Gå til innhold

Blærekreft med spredning

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ønsker ærlige svar; dere som har erfaring med blærekreft som ikke ble oppdaget før etter at spredning var i gang - hvordan gikk det med pasienten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mormor hadde blærekreft, i mange år en "godartet" form, men p.g.a. behandling for dette satte det jo sine spor i blæreområdet..

Sommeren/høsten 2014 fikk hun en aggressiv form, som først spredde seg til lymfene før det satte seg videre. Det gikk opp og ned. Julen 2014 trodde vi at vi kom til å miste henne, men hun kviknet plutselig til igjen og vi fikk ha henne et halvt år til etter det. Det tok bare en ukes tid fra det virkelig begynte å gå nedover, hun gikk bort 14. juni 2015 :hjerte:

AnonymBruker
Skrevet

Du sier ikke noe om hvilken type blærekreft dette er, eller hvor utbredt spredning det er snakk om. Det er litt forskjell for de forskjellige krefttypene, men med spredning er prognosene dessverre ofte svært dårlige, uten at man skal legge for mye vekt på det.

Her er litt mer informasjon:

http://emedicine.medscape.com/article/438262-overview#a8

Anonymkode: a8c28...8cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ingen personlig som har hatt blærekreft, men overlevelsesraten på denne kreftformen er ganske god, over 70%. Spredning er selvfølgelig ikke bra, men det betyr ikke at det alltid er "svært dårlig" slik AB over skriver, det avhenger av kreftformen spredningen stammer fra. Når blærekreft i utgangspunktet en en form som lar seg behandle, betyr det at det også er lettere å behandle metastasene, og sjansene er sånn sett ikke ekstremt dystre. Men det avhenger så klart av type kreftform. Hvis du ønsker mer informasjon anbefaler jeg deg å ta kontakt med Kreftforeningen. 

Anonymkode: dcfd0...ebb

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ingen personlig som har hatt blærekreft, men overlevelsesraten på denne kreftformen er ganske god, over 70%. Spredning er selvfølgelig ikke bra, men det betyr ikke at det alltid er "svært dårlig" slik AB over skriver, det avhenger av kreftformen spredningen stammer fra. Når blærekreft i utgangspunktet en en form som lar seg behandle, betyr det at det også er lettere å behandle metastasene, og sjansene er sånn sett ikke ekstremt dystre. Men det avhenger så klart av type kreftform. Hvis du ønsker mer informasjon anbefaler jeg deg å ta kontakt med Kreftforeningen. 

Jeg skrev ofte - ikke alltid, og tok forbehold om hva slags type cancer vi snakker om, samt la ved en link til en svært informativ side. Det kan lønne seg å lese hva man kommenterer.

Bunnlinjen er at prognosen forverres drastisk når spredning er et faktum, men hvor mye er avhengig av hvilket TNM-stadium sykdommen har nådd ved diagnose. Mer informasjon i linken jeg postet.

Det er helt riktig at overlevelsesraten er god - faktisk er den svært god - men det gjelder i hovedsak når det ikke er metastaser. Blærekreft er dessuten også dessverre en kreftform som har stor sjanse for residiv (tilbakekomst av sykdommen).

Kreftforeningen er et godt tips.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev ofte - ikke alltid, og tok forbehold om hva slags type cancer vi snakker om, samt la ved en link til en svært informativ side. Det kan lønne seg å lese hva man kommenterer.

Bunnlinjen er at prognosen forverres drastisk når spredning er et faktum, men hvor mye er avhengig av hvilket TNM-stadium sykdommen har nådd ved diagnose. Mer informasjon i linken jeg postet.

Det er helt riktig at overlevelsesraten er god - faktisk er den svært god - men det gjelder i hovedsak når det ikke er metastaser. Blærekreft er dessuten også dessverre en kreftform som har stor sjanse for residiv (tilbakekomst av sykdommen).

Ja da bør du kanskje gjør det selv, fremfor å google frem en passende side :fnise:

Ts, jeg kom på en side til jeg kan anbefaler deg der det står mye skrevet om både utredning, behandling og oppfølging om ulike kreftformer, sjekk ut kreftlex.no 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Cancer er det kreft med spredning?

Anonymkode: bc62b...305

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja da bør du kanskje gjør det selv, fremfor å google frem en passende side :fnise:

Ts, jeg kom på en side til jeg kan anbefaler deg der det står mye skrevet om både utredning, behandling og oppfølging om ulike kreftformer, sjekk ut kreftlex.no 

Google frem en passende side?

Jeg er registrert bruker på emedicine. Det er en svært pålitelig side. Det er ikke noe jeg "googler" frem for å late som om jeg vet noe.

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cancer er det kreft med spredning?

Anonymkode: bc62b...305

Cancer er helt enkelt kreft.

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg tatt to "tilfeldige" bøker ut av hyllen: 

Robbins: "Pathologic basis of disease" 8. utgave, kapittel 21, side 980:

"The clinical challenge with these neoplasms is early detection and adequate follow-up. A significant issue is that 50% of invasive bladder cancers present with muscle-invasive disease and a relatively poor prognosis despite therapy."

Kumar and Clarke's Clinical Medicine, 8. utgave, kapittel 9, side 481:

"The prognosis ranges from a 5-year survival rate of 80-90% for lesions not involving bladder muscle to 5% for those oresenting with metastases."

Dette er generelle opplysninger. Vi vet ikke såmye om den svulsten ts henviser til, annet enn at den har utsprung i urinblære, og at det allerede er metastaser (spredning). Det er i seg selv en drastisk forverring av prognosen. Nærmere detaljer bør komme fra behandlende lege.

Skrevet

Takk for at dere tar dere tid til å svare - alt som kan googles og leses, samt informasjon fra leger er jeg helt oppdatert på. Det jeg var ute etter er hvilke personlige erfaringer andre har gjort. Dette gjelder ikke meg (jeg er pårørende), så dere trenger ikke å ta hensyn til meg og redsel for å skremme eller såre - jeg ønsker rett og slett å vite hva andre har erfart. 

Vi vet det er uhelbredelig og at vi i beste fall bare kan bremse spredning hvis cellegift blir gitt.

AnonymBruker
Skrevet

det jeg har hørt er at man ikke skal sammenligne. Det finnes aggressive typer som sprer seg fort og snillere varianter man kan holde i sjakk lenge, selv med spredning.

Anonymkode: 87118...af0

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

det jeg har hørt er at man ikke skal sammenligne. Det finnes aggressive typer som sprer seg fort og snillere varianter man kan holde i sjakk lenge, selv med spredning.

Anonymkode: 87118...af0

Dette er veldig riktig. Blærekreft er ikke én krefttype, og selv med samme type er ingen pasientforløp like. Jeg forstår behovet for å høre om forløpet hos andre pasienter, men det har sjelden noen nytteverdi, og gir ingen positive prediktive verdier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...