Gå til innhold

Allergisk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med kraftig støvallergi. Skifter på sengen 2 ganger i uken og er flink til å støvsuge. Også kjøpt middtrekk på hele sengen, og har ventilasjon i huset. Likevel så våkner jeg med hovne øyne og føler meg trøtt. Noen som har råd? Står i kø for vaksinering, men ønsker noen råd. Noen som sliter med det samme? Har kostholdet noe innvirkning? Hvaslags sengetøy bruker dere? Hvaslags pute/dyne? Hvaslags medisiner? Prøvd alle øyedråper som er bedre enn ingenting men funker ikke optimalt. 

Anonymkode: 6c421...3ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler luftrenser. Luft først, så la den gå på full guffe noen timer før du legger deg. Jeg har vel ganske mild allergi da, blir ikke hoven i øynene og sånt. Men den har gjort at jeg slipper nysing og tett nese, føler meg lettere i pusten og hodet. Sover også med stort håndkle over puta som jeg skifter ofte, men midtrekk er sikkert enda bedre.

Har ikke merket om kostholdet har noe å si, men har MYE å si om kroppen er uthvilt eller ikke (så blir jo skikkelig ond sirkel når man sover dårlig). Når jeg er på topp merker jeg ingen symptomer annet enn litt nysing, når jeg er sliten og overarbeidet er det verre, nesten influensasymptomer på det verste.

Anonymkode: e3890...143

AnonymBruker
Skrevet

Går du på allergitabletter? Jeg bruker en kombinasjon av Aerius sammen med avamys nesespray, som er en allerginesespray. Har også pollenallergi i tillegg til støv og midd. Skifter på sengen hver uke, vasker sengetøy på svært høy varme. Har gode dundyner og dunpute, putene vasker jeg hver 3 måned, dynene hvert halvår. Lufter mye, og støvsuger 1-2 ganger i uken. Har så lite som mulig av ting i rommet, for å slippe at støvet samler seg på de. Har rullegardin fremfor gardiner. Ingen tepper, sengetepper, pynteputer osv. Rister dyne og pute hver kveld før jeg legger meg. En kombinasjon av alt dette gjør at jeg er så og si symptomfri. Anbefaler å teste allergitabletter og den nesesprayen om du ikke allerede bruker dette. Hør med legen din :)

Anonymkode: 048d3...b1f

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Går du på allergitabletter? Jeg bruker en kombinasjon av Aerius sammen med avamys nesespray, som er en allerginesespray. Har også pollenallergi i tillegg til støv og midd. Skifter på sengen hver uke, vasker sengetøy på svært høy varme. Har gode dundyner og dunpute, putene vasker jeg hver 3 måned, dynene hvert halvår. Lufter mye, og støvsuger 1-2 ganger i uken. Har så lite som mulig av ting i rommet, for å slippe at støvet samler seg på de. Har rullegardin fremfor gardiner. Ingen tepper, sengetepper, pynteputer osv. Rister dyne og pute hver kveld før jeg legger meg. En kombinasjon av alt dette gjør at jeg er så og si symptomfri. Anbefaler å teste allergitabletter og den nesesprayen om du ikke allerede bruker dette. Hør med legen din :)

Synes du Avamys funker bra? Gått på det i snart 3 mnd uten virkning..

Skrevet

Visste ikke at det finnes vaksine mot støv; da lærte jeg noe nytt idag ;)
Noen bruker støvsuger med GODT filter, det kan hjelpe endel. Og å lufte mye, ofte. Ikke ha bøker, eller nips, det samler støv... 

Kan hjelpe å henge opp tøy og sengetøy utendørs, særlig hvis det blåser. Men en god støvsuger (gjerne sentralstøvsuger) er viktig. Jeg har noe støvallergi, men ikke sånn som deg i det hele tatt heldigvis.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Simbyxor skrev:

Visste ikke at det finnes vaksine mot støv; da lærte jeg noe nytt idag ;)
Noen bruker støvsuger med GODT filter, det kan hjelpe endel. Og å lufte mye, ofte. Ikke ha bøker, eller nips, det samler støv... 

Kan hjelpe å henge opp tøy og sengetøy utendørs, særlig hvis det blåser. Men en god støvsuger (gjerne sentralstøvsuger) er viktig. Jeg har noe støvallergi, men ikke sånn som deg i det hele tatt heldigvis.

Ingenting som heter støvallergi. 

Man er allergisk mot støvmidd. Det vil si midden og dens etterlatenskaper. 

Dette er en vanlig missoppfatning. Det hjelper relativt lite å  ha det støvfridd. Midden lever på rester av hud og hår. Derfor viktig at man har dyner og puter som kan vaskes i maskin, ikke noe teppe, og ikke legger klær inn igjen i klesskapet etter bruk. 

Hjelper ingenting å henge tøy/klær utendørs, om noe kan det bidra med fukt som medfører mer midd. 

Anonymkode: 3e1d8...c3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting som heter støvallergi. 

Man er allergisk mot støvmidd. Det vil si midden og dens etterlatenskaper. 

Dette er en vanlig missoppfatning. Det hjelper relativt lite å  ha det støvfridd. Midden lever på rester av hud og hår. Derfor viktig at man har dyner og puter som kan vaskes i maskin, ikke noe teppe, og ikke legger klær inn igjen i klesskapet etter bruk. 

Hjelper ingenting å henge tøy/klær utendørs, om noe kan det bidra med fukt som medfører mer midd. 

Anonymkode: 3e1d8...c3b

Eh jo.. det er noe som heter støvallergi. Man kan reagere på innhalering av støv. Jeg kjenner mange som er slik, det kan f.eks være helt nye (middfrie) fibre fra tørketrommelen som gjør at reaksjonen kommer. 

Anonymkode: 0352a...115

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sliter med kraftig støvallergi. Skifter på sengen 2 ganger i uken og er flink til å støvsuge. Også kjøpt middtrekk på hele sengen, og har ventilasjon i huset. Likevel så våkner jeg med hovne øyne og føler meg trøtt. Noen som har råd? Står i kø for vaksinering, men ønsker noen råd. Noen som sliter med det samme? Har kostholdet noe innvirkning? Hvaslags sengetøy bruker dere? Hvaslags pute/dyne? Hvaslags medisiner? Prøvd alle øyedråper som er bedre enn ingenting men funker ikke optimalt. 

Anonymkode: 6c421...3ed

Å bytte på sengene to ganger for uken når du har middtrekk på både madrasser, dyner og puter er vanvittig og langt overdrevent. 

Om det er støv på soverommet eller andre ting du reagerer på vet ikke jeg, men det høres høyst tvilsomt ut at det er støv med middtrekk og et slikt renholdsregime. Har du undersøkt at der ikke er fukt eller inntørket fult i konstruksjonen i soverom og huset forøvrig? Er du allergitestet på både mat og andre ting enn støv? Quinkes ødem og trøtthet er neppe bare støv som forårsaker. 

Anonymkode: e4851...fe7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Simbyxor skrev:

Synes du Avamys funker bra? Gått på det i snart 3 mnd uten virkning..

Ja, funker veldig bra for meg! Gått på den over et år nå. Om jeg glemmer den noen dager på rad kommer kløen i nesen tilbake. Om jeg klør ekstra en dag tar jeg litt ekstra spray. Bruker du allergitabletter i tillegg?

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, funker veldig bra for meg! Gått på den over et år nå. Om jeg glemmer den noen dager på rad kommer kløen i nesen tilbake. Om jeg klør ekstra en dag tar jeg litt ekstra spray. Bruker du allergitabletter i tillegg?

Så bra :) Ja, jeg tar allergitabletter i tillegg. Ingen av delene hjelper nevneverdig. Jeg tror jeg må ha en defekt.

Skrevet
Akkurat nå, Simbyxor skrev:

Så bra :) Ja, jeg tar allergitabletter i tillegg. Ingen av delene hjelper nevneverdig. Jeg tror jeg må ha en defekt.

Har du fått full allergitesting? I dag er jo det kun en blodprøve. Bør tas ultimo august, da det er det tidspunktet det er færrest aktive allergener. 

Skrevet
1 time siden, Rosalie skrev:

Har du fått full allergitesting? I dag er jo det kun en blodprøve. Bør tas ultimo august, da det er det tidspunktet det er færrest aktive allergener. 

Jepp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...