Gå til innhold

Klage på psykolog

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt en psykolog som jeg mener har brutt taushetsplikt blant annet. 

Hun ringte min mor og inviterte henne til et møte. Var snakk om en utredning og hun trengte informasjon fra mamma om min barndom. Hun spurte ikke meg om dette og dette var på vårt første møte. Jeg er over 20, og syns hun først skulle hatt det første møtet med meg og så spurt meg om dette var greit. Ihvertfall informert meg om dette. Jeg sa ifra at dette ikke var greit, og etter dette har hun tydeligvis mislikt meg. 

Har lest journalen hun har skrevet og ble helt sjokkert over hvor mye STYGT hun har skrevet. Og masse som ikke stemmer i det hele tatt. Hun har også skrevet ting som ødelegger for en ny utredning for meg. Denne kjerringa burde bli straffet. Er det noe jeg kan gjøre? 

Anonymkode: 90f7b...074

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun ringte min mor og inviterte henne til et møte. Var snakk om en utredning og hun trengte informasjon fra mamma om min barndom. Hun spurte ikke meg om dette og dette var på vårt første møte. Jeg er over 20, og syns hun først skulle hatt det første møtet med meg og så spurt meg om dette var greit. Ihvertfall informert meg om dette. Jeg sa ifra at dette ikke var greit, og etter dette har hun tydeligvis mislikt meg. 

Har lest journalen hun har skrevet og ble helt sjokkert over hvor mye STYGT hun har skrevet. Og masse som ikke stemmer i det hele tatt. Hun har også skrevet ting som ødelegger for en ny utredning for meg. Denne kjerringa burde bli straffet. Er det noe jeg kan gjøre? 

Psykologen har vel skrevet det du har opplyst henne om? 

Det er vanskelig å få sympati og medfølelse med et menneske som uttaler seg slik du gjør om en helsearbeider. Skal du klage så prøv å holde deg nøytral, sakllig og objektiv. Ellers får folk deg i vranga før de forstår saken. 

Anonymkode: 5b6df...172

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å få sympati og medfølelse med et menneske som uttaler seg slik du gjør om en helsearbeider. Skal du klage så prøv å holde deg nøytral, sakllig og objektiv. Ellers får folk deg i vranga før de forstår saken. 

Hva er det egentlig hun har skrevet om denne psykologen som er så fælt? Hun har skrevet at psykologen skriver stygge ting om henne. Og at hun brøt taushetsplikten. Ikke vanskelig å få sympati med Ts i det hele tatt, har selv vært borti terapeuter (som fungerte som "psykolog")  som ikke var flink i jobben sin i det hele tatt. Snakket babyspråk til meg foran min far og brøt taushetsbelagt info. Pappa var rasende så det var ikke bare jeg som hadde feil inntrykk her.. 

Anonymkode: 6b7a8...220

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette bør du absolutt klage på. Ikke greit i det hele tatt. Forstår at du sint, man føler seg så maktesløs når slike ting skjer. Ikke bry deg om svaret du har fått over her... Du har rett på verdig behandling <3

Anonymkode: a6c14...d0d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg ikke tror på ts. Jeg tenker dette er endel av diagnosen hennes. 

Anonymkode: e1dd3...e13

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei psykologen har dratt sine egne konklusjoner. Skrevet sine egne meninger og ting som er helt på jordet. Mye synsing og hun er virkelig en arrogant bedreviter. Du hadde sikkert ikke holdt deg nøytral du heller om du ble behandlet på samme måte ;) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Generelt burde folk ligge unna å lese hva som blir skrevet om en dersom man ikke takler å lese det.

Angående taushetsplikten mener jeg hun definitivt har brutt den og du burde klage på henne. Håper du gjør det for det er alvorlig.

Anonymkode: bd167...2c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns absolutt ikke hun bør kalle inn pårørende til møte uten at du har samtykket, så det kan du klage på. (Hvordan hun i hele tatt har fått kontaktinformasjon hvis ikke du har gitt den til henne er dog et godt spørsmål). At du ikke en enig i konklusjonene hun drar kan du selvfølgelig diskutere med henne, men det betyr ikke at du har rett. Det er mange pasienter som ikke liker det som er skrevet ned om dem, selv om det er sant, fordi det gjør vondt å se problemene sine satt på trykk med et faglig språk, ofte uten masse forklaring du syns trengs i tillegg. Sånn sett er ikke det å lese journalen sin alltid en god ide. Du ser livet ditt fra ditt opplevde perspektiv, psykologen din ser det du forteller fra et faglig, utenforstående perspektiv. Psykologen trenger ikke ta feil fordi du ikke er enig. For en del diagnoser er det ganske typisk for sykdomsbildet, ingen her kan si om det gjelder deg da vi ikke kjenner din bakgrunn og vet hva du utredes for. 

Anonymkode: e5bf2...e99

• Liker 1
Gjest Danielle
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns absolutt ikke hun bør kalle inn pårørende til møte uten at du har samtykket, så det kan du klage på. (Hvordan hun i hele tatt har fått kontaktinformasjon hvis ikke du har gitt den til henne er dog et godt spørsmål). At du ikke en enig i konklusjonene hun drar kan du selvfølgelig diskutere med henne, men det betyr ikke at du har rett. Det er mange pasienter som ikke liker det som er skrevet ned om dem, selv om det er sant, fordi det gjør vondt å se problemene sine satt på trykk med et faglig språk, ofte uten masse forklaring du syns trengs i tillegg. Sånn sett er ikke det å lese journalen sin alltid en god ide. Du ser livet ditt fra ditt opplevde perspektiv, psykologen din ser det du forteller fra et faglig, utenforstående perspektiv. Psykologen trenger ikke ta feil fordi du ikke er enig. For en del diagnoser er det ganske typisk for sykdomsbildet, ingen her kan si om det gjelder deg da vi ikke kjenner din bakgrunn og vet hva du utredes for. 

Navn på foreldre står alltid automatisk oppført. Det er alltid lurt å lese journal, dessuten brukes det ikke vanskelig språk. Det kan også være misforståelser, og vi vet jo alle at det forekommer en del "slurv". I min står det notert av en sykepleier at jeg har veldig gode erfaringer med åpenhet, når jeg hele tiden har sagt det motsatte. Egentlig bare irriterende, men i andre tilfeller kan feilinformasjon og behandlers subjektive opplevelser være svært misvisende. Har en gang opplevd en alvorlig feil, da fikk jeg heldigvis hjelp utenfra til å rydde opp i det. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig i det du skriver, men det kan faktisk stå feil i journalen selv om man er syk. Ting jeg har sagt med galgenhumor som har blitt vridd på og gjort til noe helt annet så jeg framstår som helt blåst og større ting som selvmordsforsøk som aldri har skjedd og at dette forsøket har skjedd i en helt annen by når jeg satt hjemme i en annen by. 

Anonymkode: 49c76...17f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Danielle skrev:

Navn på foreldre står alltid automatisk oppført. Det er alltid lurt å lese journal, dessuten brukes det ikke vanskelig språk. Det kan også være misforståelser, og vi vet jo alle at det forekommer en del "slurv". I min står det notert av en sykepleier at jeg har veldig gode erfaringer med åpenhet, når jeg hele tiden har sagt det motsatte. Egentlig bare irriterende, men i andre tilfeller kan feilinformasjon og behandlers subjektive opplevelser være svært misvisende. Har en gang opplevd en alvorlig feil, da fikk jeg heldigvis hjelp utenfra til å rydde opp i det. 

Det gjør det slett ikke. Ts er 20 år, da oppføres det ikke automatisk navn på foreldre.  

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør det slett ikke. Ts er 20 år, da oppføres det ikke automatisk navn på foreldre.  

Man kan skrive de som pårørende? Jeg måtte det da jeg var i et behandlingsprogram.

Anonymkode: cd26f...e18

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, skjønner at jeg skal holde meg laaaaangt unna psykiatrien. Dersom man møter en kjip psykolog så risikerer man å bli avfeid bare fordi man ordlegger seg på en viss måte. Og det til tross for at alle vet at man sliter psykisk når man går til psykolog, så man kan ikke forvente at de skal klare holde seg like saklige. Så selv om du opplever overtramp og overgrep, så vil folk avfeie deg bare fordi du ikke er saklig og da må du selvsagt være gal, for det er jo derfor du går til psykolog, ikke sant

Anonymkode: 1c542...227

Gjest Danielle
Skrevet

Dette kan du selv enkelt finne ut av ved å logge deg inn på helsenorge.no/minhelse og lese kjernejournalen din.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan skrive de som pårørende? Jeg måtte det da jeg var i et behandlingsprogram.

Anonymkode: cd26f...e18

Du kan velge å skrive opp pårørende, men det er ikke et krav. Det er fult lovlig å ikke ha pårørende oppført.

53 minutter siden, Danielle skrev:

Dette kan du selv enkelt finne ut av ved å logge deg inn på helsenorge.no/minhelse og lese kjernejournalen din.

Nå er det ikke slik at en psykolog nødvendigvis har tilgang til kjernejournalen, det avhenger bl.a. av arbeidssted og pasientens samtykkenivå, og det er også strenge retningslinjer for når denne kan brukes. Dersom pasienten ikke har oppgitt eller ønsker å oppgi pårørende, har ikke psykologen lov til å skaffe seg disse opplysningen fra kjernejournalen med mindre det er fare for liv og helse (noe det ikke er all den tid ts ikke er innlagt på tvang). Den enkelte kan også fjerne eller legge til opplysninger på kjernejournal, eller slette den helt. Kjernejournalen er for nødhjelp, ikke for å hente opplysninger en våken, samtykkekompetent pasient som ikke er akutt fare ikke vil oppgi. 

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke slik at en psykolog nødvendigvis har tilgang til kjernejournalen, det avhenger bl.a. av arbeidssted og pasientens samtykkenivå, og det er også strenge retningslinjer for når denne kan brukes. Dersom pasienten ikke har oppgitt eller ønsker å oppgi pårørende, har ikke psykologen lov til å skaffe seg disse opplysningen fra kjernejournalen med mindre det er fare for liv og helse (noe det ikke er all den tid ts ikke er innlagt på tvang). Den enkelte kan også fjerne eller legge til opplysninger på kjernejournal, eller slette den helt. Kjernejournalen er for nødhjelp, ikke for å hente opplysninger en våken, samtykkekompetent pasient som ikke er akutt fare ikke vil oppgi. 

Ja, hvis det er slik du påstår må det ha skjedd grove brudd der jeg går i behandling (det offentlige helsevesenet). Psykologen jeg får behandling av har sagt at hun har tilgang til slike ting. Og jeg er og har vært samtykkekompetent hele tiden, har aldri vært tvangsinnlagt. Jeg har heller ikke selv valgt å føre opp foreldres navn i kjernejournal, men ser selvfølgelig vitsen hvis jeg skulle ligge hjernedød i en sykeseng - da må det nok tas noen avgjørelser. Det at psykologen har tilgang til kjernejournal er ikke et problem for meg, da jeg stoler på det at hun ikke bryter taushetsplikt/ og heller ikke ser noe poeng i å ta kontakt med foreldre. 

Anonymkode: a6c14...d0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...