Gå til innhold

Fått dårlig samsyn, blindhet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått litt dårlig samsyn som 23-åring, og det ene øyet "tar over showet" litt for det andre. Merker at om jeg lukker det dominante øyet og ser bare med det, så er det mye mindre slitsomt enn om jeg lukker det andre og ser kun med det.

Fikk nye briller, men synes fortsatt det er litt ekkelt å lese. Ser aldei dobbelt i det hele tatt, men føles som om det ene øyet "hopper" bortover teksten. Lukker jeg en a øynene, går det helt fint.

Er det sant at man kan bli blind på det øyet som ikke er dominant? Og vil det forbedre seg etter en stund med nye briller som korrigerer det? 

Anonymkode: 72e66...24e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samsynet handler om musklene rundt øyet. Disse musklene styrer og holder øyebevegelsene. Det har ingenting med blindhet å gjøre fordi blindhet sitter inne i øyet uavhengig av miskulaturen rundt lyet. 

Men en optometrist med spesialkompetanse på samsyn ville gitt deg øvelser og eventuelt prismebriller for å tvinge det svake øyet i possisjon. Fortsetter du slik du beskriver så "gidder ikke" det svake øyet å gjøre jobben sin. Dette kan du får problemer med senere. Hvor i landet bor du og hvilke undersøkelser har du vært igjennom for samsynet ditt? Har du fått og brukt øvelser for å trene opp øynene til samarbeid? (Blyantspissøvelsen, kjenner du til den?)

Anonymkode: 6600c...a45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samsynet handler om musklene rundt øyet. Disse musklene styrer og holder øyebevegelsene. Det har ingenting med blindhet å gjøre fordi blindhet sitter inne i øyet uavhengig av miskulaturen rundt lyet. 

Men en optometrist med spesialkompetanse på samsyn ville gitt deg øvelser og eventuelt prismebriller for å tvinge det svake øyet i possisjon. Fortsetter du slik du beskriver så "gidder ikke" det svake øyet å gjøre jobben sin. Dette kan du får problemer med senere. Hvor i landet bor du og hvilke undersøkelser har du vært igjennom for samsynet ditt? Har du fått og brukt øvelser for å trene opp øynene til samarbeid? (Blyantspissøvelsen, kjenner du til den?)

Anonymkode: 6600c...a45

Jeg har fått prismeglass, men han sa ingenting om øvelser.. Skal spørre legen min om å få bli henvist til samsynsspesialist, for å være på den sikre siden.. 

Anonymkode: 72e66...24e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker kun høyre øyet, alltid gjort det og håper da virkelig ikke at jeg kan bli blind på det andre øyet :hakeslepp:

Anonymkode: 9f10e...a0b

Skrevet

Jeg har en øyesykdom som gjør at jeg får dårlig samsyn og skjeling pga det + noe mer. Har vært hos øyeleger, spesialister og optikere og ingen har noen gang nevnt at man kan bli blind pga dårlig samsyn. Dette kan forbedres ved prismeglass. Det tar tid da! Man må være veldig tålmodig. 

Hadde det vært stor sjanse for blindhet hadde du fått beskjed om det med en gang.

Skrevet

Null stress. Jeg har dårlig samsyn og optikeren utnytter det faktisk i korreksjonen. Jeg bruker linser og med min styrke så er det såpass store sprang mellom styrkegradene at jeg er litt overkorrigert på det ene øyet og underkorrigert på det andre (nærsynt) og bruker dermed høyre øye når jeg kjører bil og venstre når jeg leser :ler: . Det holder meg visst unna lesebriller lenger enn de fleste. 

AnonymBruker
Skrevet

Sånn bekymrer meg også! Jeg har alltid hatt tilnærmet perfekt syn (tok synstest som 19-åring) og så kjempe bra. Da jeg ble 23 gikk jeg fra tilnærmet perfekt syn til -0.75 på høyre øye. Fikk mye hodepine og kvalme. Ett halvt år senere senere hadde jeg -1.76 på høyre øyet og -0.75 på venstre. Får bare dårligere og dårligere syn. Ingen i familien er nærsynte eller ser dårlig. Så ble litt bekymret. Lurer bare på når det stopper og normaliserer seg :P Bruker briller, men ser dårlig i de også. Men gidder ikke å korrigere siden jeg sikkert på gjøre det ingen snart. Er sykt redd for at jeg skal bli blind haha. Men det er sikkert ikke noe, bare lett å bli litt hypokonder til tider. 

Tror synet skal normalisere seg ved 25 års alderen, så da skal man ikke bli mer nærsynt? Håper det er sant for da burde det stoppe nå. 

Anonymkode: d38e7...3fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...