2 kg løkLefser+chips+revet ost+salsa til taco 5 pakker med store lefser, 4 stooor pose chips (helt ok - du kan jo bare åpne pakker etterhvert, og restene vil hedersgjesten sikkert spise med glede)Rømme 4 beger (holder med 2)Smør 2 pakker ok Jeg tenker at du er på jakt etter en mellomting. I tillegg må du altså ut med mere grøntfor. Du har kun 2 rene vegetarretter, og du serverer mye kjøtt. Hva med å erstatte noe av all spekematen med en lett pastasalat? Helst bør du tilføye på menyen noen flere grønnsaker, gjerne i en mer mettende salat. En økende mengde folk foretrekker i 2017 å spise seg mette på annet enn kjøtt eller brød. I det minste: tomat til karbonadene. Melon til roastbiffen. Guacamole eller avokado til tacoen. Noe ananas til all den spekematen. Tzatziki til spekematen. Bonuspoeng om du kjøper inn ferske urter og setter dem ut på bordet til forsyning, det er liksom litt for kipt å spise røkelaks på eggerøre uten sitron og dill/persille. Som nevnt: jeg bestiller jevnlig til 30 mannfolk av den aktive sorten, og selv de ville klaget på kjøtt-grønt balansen i utvalget over. Ellers så spiser folk mindre enn du tror. Du må beregne at barn sjelden tar i noe av pålegget (bortsett fra mør) og at antallet valg påvirker mengden - du kan rett og slett ikke regne 60 g per porsjon av 10 ulike typer kjøtt/fisk. Det er nemlig 600 g kjøtt. Anonymkode: 44b87...ec3 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #19 Skrevet 4. mai 2017 5 løk er ALT FOR LITE! Tenker du 60 karbonader, må du steke to kg med løk. Minst. Personlig hadde jeg nok stekt tre. Anonymkode: 52497...97e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå