Gå til innhold

snakker dårlig - psykologisk press?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i Norge siden jeg var et lite barn. Under oppveksten min omgikk jeg, naturligvis, mye rundt norsktalende. 

Problemet har egentlig bare forverret seg de siste årene - jeg unngår å  snakke og prøver å skynde meg gjennom hver setning. 

På arbeidsplassen min snakker jeg bare engelsk stort sett og det samme gjelder for alle jobbene jeg har hatt de siste årene. 

Jeg føler meg fortvilet og flau fordi jeg vet at jeg kan snakke godt norsk, men når jeg først må stå foran en nordmann og prate lange setninger, blir det som regel feil og raskt. Når jeg snakker med andre utlendinger, klarer jeg fint å snakke bra og de bekymringene jeg har, forsvinner. 

Derfor vet jeg at dette er psykologisk. 

Noen konkrete tips til hvordan jeg kan overvinne dette?

Anonymkode: 209da...424

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Øvelse gjør mester. Og den eneste måten å komme over en frykt er å jobbe seg gjennom den. Tving deg selv til å snakke. Etter hvert vil du bli mer og mer komfortabel med å snakke foran forsamlinger.

Husk at ingen ser ned på deg dersom du skulle si et ord feil, eller snakke litt gebrokkent. At noen snakker litt dårligere norsk betyr mest sannsynlig at de snakker flere språk, og har lært seg norsk, og det er beundringsverdig i seg selv! Det er nordmenn som stammer, har språkproblemer eller på annet vis har trøbbel med å kommunisere, og det gjør ikke at jeg ser annerledes på disse menneskene. Det er jo like fint å snakke med dem. Det er bare litt annerledes... 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...