AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #1 Skrevet 30. april 2017 Noen som har vært i India nylig? Mumbai, Dehli..eller noe annet sted der? Jeg leser, og det står at det stort sett foregår uten problemer. Men må man ta vaksine? Er det stor risiko for å bli smittet av farlige sykdommer? Anonymkode: dc696...c6b
Gjest Elseby13 Skrevet 1. mai 2017 #2 Skrevet 1. mai 2017 Det finnes en haug med vaksiner, men jeg tar aldri noen. Passer på hva jeg spiser og håndhygiene. Pass på malariamyggen. Bruk MyggA morgen og kveld. Ellers, god tur!
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #3 Skrevet 1. mai 2017 Sjekk vaksinekart for å finne utheva du trenger. Har selv tatt reisevaksiner for det meste. Veldig lurt! Anonymkode: 8aafa...7ba
gard Skrevet 2. mai 2017 #4 Skrevet 2. mai 2017 Jeg var i Delhi og Mumbai ifjor. Jeg har stort sett alle vaksiner man trenger for å reise etter å ha reist en del. Se anbefalinger på https://www.fhi.no/sv/vaksine/reisevaksiner/ . Ellers i India er det viktig med håndhygiene som nevnt, ikke drikk vann direkte fra kranen og kanskje unngå de mest lugubre spisestedene. Ellers er det bare å reise og la inntrykkene synke inn. India er et spennende land.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #5 Skrevet 2. mai 2017 Jeg var nettopp i India, og tok ingen vaksiner jeg ikke hadde fra før fra tidligere reiser til USA og barne/ungdomsskolen (typ difteri, stivkrampe, polio og hepatitt). Mulig man burde friske opp i hepatitt og stivkrampe-vaksinene hvis det er veldig lenge siden man har tatt dem. Noen steder i India kan det være malaria, men jeg blir helt utrolig dårlig av malariamedisin, så jeg droppet det. Tror faktisk ikke jeg fikk et eneste myggstikk hele turen, så det var åpenbart ikke akutt fare for malaria i mitt tilfelle. Det eneste farlige jeg vet du kan få er denguefeber, men det er det ingen vaksine mot dessverre. Ellers bør du alltid ha antibac tilgjengelig, gjerne de i serviettform. Antibac, toalettpapir og våtservietter er gull å ha i veska til all tid! I india bruker de jo ikke dopapir, og de tørker seg med vann og venstre hånd. Da er det litt kjipt å gå på do og innse at du ikke har noe å tørke deg med. Men skal du oppholde deg på et litt vestlig eller luksuriøst hotell/hostell så finner du nok papir, bare husk å kast det i søpla og ikke i doen. Når det kommer til mat vil jeg anbefale deg å spise vegetarisk (det er lett ettersom veldig mange indere er vegetarianere), og å være oppmerksom på hva slags spisested du er på. Mange tror det er tryggere å spise på et hotell eller "vestlige" spisesteder, men sannheten er det motsatte! Sjekk ut hvor de lokale spiser, er det lang kø og mange indere betyr det at maten blir servert ut kjapt, og at den ikke ligger lenge på kjøkkenet og samler bakterier. Den beste og tryggeste maten fikk jeg servert i en "rønne" på gata som tuktuk-sjåføren sa var det mest populære stedet for vanlige folk i byen. Den maten jeg ble dårligst av (diare og kvalme) var på en restaurant i et hotell. Anonymkode: 8f6cc...da3
Floranda Skrevet 15. mai 2017 #6 Skrevet 15. mai 2017 Tok drikkevaksinen, og tror den reddet meg fra å bli sjuk hvertfall. Ikkje spis is, krem eller andre melkeprodukt. ta gjerne med deg knekkebrød og pålegg på tube. Antibac vil bli din beste venn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå