Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Perelandra skrev:

Nå ble jeg skuffa, trodde at vegansk autisme var så unikt at du måtte få helt din egen IDC-10 kode.

Det er slike ting som motiverer mennesker til å ta høyere utdanning innenfor nevrologi så de kan lage nye diagnoser. Tenk å være det første mennesket i verden som lager autisme- veganisme diagnose, da. Er ikke det bare helt herlig?

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du en såkalt spesialinteresse? I så fall hva er den?

Anonymkode: f670d...0ad

Spesialinteressen er en sinnstilstand. For noen autister trigges den av deres hovedinteresser, hos andre kan den variere mellom interesser. Kvinnelige autismer er kjent for å ha varierende interesser, jeg er ikke et unntak. Jeg kan bli veldig opphengt i noen greier jeg synes er interessante, men jeg kan også bli lei av dem. Jeg kan oppleve den sinnstilstanden, men i mitt tilfelle blir jeg stresset av den. Jeg får vanskeligheter med å sove, så den er egentlig ikke positiv for meg

Anonymkode: 4192d...d26

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du beskrive hvordan det føles å bli veldig opphengt i noe, altså den sinnstilstanden? Hvis du klarer. Det hadde vært interessant!

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er slike ting som motiverer mennesker til å ta høyere utdanning innenfor nevrologi så de kan lage nye diagnoser. Tenk å være det første mennesket i verden som lager autisme- veganisme diagnose, da. Er ikke det bare helt herlig?

Ja, det må være fantastisk. Selv er jeg bare en kjedelig F84.5 (=Asperger)

AnonymBruker
Skrevet

Hva ser du som fordeler, eventuelt bakdeler ved å være autist? Og hva ser du som for- og bakdeler ved å være veganer?

Anonymkode: 21ce5...58b

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fungerer du sosialt?

Hvor gammel er du? 

Anonymkode: 7594c...920

AnonymBruker
Skrevet

Kan du beskrive hvordan det føles å bli veldig opphengt i noe, altså den sinnstilstanden? Hvis du klarer. Det hadde vært interessant!

Hmm, det er litt vanskelig. Men i mitt tilfelle kan jeg tenke og gruble over ting i timesvis. På en måte er det ubehagelig å tenke på, men på en måte klarer jeg ikke la være, så det spilles i hodet mitt om og om igjen. Jeg får en ganske sterk belønnelsesfølelse av å tenke på det. Det er som å blande angst og lykkefølelse. Jeg forsøker å unngå falle for mye inn i den følelsen, fordi jeg blir alt for opphengt.

Hva ser du som fordeler, eventuelt bakdeler ved å være autist? Og hva ser du som for- og bakdeler ved å være veganer?

Anonymkode: 21ce5...58b

Det er et ganske stort spørsmål. På en måte kan man si den største ulempen er å bli utestengt. Det er mange fordommer mot autister og veganere. Det er ikke så mange som vet jeg er autsist, men det blir jo raskt synlig at jeg ikke spiser kjøtt. Jeg har vokst opp i en familie og slekt som er veldig tradisjonell, så det å være sær har ikke hatt positive konsekvenser

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan fungerer du sosialt?

Hvor gammel er du? 

Anonymkode: 7594c...920

Sosialt kan jeg fungere helt ok. Kvinnelige autister er flinkere på å kopiere sosial adferd og kamuflere seg. Jeg er ikke unntak der. Jeg har lagt merke til at et hei og smil blir oppfattet som imøtekommende og positivt. Jeg har merket at å le av andres vitser og nikke annerkjennede når folk forteller om seg selv gir positive konsekvenser. Folk bruker å like meg, men jeg er også veldig oppmerksom på hvilken oppførsel folk forventer fra meg og andre mennesker. Jeg vet at noen mennesker liker høflighet, jeg vet at noen liker uhøytidelig humor, jeg vet noen liker mennesker som tuller med seriøse temaer. På en måte har jeg blitt gos på å lese mennesker, selv om jeg er autist

Er 30. Kan nevne at jeg var mest naiv og menneskeblind som tenåring

AnonymBruker
Skrevet

Nevnte kanskje ikke noen fordeler ved å være veganer og autist, Tror de fleste fordeler der handler om at man føler seg komfortabel med seg selv, selv om verden avviser deg

Når det gjelder å være veganer vet jeg at folk flest ikke vil like det ,men for meg er det riktig så lenge det er mulig. Om jeg ikke kunne overlevd uten å spise kjøtt, så måtte jeg spist kjøtt. Jeg føler meg mindre ille når jeg spiser vegetarisk

Når det gjelder autisme. Det er litt verre. For meg føles autisme som en begresning og lyte mer enn noe annet. Jeg føler at autisme begrenser meg. Det gir meg mer angst og bekymringer 

AnonymBruker
Skrevet

Dette var interessant. Jeg er under utredning for autisme nå, og dette kunne det nesten være jeg som hadde skrevet.

Hvorfor føler du at autisme er en begrensning? Jeg føler at selv om jeg går glipp av det som jeg oppfatter som normal sosial omgang, så ser det fra mitt ståsted så overfladisk ut at jeg ikke er interessert i å omgås andre mennesker. Og jeg føler at jeg har mye dybde i livet mitt som mange (ikke alle) synes å mangle. Og så nerder jeg meg inn på de mest utrolige områder, noe som gjør at jeg faktisk kan snakke med nesten hvem som helst. Det er gøy å snakke med mennesker som kan mye om noe, skal jeg snakke med noen vil jeg helst gå beriket fra samtalen.

Anonymkode: c252a...2c4

AnonymBruker
Skrevet

Hahhahah! Er også veganer og har diagnosen asperger...

Anonymkode: bdb1c...6d2

AnonymBruker
Skrevet

Dette var interessant. Jeg er under utredning for autisme nå, og dette kunne det nesten være jeg som hadde skrevet.

Hvorfor føler du at autisme er en begrensning? Jeg føler at selv om jeg går glipp av det som jeg oppfatter som normal sosial omgang, så ser det fra mitt ståsted så overfladisk ut at jeg ikke er interessert i å omgås andre mennesker. Og jeg føler at jeg har mye dybde i livet mitt som mange (ikke alle) synes å mangle. Og så nerder jeg meg inn på de mest utrolige områder, noe som gjør at jeg faktisk kan snakke med nesten hvem som helst. Det er gøy å snakke med mennesker som kan mye om noe, skal jeg snakke med noen vil jeg helst gå beriket fra samtalen.

Anonymkode: c252a...2c4

Autister har gjerne mindre belønnelsefølelse når de er sammen med folk. De føler mindre enn "vanlige" mennesker i sosial omgang. Dette høres veldig lett kynisk og kaldt ut, men det er ikke nødvendigvis slik.

Jeg vet at om jeg ikke hadde vært autist hadde jeg forstått mennesker på et enda høyere plan. Jeg er noe god på å lese mennesker, men vet jeg kunne vært bedre. Den største forskjellen hadde nok vært at jeg stresset mindre. I mitt tilfelle tar jeg veldig inn sanseinntrykk. Jeg blir lett stresset av bevegelser og lyder rundt meg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahhahah! Er også veganer og har diagnosen asperger...

Anonymkode: bdb1c...6d2

Håper du har et bedre liv enn meg :P 

Jeg er for øvrig dritafull

AnonymBruker
Skrevet

Er du dame eller mann?

Anonymkode: a1680...031

AnonymBruker
Skrevet

Vegansk autist

Er det din identitet? 

Anonymkode: 62f84...b99

AnonymBruker
Skrevet

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vegansk autist

Er det din identitet? 

Anonymkode: 62f84...b99

Nei. Har generelt lav identitetsfølelse 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...