Gjest Forvirret Skrevet 23. desember 2004 #1 Skrevet 23. desember 2004 Jeg er litt fortvilt her, for kollegaene mine skal serveres smalahovudar på jobb etter nyttår. Hvordan gjør jeg det? Så vidt jeg vet finnes det ikke sauer i butikkene her jeg bor. Og fra hva jeg har hørt serverer man sauen hel, med hele hodet på en tallerken? Skal alle gjestene få hvert sitt hode med øyne, tenner og tunge samt hjerne og blod og alt det der? Jeg blir samtidig noe rystet over nordmenns matsmak, etter å ha bodd i maaange år i Italia. Hadde jeg fått velge hadde jeg servert pasta bolognese med en enkel salat til og baguetter, men den gang ei.
Gjest GreenSky Skrevet 23. desember 2004 #2 Skrevet 23. desember 2004 Smalahåve er barbarisk. :-? Alt blir spist, utenom øyelinsen inni øyet. Ja, og tennene, da. Søker du litt på nettet finner du sikkert oppskrifter og tips om hvordan du får tak i det. Merkelig nyttårsmat, foresten..
Gjest Forvirret Skrevet 23. desember 2004 #3 Skrevet 23. desember 2004 Jeg vet...merkelig forslag spør du meg også. I Italia ville de ha reagert med vantro- men kollegene mine her jeg jobber har det visst som en slags tradisjon. Jeg har forsøkt å lete på nettet ja, men synes ikke det var bra forklaringer der. I begynnelsen trodde jeg det var en spøk, men folk spiser faktisk noe slikt frivillig... Jeg kunne aldri i livet ha giftet meg med en mann som spiser smalahovudar! Det må da være det mest primitive av primitive? Noe så uelegant.
Plonk Skrevet 23. desember 2004 #5 Skrevet 23. desember 2004 Smalahåve er ekte norsk tradisjonsmat. Det er faktisk godt også og kan være riktig så morsomt å fortære sammen i lystig lag. Men jeg ville ikke begitt meg ut på å servere det uten erfaring, særlig ikke om du aldri har spist det selv. Kan du ikke si til kollegene dine at hvis de vil ha smalahåver må en eller flere av dem stille opp og hjelpe deg?
Plonk Skrevet 23. desember 2004 #6 Skrevet 23. desember 2004 Smalahåve er barbarisk. :-? Alt blir spist' date= utenom øyelinsen inni øyet. Ja, og tennene, da. Du overdriver en tanke. Litt vanskelig å få i seg kraniet, og dessuten er det en hel del sener og ting som ikke er spesielt godt å spise. Det beste er de kjøttfulle delene av hodet, altså kinnene og deler av ørene osv. Det smaker pinnekjøtt/fårekjøtt og er veldig godt. Øyet er det bare de modigste som spiser, og godt er det neppe!
Gjest Anonymous Skrevet 23. desember 2004 #7 Skrevet 23. desember 2004 Fy f...., for et barbari! Vi snakker urmennesker i verste stenalder her forstår jeg.
Chihiro Skrevet 24. desember 2004 #8 Skrevet 24. desember 2004 Hvorfor er det du som må lage det? Kollegene dine kan vel ikke akkurat forlange at du skal servere dem et måltid du aldri har smakt eller laget...? Høres merkelig ut. Jeg hadde bedt dem lage det selv, hvis de absolutt skulle ha smalahove.
Gjest Anonymous Skrevet 24. desember 2004 #9 Skrevet 24. desember 2004 Fy f...., for et barbari! Vi snakker urmennesker i verste stenalder her forstår jeg. Spiser du pølser?
LilleBille Skrevet 24. desember 2004 #11 Skrevet 24. desember 2004 Her har du hvertfall en oppskrift på engelsk.. så kan de evt. lage det selv... . .. og de aller fleste land/steder har mattradisjoner som vi "utenforstående" ikke fatter .. Er det ikke "Tipi" - eller noe sånt det heter - det de serverer i Nord-Italia.. - som er magesekk (bare synet av den vrengte gråhvite magen med tarmtotter er nok til å ) - så vi er aller forskjellige - de anser det som tradisjon og delikatesse.. som noen gjør med vårt "smalahaue"
Gjest Anonymous Skrevet 25. desember 2004 #12 Skrevet 25. desember 2004 Jeg har gitt helt opp....får ikke til dette med døde sauer på fat. Blodet renner jo fra hodet! Kollegene får fikse dette svineriet sjølv!
Gjest Anonymous Skrevet 26. desember 2004 #14 Skrevet 26. desember 2004 Nei. Nettopp. Da bør du kanskje teste det før du prøver deg / ser for deg på noe mer krevende som f.eks smalahove.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå