Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

?

Endret av stf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom let er økt maksimal styrke, altså hvor tungt du klarer å løfte med én repetisjon, er det bra å fokusere treningen rundt 4-6 reps. Er målet en stor og kraftig brystkasse er det bedre å trene med 6-12 reps. Førstnevnte kalles gjerne Powerlifting. Starting strength-programmet er en bra måte å komme inn i dette gamet på, men det finnes også mange andre bra programmer. Skal du bygge muskler betyr ikke 1RM så mye egentlig. 

Hvor bra "en del reps på 60kg" er kommer an på alder, kroppsvekt, hvor lenge du har trent OL. Ville ikke sammenlignet meg selv med andre som du ikker kjenner og som ikke har samme forutsetninger som deg.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Steffieboy skrev:

Jeg er ganske fersk i "gamet", men har trent meg opp fra å ikke klare 50 kg til å ta en del repetisjoner på 60 kg. Jeg regnet ut fra en kalkulator at jeg ville klart 74 i maks benkpress med èn rep. Er det ok for menn?

Hvor mange reps bør jeg trene med for å få mest effekt av treningen?

Det kommer helt ann på alder og vekt som nevnt over :) 74 kg i seg selv på benk for en mann er ikke veldig nye nei :)

Anonymkode: f05ae...531

Skrevet (endret)
På 3.5.2017 den 9.35, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt ann på alder og vekt som nevnt over :) 74 kg i seg selv på benk for en mann er ikke veldig nye nei :)

Anonymkode: f05ae...531

.

Endret av stf
AnonymBruker
Skrevet

Jeg løfter 40 kg , 6 reps x 3 sett  😂😂 men jeg er ikke sterk i benkpress. Jobber med saken 🙄 Er jente da. 162 cm og 57 kg 😳

Anonymkode: 7ccce...f97

Gjest Froning
Skrevet
På 2.5.2017 den 18.24, Steffieboy skrev:

Har personlig hatt veldig bra effekt med å å ha en ca. 8-10 rep maks og pushe repitisjoner i fire/fem sett med minst mulig pause med den vekten i mellom... Så bygger du deg ned i vekt etter det med eventuelle variasjoner for å få inn ekstra volum. Push settene der og.

Masse volum og forskjellige assistentøveleser funker for meg! Hold treningen konstant og det er greit å kjøre tyngre dager av og til...

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg løfter 40 kg , 6 reps x 3 sett  😂😂 men jeg er ikke sterk i benkpress. Jobber med saken 🙄 Er jente da. 162 cm og 57 kg 😳

Det er vel bra.

Anonymkode: 71c79...465

AnonymBruker
Skrevet

Er det så viktig om det er bra eller ikke? Greier du ikke mer, så greier du ikke mer. Fortsett å tren. 

Anonymkode: adb09...235

• Liker 1
Skrevet

Standarden for hva som er bra i benkpress er veldig enkel: at du klarer å løfte mer nå enn da du begynte. Da har du lykkes. 

AnonymBruker
Skrevet

bikker du ikke 100 kilo i benk duger du ikke. 100 er den magiske grensa

Anonymkode: 5a378...f05

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel bra.

40 kg er jo kjempe lite 🙊 Men tror jeg kan øke litt neste økt . Så det går jo oppover :rolleyes:

Gjest Froning
Skrevet
På 2.5.2017 den 18.24, Steffieboy skrev:

eg regnet ut fra en kalkulator at jeg ville klart 74 i maks benkpress med èn rep

Ta benkpresskalkulatorer med en stor klype salt. Har dummet meg ut på dette selv.

AnonymBruker
Skrevet
På 5/2/2017 den 18.24, Steffieboy skrev:

Jeg er ganske fersk i "gamet", men har trent meg opp fra å ikke klare 50 kg til å ta en del repetisjoner på 60 kg. Jeg regnet ut fra en kalkulator at jeg ville klart 74 i maks benkpress med èn rep. Er det ok for menn?

Det spiller ingen rolle om det er OK eller ikke. Det du må se på er framgangen målt mot deg selv. Du har økt fra mindre enn 50 kg til flere reps på 60 kg. Avhengig av hvor lang tid du brukte på dette er det en god fremgang på mer enn 20% økning.

Skal du trene for å bli sterkest mulig bør du generelt ligge på rundt 3-6 repetisjoner. Skal du trene for å øke muskelmasse bør du generelt ligge på rundt 8-12 repetisjoner. Siste repetisjon i begge tilfellene skal du så vidt klare å gjennomføre. 

Anonymkode: 69c56...639

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

40 kg er jo kjempe lite 🙊 Men tror jeg kan øke litt neste økt . Så det går jo oppover :rolleyes:

Syns ikke det er lite når du er såpass lav og tynn! Tenker det er veldig bra, jeg, som utgangspunkt.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke det er lite når du er såpass lav og tynn! Tenker det er veldig bra, jeg, som utgangspunkt.

:rolleyes: takk 😁 Økte med 2.5 kg idag 😁👍🏼

• Liker 1
Skrevet (endret)

Sørg iallefall for å ha noen til å sjekke at du har rett teknikk, benkpress krever like mye bevissthet rundt dette som de andre baseøvelsene. 

(Har selv dyttet på meg WEIGHTLIFTER'S SHOULDER i begge skuldre grunnet "Bro"-teknikk  i ungdommen, hvor fokus bare var på å presse tyngst mulig).

Endret av Lurium
Skrevet

På 02/05/2017 den 18.24, Steffieboy skrev:

74kg i benk vil jeg ikke si er ok for menn. Men det er likevel mer enn de fleste som ikke trener, så det er bedre enn snittet. 

Når du når 100kg er du ok sterk. Men du skal ikke være  flau over å ha 74kg maks nå, det er ok for å ha trent så lite som deg

Skrevet (endret)
På 7.5.2017 den 13.12, Sykkelkopp skrev:

Endret av stf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...