AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #1 Skrevet 2. mai 2017 Har begynt å date en mann og det er nok ikke lenge til det føles naturlig å ha sex. Problemet er at jeg har herpes i underlivet. Jeg fikk det av min forrige kjæreste. Jeg har utbrudd noen ganger i året, men merker lite til det. Det er en selvfølge at man bruker kondom, men herpes smitter jo utenfor kondomområdet og når jeg ikke alltid merker at jeg har det så er det fort gjort å smitte... derfor vil jeg være ærlig med min neste sexpartner. Men hvordan skal jeg fortelle det? Jeg er veldig redd for å skremme han bort. Anonymkode: c21e3...571 2
Lii Skrevet 2. mai 2017 #2 Skrevet 2. mai 2017 Er ikke sikker.. MEN, kanskje han også har herpes? Win-win :D 1
Gjest Ingenting2 Skrevet 2. mai 2017 #3 Skrevet 2. mai 2017 Du er jo nødt til å gi han valget om dette er OK eller ei. Mener du at vi skal sukre nyheten for deg? Herpes er herpes.
ValarMorghulis Skrevet 2. mai 2017 #4 Skrevet 2. mai 2017 Rundt 80 prosent av befolkningen har herpes, veldig mange uten å vite om det. Du kan jo få han til å teste seg dersom han ikke allerede har gjort det, slik at han finner ut om han har det eller ikke? Da vet han ihvertfall om han kan bli smittet av deg eller ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #5 Skrevet 2. mai 2017 Jeg ble også smittet av min eks med herpes. Akkurat som du er jeg fortvila angående fremtidige partnere. Jeg rådførte meg med lege og han sa det ikke er stort å gjøre enn å fortelle om man vil og ellers gjøre som man alltids har gjort. Han sa også at herpes er en vanlig sykdom og det er ingenting å bekymre seg om. Jeg har ikke hatt noe ny partner ennå, men tenker det beste å gjøre er å opplyse og bare følge med på utbruddene sine. Anonymkode: 0e44f...439 2
Gjest flaggermuskongen Skrevet 2. mai 2017 #6 Skrevet 2. mai 2017 Trodde det fantes.medisiner for å forhindre utbrudd? Eller kommer de uansett? Bare fortell han da vel? Regner med at du kan sykdommen bedre enn han, så forsikre han at du vet hvordan forhindre smitte. Hvor lenge varer utbrudd?
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #7 Skrevet 2. mai 2017 Herpes er såpass vanlig så ingen tar det som et sjokk lenger. Shit dau liksom, ja da får vi heller bruke kondom og takk for at du sa fra det er greit å være obs på. Bruk tid på å bli kjent på et mentalt plan før dere skal ha sex, sånn at han ser deg for mer enn bare herpesen liksom. Og når det blir aktuelt å ha sex stopper du opp og sier at det er noe du vil fortelle han, du har herpes og utbrudd et par ganger i året, ikke gjør noe kjempealvorlig ut av det, og er han normal så bryr han seg ikke noe om det men blir takknemmelig for at du er ærlig og gir han sjansen til å trekke seg, og putter på kondom og liker deg like godt. Dette opplevde jeg fra min partner, og jeg trodde jeg aldri skulle takle om noen hadde herpes men jeg var jo allerede forelsket og kjente han godt før vi hadde sex og det at han faktisk stoppet opp og sa fra var et stort pluss i boka i mine øyne. Herpesen ble en bagatell forhold til ærligheten og voksenheten, jeg syntes at å si fra om noe sånt i en sånn setting må ha vært vanskelig for han så så på det som tøft gjort og det la grunnlaget for ekstrem åpenhet og trygghet for oss og forholdet fremover Anonymkode: fb650...11a 5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #8 Skrevet 3. mai 2017 Ikke faen om jeg hadde pult noen med herpes, det er fullstendig turnoff!! Ønsker ikke å risikere å få den dritten på livstid. Anonymkode: b1df8...177 8
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #9 Skrevet 3. mai 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Herpes er såpass vanlig så ingen tar det som et sjokk lenger. Shit dau liksom, ja da får vi heller bruke kondom og takk for at du sa fra det er greit å være obs på. Bruk tid på å bli kjent på et mentalt plan før dere skal ha sex, sånn at han ser deg for mer enn bare herpesen liksom. Og når det blir aktuelt å ha sex stopper du opp og sier at det er noe du vil fortelle han, du har herpes og utbrudd et par ganger i året, ikke gjør noe kjempealvorlig ut av det, og er han normal så bryr han seg ikke noe om det men blir takknemmelig for at du er ærlig og gir han sjansen til å trekke seg, og putter på kondom og liker deg like godt. Dette opplevde jeg fra min partner, og jeg trodde jeg aldri skulle takle om noen hadde herpes men jeg var jo allerede forelsket og kjente han godt før vi hadde sex og det at han faktisk stoppet opp og sa fra var et stort pluss i boka i mine øyne. Herpesen ble en bagatell forhold til ærligheten og voksenheten, jeg syntes at å si fra om noe sånt i en sånn setting må ha vært vanskelig for han så så på det som tøft gjort og det la grunnlaget for ekstrem åpenhet og trygghet for oss og forholdet fremover Anonymkode: fb650...11a At det er vanlig betyr ikke at vi uten det er interessert i å få det. Si det til han slik at han selv kan gjøre valget om han vil risikere å få det eller ikke. Anonymkode: 1b48b...715 6
365vinter Skrevet 3. mai 2017 #10 Skrevet 3. mai 2017 19 timer siden, ValarMorghulis skrev: Rundt 80 prosent av befolkningen har herpes, veldig mange uten å vite om det. Du kan jo få han til å teste seg dersom han ikke allerede har gjort det, slik at han finner ut om han har det eller ikke? Da vet han ihvertfall om han kan bli smittet av deg eller ikke. Nei, rundt 80% av befolkningen har ikke kjønnsherpes. De fleste har herpesviruset som gir utbrudd på leppene, ikke kjønnsorganene. Det er en forskjell som ikke bør underspilles for å få noen til å føle seg bedre. Jeg syns det er skikkelig fælt med dere som prøver å bagatellisere dette ved å vise til en statistikk som omfatter munnherpes som er noe annet, mindre smertefullt, og mindre stigmatiserende enn kjønnsherpes. Over til TS sitt spørsmål: jeg kjenner to personer som har herpes, og ingen av partnerne deres reagerte noe dramatisk da de fikk vite det. Er man på vei inn i et godt forhold tror jeg ikke at dette vil være noen dumpegrunn for de fleste. Tenker at du kan ta det opp i en ikke-seksuell setting, samtidig som du ikke gjør noe dramatisk ut av det. 7
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #11 Skrevet 3. mai 2017 Jeg har ikke herpes og heller ikke munn herpes. Jeg har aldri hatt noen kjønnssykdommer (og er stolt av det !) og vil ikke ha det heller fordi jeg ikke praktiserer sex utenfor forhold og heller ikke ha sex med menn som ligger rundt...Hadde jeg truffet en mann med herpes, kjønnsvorter ol så vil jeg vite det på forhånd før sex og forhold... så jeg selv kan bestemme om det er verdt forholdet å få disse plagene ... Anonymkode: 926cd...825 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #12 Skrevet 3. mai 2017 Jeg fikk ikke valget av min eks. Han sa han hadde hatt munnsår en gang, aka munnherpes. "Nesten alle har det, bare unngå å kysse meg når du har sår" sa jeg. Noen måneder inn i datingen så får jeg plutselig utbrudd av herpes nedentil. Da fikk jeg vite at "jeg hadde kanskje herpes nedentil også, men jeg husker ikke så godt" av ham. Du kan tro jeg ble sint. Nå aner jeg ikke selv hva som skjer. Kan man ha sex uten kondom igjen? Er man bannlyst fra å ha oralsex noen gang igjen? Uansett er det best å være åpen. Jeg tror jeg hadde hatt et seksuelt forhold med eksen uansett om han hadde vært fullstendig ærlig fra starten. Men nå sitter jeg bare igjen med avsky og herpes . Anonymkode: 0e44f...439
Hurepoix Skrevet 3. mai 2017 #13 Skrevet 3. mai 2017 Herregud, håper dere saksøker de som ga dere dette nasty ass svineriet. Må jo leve som spedalske i middelalderen, med egen datingtjeneste for herpa folk. http://www.lovebug.no/ 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #14 Skrevet 3. mai 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke faen om jeg hadde pult noen med herpes, det er fullstendig turnoff!! Ønsker ikke å risikere å få den dritten på livstid. Anonymkode: b1df8...177 Hverken herpes eller kjønnsvorter er sykdommer man må fortelle om. Det er umulig å vite om man er smittet av en ny partner, eller har hatt viruset liggende i kroppen i lang tid. Så hvordan mener du at du skal unngå det? TS: Jeg hadde ikke sagt noe jeg. Dette er en sykdom som ikke er pliktig å informere om, siden den er så vanlig, og mange går med viruset uten å vite om det. Ergo, lat som ingenting, blir det seriøst så sier du at første utbruddet ditt kom nå etter han. Anonymkode: 0716d...c4b 6
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #15 Skrevet 3. mai 2017 Jeg vil vite før kyss og sex. Anonymkode: efbea...b99 1
Solstrålen. Skrevet 3. mai 2017 #16 Skrevet 3. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hverken herpes eller kjønnsvorter er sykdommer man må fortelle om. Det er umulig å vite om man er smittet av en ny partner, eller har hatt viruset liggende i kroppen i lang tid. Så hvordan mener du at du skal unngå det? TS: Jeg hadde ikke sagt noe jeg. Dette er en sykdom som ikke er pliktig å informere om, siden den er så vanlig, og mange går med viruset uten å vite om det. Ergo, lat som ingenting, blir det seriøst så sier du at første utbruddet ditt kom nå etter han. Anonymkode: 0716d...c4b Fy faen så råttent gjort!! Kunne aldri hatt noe sånt på samvittigheten! Bedre å si ifra så får han ta et valg selv. 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #17 Skrevet 3. mai 2017 Jeg trodde også at "herpes er bare herpes", helt til jeg fikk bevitne på nært hold hvordan en nær venninne ble rammet av sine utbrudd av kjønnsherpes, og da særlig det første. Hun fikk brennende følelse over store deler av kroppen, særlig på begge beina, vonde sår i underlivet, og urin"systemet" ble skiplet, slik at hun måtte bruke kateter i tre uker, faktisk. Hun fikk ikke til å tisse, rett og slett! Jeg besøkte henne da det stod på som verst for jeg måtte hjelpe henne å handle, hun klarte rett og slett ikke å gå ut av huset. Hun vred seg i smerter. Hun kjente ikke noen trang til å tisse, men måtte bare tømme blæra med kateter med visse mellomrom. Hun er nok max uheldig i sitt forløp, men etter å ha sett hvordan det kan gå, så vet jeg med meg selv at dette er noe jeg ikke lenger tenker på omtrent på linje med en forkjølelse. Selv om dette sikkert er å være uvanlig hardt rammet, så kan dette også skje. Og ja, det er helt sikkert at det var på grunn av herpesen. Anonymkode: 4e3f7...4b6 7
altflyter Skrevet 3. mai 2017 #18 Skrevet 3. mai 2017 (endret) På 2. mai 2017 den 22.54, ValarMorghulis skrev: Rundt 80 prosent av befolkningen har herpes, veldig mange uten å vite om det. Du kan jo få han til å teste seg dersom han ikke allerede har gjort det, slik at han finner ut om han har det eller ikke? Da vet han ihvertfall om han kan bli smittet av deg eller ikke. 80 prosent har munnherpes, men ikke kjønnsherpes. Stor forskjell. Til ts, så ville jeg faktisk forhørt meg litt meg fastlegen min Du er nok ikke den første med et slikt problem Edit: I Norge regner man med at ca 30% av alle 30 åringer er smittet med HSV-2 og mer enn 80% er smittet av HSV-1 HSV-2=kjønnsherpes HSV-1=munnherpes/forkjølelsessår Kilde: Lommelegen Endret 3. mai 2017 av altflyter 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #19 Skrevet 3. mai 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde også at "herpes er bare herpes", helt til jeg fikk bevitne på nært hold hvordan en nær venninne ble rammet av sine utbrudd av kjønnsherpes, og da særlig det første. Hun fikk brennende følelse over store deler av kroppen, særlig på begge beina, vonde sår i underlivet, og urin"systemet" ble skiplet, slik at hun måtte bruke kateter i tre uker, faktisk. Hun fikk ikke til å tisse, rett og slett! Jeg besøkte henne da det stod på som verst for jeg måtte hjelpe henne å handle, hun klarte rett og slett ikke å gå ut av huset. Hun vred seg i smerter. Hun kjente ikke noen trang til å tisse, men måtte bare tømme blæra med kateter med visse mellomrom. Hun er nok max uheldig i sitt forløp, men etter å ha sett hvordan det kan gå, så vet jeg med meg selv at dette er noe jeg ikke lenger tenker på omtrent på linje med en forkjølelse. Selv om dette sikkert er å være uvanlig hardt rammet, så kan dette også skje. Og ja, det er helt sikkert at det var på grunn av herpesen. Anonymkode: 4e3f7...4b6 Tror du blander de to herpestypene her, når du snakker om ikke verre,enn en forkjølelse.. Anonymkode: 6e0f3...b1f
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #20 Skrevet 3. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil vite før kyss og sex. Anonymkode: efbea...b99 Hvorfor før kyss? Munnherpes smitter vel kun ved utbrudd, og du har det mest sannsynlig sjæl.. De færreste vet at de har viruset. Noen har kun et mildt utbrudd en gang og tar dette,som vanlig forkjølelsessår for så å aldri få utbrudd igjen.. så lykke til Anonymkode: 6e0f3...b1f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå