Gå til innhold

Lyserosa/lysebrun utflod

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter skikkelig med helseangst/hypokondri, særlig når jeg er i stressende situasjoner. Nå skal jeg snart levere masteroppgaven min og føler jeg er på randen av sammenbrudd. Når jeg var på do i sted og skulle tørke meg ble dopapiret lyserosa. Det første jeg tenker er at nå har jeg fått livmorhalskreft. Jeg var hos legen i høst og tok min første celleprøve (er 26 år), og fikk beskjed da om at det ikke var noen tegn på celleforandringer og at jeg ikke trengte å komme tilbake for ny celleprøve før om tre år. Men nå begynner jeg å lure på om jeg burde gå og ta en ny en, for jeg klarer liksom ikke helt å tro på at jeg er frisk pga. angsten. 

Det er ganske nøyaktig to uker siden jeg sist hadde mens, så jeg har vel kanskje eggløsning i dag eller noe. Jeg prøver ikke å bli gravid, så følger ikke så nøye med på eggløsning og slikt, og vet heller ikke så mye om det. Men kan eggløsning være grunnen til at utfloden min var lyserosa i sted, og at den nå i løpet av de siste par timene har gått over til å se mer lysebrun ut? Utfloden ikke veldig sterk på farge men nok til at det synes på hvitt papir, og den lukter ikke ille. Burde jeg gå til legen? Sitter her og gråter og aner ikke hvordan jeg skal jobbe videre med masteroppgaven når livmorhalskreft er alt jeg klarer å tenke på...

Anonymkode: 806a8...595

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mellomblødning EN gang i en stresset periode er helt normalt. Ro ned. Hypokondri blir bare verre ved at du lar den ta over. Si til deg selv at sånne tanker ikke er lov.

Anonymkode: bcf41...86a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at hypokondri ikke blir bedre hvis den tar over, men sliter med å styre tankene mine slik at den ikke gjør det...

Men jeg fant kalenderen min, og fikk bekreftet at det er nøyaktig to uker siden jeg hadde mensen sist da den begynte på søndag 16. april. Jeg fant dette på nettet som beroliget meg litt:

Sitat

Når bør jeg gå til lege?

Det er en normal grunn til å blø utenom menstruasjonen, som du skal være klar over, og det er blødning i forbindelse med eggløsningen.

Eggløsning har du 12-14 dager før neste menstruasjon. Ofte har du litt underlivssmerter samtidig. En slik blødning er sparsom, og varer bare en dag eller to.

Hvis du ikke kan si helt sikkert at det er det du har, bør du gå til lege.

Det kom litt friskt blod også nå i stad, som friket meg ut, men det hjalp litt å lese dette. 

Gjest Cicero
Skrevet

Hvis det passer med eggløsningen er det sikkert derfor. Ellers er det normalt å ha litt uregelmessigheter når man har vært unormalt stressa i en periode. Så lenge det ikke vedvarer er det stort sett ikke noe å bekymre seg over. 

Ellers blødde jeg litt da jeg ble gravid. 

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke time til legen for celleprøve, du trenger time til psykolog. Ikke noe kjekt å gå rundt med slike bekymringer.

Anonymkode: 93c42...c24

Skrevet

Ja, eggløsning kan gi rosa/lysebrun utflod.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for beroligende svar. Det virker som det har gått tilbake til vanlig utflod uten farge nå, så nå slapper jeg bedre av og satser på at jeg får skrive videre på masteroppgaven i morgen og ikke tenke noe mer på det.

Og ja, jeg har gått til psykolog for helseangsten min i fem år og går på flere medisiner mot angst. Som regel går det veldig bra, men akkurat når jeg er stresset har jeg en tendens til å få panikkanfall dersom jeg tror det er noe galt med meg :(

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bare godta at dette er din måte å reagerer på stress? Skriv en lapp og heng den på veggen eller noe? Der du minner deg selv på at når du er stresset vil du komme til å tro at du er alvorlig syk og jo mer stressa jo sykere? Så du kjenner det igjen neste gang og slipper å handle det på det, fordi du vet at det skjer hver gang du er stresset uansett med sannsynligheten for at du bli dødssyk mens du skal levere master er forsvinnende liten. Men stress? Ja, det er det.

Anonymkode: c4949...c0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...