Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanskelig å skrive heading/tittel...hmmm...

Vi vil prøve å gi tenåringen vår en sum penger per måned som han skal disponere selv.

Meningen er at han skal bli mer bevisst hva ting koster ( det er ikke bare å kjøpe for man er lei...;)).

Vi tenker at han skal få et større beløp og at han av disse pengene selv må kjøpe det han trenger( jakker, sko, bukser, gadgets, kino, mobil. bursdag-gaver til andre - ja, alt han trenger. La oss si at man lager en avtale på dette i 1 år - hvor mye trenger en 14-åring (som vokser!) per mnd? Om han ønsker seg jakke til 5000,- - ja, da må han spare/legge til side.

Noen som har prøvd/gjør dette?

Vi betaler ferier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Thomasine skrev:

Vi betaler ferier.

Dette er vel selvsagt? Han er tross alt 14 år, og dere er forsørgere. 

Jeg fikk 500 kr måneden da jeg var i den alderen som skulle brukes på skolelunsj, kino, småting, klær osv. Foreldrene mine dekket ytterklær og annet nødvendig utstyr, men alt som kun var "lyst" og ikke behov måtte jeg betale selv. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det hørte sinnsykt lurt ut. Og går han tom for penger og sulter ihjel eller ikke får det han trenger så er det helt greit. 

Omsorgssvikt er også helt greit, fordi han fikk jo månedspenger.

Har han ikke penger til skolemat, helt greit. Det skulle han tenkt på før han brukte de opp. 

Har han ikke penger igjen til bursdagsgave? Det forstår sikker de andre ungdommene sykt godt. Så blir nok ikke upopulær av det. 

Nei hadde han ikke råd til å ta bussen til og fra skolen. Det synes sikkert skolen er helt greit når de får høre at han hadde brukt opp månedspengene sine på en dyr jakke i steden. 

Så kjør på, kan ikke skjønne hva som kan gå galt med den månedspenge ideen jeg, utenom alt det ovenfor da.

Endret av QQbaby
AnonymBruker
Skrevet

Han er 14 år. Ergo: få han til å skaffe seg en deltidsjobb ved siden av skolen i stedet. Det er først fa han lærer seg litt om penger og økonomi. Og han får kjenne på det at ring koster. Man får ikke penger, man tjener dem og gjør seg fortjent til dem. Så kan han heller kjøpe bursdagsgaver og dra på kino og spare på bsu med penger han selv har arbeidet for.

Anonymkode: 33a25...843

Skrevet
22 timer siden, QQbaby skrev:

Det hørte sinnsykt lurt ut. Og går han tom for penger og sulter ihjel eller ikke får det han trenger så er det helt greit. 

Omsorgssvikt er også helt greit, fordi han fikk jo månedspenger.

Har han ikke penger til skolemat, helt greit. Det skulle han tenkt på før han brukte de opp. 

Har han ikke penger igjen til bursdagsgave? Det forstår sikker de andre ungdommene sykt godt. Så blir nok ikke upopulær av det. 

Nei hadde han ikke råd til å ta bussen til og fra skolen. Det synes sikkert skolen er helt greit når de får høre at han hadde brukt opp månedspengene sine på en dyr jakke i steden. 

Så kjør på, kan ikke skjønne hva som kan gå galt med den månedspenge ideen jeg, utenom alt det ovenfor da.

?? Hva skjedde?

