Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med å være forelder/ha barn, men jeg vet at jeg ble mer bevisst og lærte mye av å få holde styr på hva jeg brukte penger på da jeg var yngre. Jo mer penger jeg fikk, jo mer lærte jeg. Til et visst punkt. Fikk jeg "for mye" (jeg syntes aldri jeg fikk for mye), sløste jeg og tenkte ikke på prioriteringer. Da jeg var 15-16 fikk jeg 1000kr/mnd. Jeg fikk sko, jakker og annet som foreldrene mente var nødvendig, da mener jeg skikkelige vintersko eller gummistøvler om det var hull i de gamle eller om de var for små. 

Senere fikk jeg mer, og begynte å betale mobilregning og andre utgifter selv. Jeg tror ikke jeg hadde taklet ansvaret med å plutselig få alle disse pengene plutselig samtidig med ansvar for å betale for slike ting. Ville begynt med 1000-1500 og deretter økt slik at han betaler mer og får mer ansvar for utgiftene sine. 

Innen jeg var 18 fikk jeg 2000/mnd. Jeg vet ikke om gutter har flere/større utgifter enn tenåringsjenter, men med 2000 hadde jeg nok. Om han skal betale for alt selv er det kanskje nødvendig med 1000 til, avhengig av hvilke faste utgifter han har.

For meg gjaldt det at prosessen gikk gradvis. Tror en som har lite erfaring med å håndtere økonomi lett kan bli overveldet om han plutselig får X kr til egen disposisjon. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 6.5.2017 den 20.07, AnonymBruker skrev:

Hadde du tenkt at normalt sett betaler barn og tenåringer sine egne ferier??!!

Anonymkode: e0371...119

Nei, og der kan man se hvordan noen klarer å vri ting slik at de kan reagere på noe. ;)

Jeg rett og slett bare skrev det --> inneforstått for oss at ferier betales av oss.

Gjør det med 20-åringen hvis han vil være med oss på ferie også!

Er det greit? ;)

Eller skal noen nå reagere på at jeg betaler for en 20-åring - for han burde vel betalt selv...? ;););)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi...synes det er veldig mange penger folk får i tenåra... Lærerikt!!

Anonymkode: 78137...691

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

400-600 i måneden er normal sum :) gjerne 200-300 dersom det er snakk om ungdomsskole nivå. 

Anonymkode: 57c69...53a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 200 kr i uka + stipend på vgs. Stipendet ble utbetalt en gang i mnd. Jeg betalte busskort og alle sosiale greier selv. mamma betalte for treningssenter og mobil. Fungerte veldig bra. Kommer til å innføre det samme med mine barn + at jeg vil lære de å betale regninger i netbanken før jeg flyttet ut. Ei venninne av meg fortalte at hun og broren måtte lage middag 1 dag i uken. de fikk en fast sum de skulle bruke på middagen, om de hadde noe igjen så fikk de beholde dette. Da var det satt noen krav til hva middagen skulle inneholde, som antall grønsaker. Syns dette også var et kjempe flott tiltak :) 

Anonymkode: 763d8...2c9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...