Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som tittelen sier, hvilken grøt anbefaler dere? Jeg tror ikke jeg tør Holle sine produkter da de ikke er tilsatt jern eller vitaminer. Men jeg ser at Nestlé sin 4 mnd grøt inneholder vanvittig mye sukker... Hva gjorde dere?

Anonymkode: efa02...1c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi brukte nestle sin med mais og banan

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ga vanlig mat i stedet. Feks grønnsaksmos med eggeplomme.

Anonymkode: 0645d...9d6

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ga vanlig mat i stedet. Feks grønnsaksmos med eggeplomme.

Vanlig kokt eggeplomme? Hvorfor ikke hviten?

AnonymBruker
Skrevet

Grøten kan du jernberike selv med jernrik fruktmos som feks aprikosmos :) hvis baby ellers får i seg frukt og grønt, så får den nok i seg nok næringsstoffer skal du se ;) 

Anonymkode: 592f7...7d4

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Allergenene sitter i hviten og næringsstoffene i eggeplomme. Plommen fra norske egg kan gis rå. Bland den gjerne inn i annen mat som grønnsaker eller grøt. Hviten skal varmebehandles. Jern tas best opp fra animalske kilder. Lever er også en super kilde til jern. 

Anonymkode: 94414...7bc

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke lage selv av maismel, hirse, quinoa eller bokhvetemel? Like lettvint som kjøpegrøt😊

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Muffin skrev:

Hvorfor ikke lage selv av maismel, hirse, quinoa eller bokhvetemel? Like lettvint som kjøpegrøt😊

Men får de i seg jern da?

Anonymkode: 83411...4a4

• Liker 1
Skrevet

Vi laget av rismel og mm så tidlig, alt annet var for klumpete for henne.

Kan anbefale hirsemel, bløtlegg for å gjøre jernet mer tilgjengelig først. Tilsett sviske/aprikosmos når dere er klare. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at kjøpegrøt er jernberiket er i all hovedsak fordi den er basert på kumelk. Kumelk hemmer som kjent jernopptaket og da må man pøse på med jern for å kompensere for dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hirse har bra med jern og quinoa er veldig jernrik :) men quinoa blir kanskje litt for kornete og klumpete i starten til at baby vil ha det. Hirsegrøt kan du lage ganske tynn :) 

Det går iallfall veldig raskt å lage grøt selv. Min baby liker dessverre ikke hjemmelaget grøt av hirse og heller ikke maismel, men skal prøve quinoa nå som han tolererer grovere grøt :) 

Anonymkode: 592f7...7d4

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at kjøpegrøt er jernberiket er i all hovedsak fordi den er basert på kumelk. Kumelk hemmer som kjent jernopptaket og da må man pøse på med jern for å kompensere for dette. 

Men økologisk grøt må jo ha tilsetninger for å være næringsrik nok! Enten mm/mme for jernets del samt en C-vitamin kilde. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hovedårsaken til at kjøpegrøt er jernberiket er at babyer trenger mye jern! 

Anonymkode: 833c2...fc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hovedårsaken til at kjøpegrøt er jernberiket er at babyer trenger mye jern! 

Anonymkode: 833c2...fc8

Babyer trenger jern. Mange kornsorter er jernrike. Unngår man kumelk så trenger man ikke tilsatt jern. 

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hviten er også bra, og med mindre det er kraftig allergi i familien så er det ingen grunn til å være redd for å gi eggehvite heller. Men de viktige næringsstoffene sitter i plommen.

Eggerøre lett stekt i usalta smør er også fin babymat. Husk å ikke steke den for lenge så den blir tørr.

Skrevet

Nestle grøt, mild havre 4 mnd gav vi.

• Liker 1
Skrevet

Vi bruker Hipp sin. Er ikke store mengdene han får i seg enda (5 mnd), men er foreløbig godt fornøyd. Prøver så godt vi kan å unngå Nestlè produkter, så den utgikk.

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Jeg lurer på det samme. Har testet fra Hipp, men den er uinteressant. Finnes det annen økologisk og jernverket grøt?

Skrevet (endret)
På 1.5.2017 den 22.45, AnonymBruker skrev:

Som tittelen sier, hvilken grøt anbefaler dere? Jeg tror ikke jeg tør Holle sine produkter da de ikke er tilsatt jern eller vitaminer. Men jeg ser at Nestlé sin 4 mnd grøt inneholder vanvittig mye sukker... Hva gjorde dere?

Vi er så forskjellige, og likeså er barna våre. Satt for en bitteliten stund siden å lurte på akkurat det samme som deg - sjekket nett og forum, og de fleste lignende spm ble besvarte med svar om at man burde vente med grøt til barnet var eldre, at man hvert fall burde lage maten selv osv.

Jeg gjorde det enkelt, og har siden kjent på magefølelsen videre.

Ja, kanskje har Nestlé en del sukker i grøten sin, men den er også den mest solgte og man hører ikke om barn som har tatt skade av dette.

Så for å svare på spm ditt, vi begynte med Nestlé sin havre grøt her i huset - noe som ble veldig godt mottatt av vesla. Dessverre så ble det litt magevondt, så nå prøver vi Nestlé sin grøt med mais og banan (den er glutenfri, og det står også beskrevet anbefalt start/ smaks porsjon på denne pakken)

Masse lykke til, og husk at ingen kjenner barnet ditt slik som du gjør!

Endret av FruFigaro

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...