• Liker 7
Skrevet

Ja, ikke helt de svarene jeg var ute etter...får se etter andre svar/løsninger

Sånn kan det gå...;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk månedspenger da jeg begynte på videregående. Det skulle dekke månedskort, det meste av klær og vanlig forbruk (mobil var ikke en aktuell problemstilling da...). Trengte jeg vinterstøvler, skulle på skoletur etc fikk jeg gjerne tilskudd til det, men utgangspunktet var at jeg skulle klare meg på den summen jeg fikk (mener å huske at det var 1300kr/mnd, men det er jo 20 år siden...). Å håndtere penger er noe som må læres, dette er trygge rammer å begynne med.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd dette og det er helt genialt. Det varte fra jeg var 14 til 18, i hovedsak fordi pappa var uføre aleneforsørger og ville at jeg skulle lære meg verdien av penger, samt at jeg ved å styre min egen økonomi og planlegge flere måneder frem i tid, ikke bare ville komme til pappa en dag og si "hei, jeg trenger penger til nye vintersko nå", noe han nødvendigvis ikke hadde nå. Fikk 2000 kr i måneden som måtte disponeres selv og spares til større ting, noe som gjorde meg utrolig bevisst på pengebruk, så når jeg flyttet ut av heimen for 9 måneder siden var det virkelig ikke noe annerledes. Jeg måtte betale husleie og strøm, ja, men den viktigste og elementære læringen av økonomi hadde jeg allerede gjennomgått for flere år siden, eneste forskjellen nå var at jeg måtte taste inn KID-nummer.  Ordninga funket utrolig bra, pappa fikk løftet hundre kilo av skuldrene, da han slapp å måtte spare opp penger for uforutsette utgifter til meg. En mann vet jo nødvendigvis ikke hva jenter trenger penger til (alt fra kino, slalomkort, nye sko til eyeliner og sminke). Er utrolig takknemlig for at pappa lot meg få den sjansen, da jeg nå er så bevisst på økonomien at jeg setter opp budsjetter, planlegger ukesmenyer og ukeshandler. Har også spart meg opp en god buffer mens jeg har vært student og er veldig fornøyd med ordningen. Klem

Anonymkode: a7106...846

• Liker 8
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd dette og det er helt genialt. Det varte fra jeg var 14 til 18, i hovedsak fordi pappa var uføre aleneforsørger og ville at jeg skulle lære meg verdien av penger, samt at jeg ved å styre min egen økonomi og planlegge flere måneder frem i tid, ikke bare ville komme til pappa en dag og si "hei, jeg trenger penger til nye vintersko nå", noe han nødvendigvis ikke hadde nå. Fikk 2000 kr i måneden som måtte disponeres selv og spares til større ting, noe som gjorde meg utrolig bevisst på pengebruk, så når jeg flyttet ut av heimen for 9 måneder siden var det virkelig ikke noe annerledes. Jeg måtte betale husleie og strøm, ja, men den viktigste og elementære læringen av økonomi hadde jeg allerede gjennomgått for flere år siden, eneste forskjellen nå var at jeg måtte taste inn KID-nummer.  Ordninga funket utrolig bra, pappa fikk løftet hundre kilo av skuldrene, da han slapp å måtte spare opp penger for uforutsette utgifter til meg. En mann vet jo nødvendigvis ikke hva jenter trenger penger til (alt fra kino, slalomkort, nye sko til eyeliner og sminke). Er utrolig takknemlig for at pappa lot meg få den sjansen, da jeg nå er så bevisst på økonomien at jeg setter opp budsjetter, planlegger ukesmenyer og ukeshandler. Har også spart meg opp en god buffer mens jeg har vært student og er veldig fornøyd med ordningen. Klem

Anonymkode: a7106...846

Så bra! Du har en klok pappa, synes jeg! ;)

Det er der du er nå jeg ønsker poden min skal bli! Tommel opp!! :tommelsmil:

Skrevet
20 timer siden, Daria skrev:

Jeg fikk månedspenger da jeg begynte på videregående. Det skulle dekke månedskort, det meste av klær og vanlig forbruk (mobil var ikke en aktuell problemstilling da...). Trengte jeg vinterstøvler, skulle på skoletur etc fikk jeg gjerne tilskudd til det, men utgangspunktet var at jeg skulle klare meg på den summen jeg fikk (mener å huske at det var 1300kr/mnd, men det er jo 20 år siden...). Å håndtere penger er noe som må læres, dette er trygge rammer å begynne med.

Godt å høre! Da er jeg ikke helt på bærtur i tankene mine...;)

Kanskje vurdere å vente til han begynner på videregående...hmmm...:)

Skrevet
4 minutter siden, Thomasine skrev:

Godt å høre! Da er jeg ikke helt på bærtur i tankene mine...;)

Kanskje vurdere å vente til han begynner på videregående...hmmm...:)

Jo tidligere du begynner, jo bedre gjør du ham rustet til å klare seg selv, så hvorfor ikke begynne allerede nå?

AnonymBruker
Skrevet

Men.....greit at de lærer etteehvert...men jeg ser bare for meg at de kan bruke pengene på helt dumme ting, og samtidig virkelig trenge noe av det de skulle kjøpe selv. F eks penger til en tur, ny jakke e.l. Tenk praksis, ikke teori.

Du over som var så flink, gjorde du sånne tabber? Eller var du fornuftig i utgangspunktet....?

Anonymkode: 78137...691

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk barnetrygden (dvs mamma rundet opp til 1000 kr) fra jeg var 14. Det skulle gå til "alt" bortsett fra "kost og losji", busskort og vanlig klesforbruk. Fritid, mat og drikke ute, ekstra klær, blader og sminke osv. Ville jeg f.eks ha bukser til 999,- kr i stedet for til 399,- så måtte jeg dekke mellomlegget, og følgelig spare litt. Fikk etterhvert mobil der mamma dekket de første 200/250 kr i mnd, og jeg måtte kjøpe ekstra påfyll for egne penger om jeg brukte opp. Jeg lærte masse av dette; planlegging, sparing, prioritering. Kommer til å gjøre noe av det samme med mine barn. 

Som nevnt, så er det foreldrene som skal forsørge barna, og sørge for at de har det nødvendige, derfor ingikk ikke vanlige klær og mat hjemme såklart. Jeg kunne valgt å blåse 1000 kr første dag jeg fikk penger i hver mnd, men risikerte uansett ikke å gå hverken sulten eller uten vinterjakke. Men da ville kinobesøk og lørdagskos med godis og det nye Topp-bladet (f.eks) utgått frem til neste mnd. 

Anonymkode: bee4c...1bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var i tenårene (for 20+ år siden...) fikk jeg 1000 kroner i måneden som skulle dekke alt av "fjas". Klær kom utenom denne summen samt busskort og (selvsagt) mat. Jeg kunne smøre gratis matpakke hjemme eller bruke pengene mine i kantina, det var mitt valg. Kontantkort (som jeg ikke vet om er vanlig lenger ? Nå er det jo så mange billige abonnement å få), kino og "fjas" måtte jeg bruke månedspengene på. Fikk også noen hundrelapper av besteforeldrene mine i måneden, men lærte meg jo å disponere pengene mine selv. 

Anonymkode: c46ee...538

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.

Ann Christin, mod

Skrevet

Oi...gikk glipp av personangrep...;) 

Det er ikke så dumt å gi 1000 i mnd og så la ham betale overskytende selv. Han er merkebevisst, så vil han ha t—skjorte til 800, betaler han mesteparten selv ja..det tar bare veldig lang tid å spare opp...;) Litt mer i tenkeboksen...☺

AnonymBruker
Skrevet

På ungdomsskolen fikk jeg 400, og på VGS fikk jeg 500. Det er 10-15 år siden. Det skulle dekke bind, sjampo, sminke, klær, fargeblyanter, gaver til familie og venner, busspenger, kinotur. Til jul og bursdag fikk jeg gjerne vintertøy, sko eller andre dyre ting jeg ønsket meg. Etter at jeg ble 18 og fikk meg en deltidsjobb fikk jeg selvfølgelig ikke lommepenger lenger, og begynte å betale husleie på 2000 kr i måneden. 

Anonymkode: 1b535...a0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 5/1/2017 den 23.28, Thomasine skrev:

Vanskelig å skrive heading/tittel...hmmm...

Vi betaler ferier.

Hadde du tenkt at normalt sett betaler barn og tenåringer sine egne ferier??!!

Anonymkode: e0371...119

AnonymBruker
Skrevet
På 5/2/2017 den 22.22, Daria skrev:

Kanskje tallnuserne/roboter i forumet kan vise den allmenne forumbruker hvordan de regner ut hva kr 1.300,- for 20 år siden tilsvarer av beløp i dag? 

Anonymkode: e0371...119

AnonymBruker
Skrevet

Kunne du kanskje fordelt det slik som lånekassen. Typ at han får en større sum to ganger i året, da kanskje i oktober og mai som gjerne er den tiden man begynner å kjøpe vinter/sommerklær. Hva med 2000 i mdn + 5000(?)kr ekstra to ganger i året. 

Anonymkode: 535bb...916

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...