AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #1 Skrevet 29. april 2017 Er plaget med anspent kjeve, ekstremt. Utrolig irriterende. Problemet er størst når jeg er med mye folk, eller generelt er med folk. Hva er dette for noe? Har plaget meg lenge, og har bare "håpt" det skal gå over. Tanngnissing er ikke tema hos meg. Har testet bittskinner om natten uten noen spesiell effekt på dagtid. Hjelp! - Mann 25. Anonymkode: 57736...577
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #2 Skrevet 29. april 2017 Vanlig å bli anspent blant folk hvis man er veldig introvert eller kanskje har litt sosial angst. Bruker du noe stimulanter? Koffein, nikotin? Isåfall prøv å kutte ut det. Du kan også prøve meditasjon, da lærer man teknikker for å lokalisere og gi slipp på muskelspenninger. Botox er vel siste løsning hvis ingenting annet hjelper. Anonymkode: e371e...1f2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #3 Skrevet 30. april 2017 Kan være angst som slår slik. Det finnes også bittskinner som du kan bruke på dagtid. De på natten må du bruke en god stund (flere måneder) før de gir skikkelig effekt. Det er også viktig at det en bittskinne laget hos tannlege/kjeveortoped og at den er hard, ellers kan den gjøre vondt værre. Anonymkode: 68038...d28 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #4 Skrevet 30. april 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Vanlig å bli anspent blant folk hvis man er veldig introvert eller kanskje har litt sosial angst. Bruker du noe stimulanter? Koffein, nikotin? Isåfall prøv å kutte ut det. Du kan også prøve meditasjon, da lærer man teknikker for å lokalisere og gi slipp på muskelspenninger. Botox er vel siste løsning hvis ingenting annet hjelper. Anonymkode: e371e...1f2 Drikker litt kaffe. Nikotin svært sjelden.. Kan det at jeg er introvert slå slikt ut? Anonymkode: 57736...577
s0la Skrevet 30. april 2017 #5 Skrevet 30. april 2017 Sliter med det samme, men jeg derimot skjærer tenner om natta. Så der er nok mitt problem! Det kan være stress også da. Stress kan påvirke musklene veldig, også i kjeven.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #6 Skrevet 30. april 2017 Jeg har merket at når jeg er stressa/nervøs så dytter jeg underkjeven ut. Prøver å slutte med å ha tennene på tørk og da spenner jeg kjeven/haka/tennene veldig for å holde munnen lukket. Det finnes vel øvelser for anspent kjeve? Anonymkode: fd714...134
Ella1 Skrevet 30. april 2017 #7 Skrevet 30. april 2017 Kjenn etter om du har tungen presset mot ganen når du anspenner kjeven. Jeg har ofte tungen klistret i ganen når jeg er stresset det, synes det hjelper å slappe av i tungen og gape et par ganger for å få kjeven til å slappe litt av.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #8 Skrevet 30. april 2017 11 minutter siden, Ella1 skrev: Kjenn etter om du har tungen presset mot ganen når du anspenner kjeven. Jeg har ofte tungen klistret i ganen når jeg er stresset det, synes det hjelper å slappe av i tungen og gape et par ganger for å få kjeven til å slappe litt av. Tror tungen hos meg alltid er i ganen! Ts Anonymkode: 57736...577
"Domina" Skrevet 1. mai 2017 #9 Skrevet 1. mai 2017 Jeg har samme problemet, men så er resten av meg som regel anspent også, spesielt i samvær med nye mennesker, hvis jeg er veldig trøtt/stresset eller ikke har fått trent på lenge. Det eneste jeg gjør er egentlig å prøve å være bevisst på å slappe av og massere rett under kinnbena når det blir for ille. En paracet fungere også slik at den får kroppen til å slappe av, men det er jo ikke noe man bør ta for mye av i lengden. Vet ikke hva mer enn det jeg kan si 😝
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #10 Skrevet 1. mai 2017 Er det noe helsefolk (fysio,kiro, leger) som har peiling her? Skjønner det ikke er lov å utgi seg for å være det. Anonymkode: 57736...577
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #11 Skrevet 1. mai 2017 På 29. april 2017 den 23.28, AnonymBruker skrev: Er plaget med anspent kjeve, ekstremt. Utrolig irriterende. Problemet er størst når jeg er med mye folk, eller generelt er med folk. Hva er dette for noe? Har plaget meg lenge, og har bare "håpt" det skal gå over. Tanngnissing er ikke tema hos meg. Har testet bittskinner om natten uten noen spesiell effekt på dagtid. Hjelp! - Mann 25. Anonymkode: 57736...577 Hvilke øvelser gjør du per i dag, og hvor ofte (eventuelt sjelden) gjør du dem? Jeg ville anbefalt at du tar avspenning på alvor og gjør øvelsene både før og etter (om det er et langvarig event gjerne også midt i) en anspent situasjon. Over tid vil kroppen lære seg et nytt adferdsmønster, men per nå så må du avspenne og ta deg selv i situasjonen og endre den. Anonymkode: a0df2...28c 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #12 Skrevet 1. mai 2017 Sliter med det samme selv, men ikke spesifikt mens jeg er ute med folk da. Kan gjerne være alene i leiligheten, for eksempel akkurat mens jeg skrev nå merker jeg at jeg strammer kjeven. Gjør det nesten ubevisst hele tiden Er blitt så ille at kjeven min låser seg siden muskelen er så ansent... Har fått noen øvelser av tannlegen jeg skal gjøre og i tilleg prøve å huske å føle etter om jeg slapper av i kjeven eller ikke så ofte som mulig. Anonymkode: 3cb2e...005
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #13 Skrevet 1. mai 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noe helsefolk (fysio,kiro, leger) som har peiling her? Skjønner det ikke er lov å utgi seg for å være det. Anonymkode: 57736...577 Du må booke time! Tannlege er beste her i første omgang. Dette er for de fleste ganske lett å få orden på, men du må til tannlege. Anonymkode: 68038...d28 1
EvaLena Skrevet 1. mai 2017 #14 Skrevet 1. mai 2017 Jeg har slitt med det samme selv. Jeg var hos kiropraktor for stiv nakke og han sa at han skulle myke opp kjeven. Det var fort gjort og slettes ikke vondt. Det var mildt sagt utrolig deilig etterpå. Anbefaler deg å bestille time i morra den dag hos kiropraktor.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #15 Skrevet 1. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må booke time! Tannlege er beste her i første omgang. Dette er for de fleste ganske lett å få orden på, men du må til tannlege. Anonymkode: 68038...d28 Var hos kjeveortoped og forklarte problemet for et par år siden, men de mente alt var bra (snakket med 2 stk på samme klinikk). Jeg kunne ikke forstå at alt var som det skulle. Jeg var til og med åpen for å operere kjeven i håp om at det skulle bli bedre. Tror avspenningsteknikker er veien å gå. Har en laaaang lang vei å gå. Hvordan starte? - ts Anonymkode: 57736...577
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #16 Skrevet 1. mai 2017 Jeg har i perioder problemer med anspent kjevemusklatur. Det er noe du bevisst kan jobbe med. Selv om at du ikke tror det selv, så biter du faktisk tennene hardt sammen. Vær observant på det. Fysio kan nok vise deg noen øvelser som du kan bruke. Anspent kjevemusklatur er et stort problem, fordi det går utover så mye. Men hvis du får hjelp og jobber med det, så vil det nok ordne seg Anonymkode: 01611...517 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå