Gå til innhold

Dagens unge er svært lite robuste.

Anbefalte innlegg

Gjest Ari Loys
Skrevet

De knasker lykkepiller som om det skulle være M&Ms, og utvikler angst over den minste ting. Ikke går det an å diskutere noe med dem, eller snakke dem til fornuft, fordi de er oppvokst i en ungdomskultur der følelser trumfer fakta. 

Er dette konsekvensen av at foreldre ikke lenger benytter seg av fysisk avstraffelse i barneoppdragelsen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Froning
Skrevet
2 minutter siden, Ari Loys skrev:

De knasker lykkepiller som om det skulle være M&Ms, og utvikler angst over den minste ting. Ikke går det an å diskutere noe med dem, eller snakke dem til fornuft, fordi de er oppvokst i en ungdomskultur der følelser trumfer fakta. 

Er dette konsekvensen av at foreldre ikke lenger benytter seg av fysisk avstraffelse i barneoppdragelsen?

Hvor gammel er du?

Gjest Ari Loys
Skrevet
Akkurat nå, Froning skrev:

Hvor gammel er du?

Avsporing. Hold deg til tema.

Gjest førstedamen
Skrevet
3 minutter siden, Ari Loys skrev:

Nå er det jo de som får fysisk avstraffelse i barndommen som utvikler angst ol pga traumer i barndommen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det sa sikkert foreldregenerasjonen din om dere også.

Anonymkode: cd374...ccf

• Liker 11
Gjest Froning
Skrevet
Akkurat nå, Ari Loys skrev:

Ikke en avsporing.

Alderen din kan gi en forklaring på hvorfor denne tråden ble laget. Du virker jo relativt forvirret mtp. hovedinnlegget.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Ari Loys skrev:

Synes det er relevant nok mtp det du skriver her.

9 minutter siden, Ari Loys skrev:

Anonymkode: 49868...570

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva menes med at de er svært lite robuste? Det er mye som stadig endrer seg med samfunnet. 

Anonymkode: 959da...097

• Liker 2
Gjest Ari Loys
Skrevet
13 minutter siden, Froning skrev:

Ikke en avsporing.

Alderen din kan gi en forklaring på hvorfor denne tråden ble laget. Du virker jo relativt forvirret mtp. hovedinnlegget.

Ad hominem (circumstantial).

Dersom du ikke klarer å unngå tankefeil, vennligst avstå fra å delta i diskusjonen. 

På forhånd takk.

Gjest Ari Loys
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva menes med at de er svært lite robuste? Det er mye som stadig endrer seg med samfunnet. 

Anonymkode: 959da...097

Sårbarhet - manglende evne til å tåle påkjenninger

Gjest C.Tramell
Skrevet

Oppvekst med så få utfordringer at de må blåse opp små problemer for å gi hjernen noe å vokse på. 

Gjest Ari Loys
Skrevet
23 minutter siden, førstedamen skrev:

Nå er det jo de som får fysisk avstraffelse i barndommen som utvikler angst ol pga traumer i barndommen. 

Da snakker vi nok om tilfeller av overdreven fysisk avstraffelse. Fysisk avstraffelse er ikke nødvendigvis å banke ungene sine.

Skrevet

Det er vel i så fall ikke mangelen på fysisk avstraffelse som er problemet. Akkurat den delen av barneoppdragelsen tror jeg vi skal være svært glad for at ikke verken er tillatt eller sosialt akseptert. Da er det vel heller et problem at mange barn blir skånet for livets realiteter i for stor grad med et samfunn og foreldre som beskytter dem mot alt som er potensielt farlig og ubehagelig. Dermed kommer det som en stor overraskelse at livet faktisk kan være ganske hardt og brutalt når de skal ut i voksenlivet. Samfunnet har også de senere årene vist en tendens til å sykeliggjøre helt normale reaksjoner. Å være sjenert var for eksempel helt normalt tidligere, men nå blir vanlig sjenanse kanskje alt for fort diagnostisert som sosial angst. Depresjoner i overgangsfasen mellom barn og voksen er nok også noe svært mange opplever uten at man nødvendigvis er syk. Det er mye som skjer i både kroppen og hodet i denne perioden og det ville nesten være rart om ikke det skapte noen forviklinger.

• Liker 26
Gjest Ari Loys
Skrevet
Akkurat nå, Leo skrev:

Det er vel i så fall ikke mangelen på fysisk avstraffelse som er problemet. Akkurat den delen av barneoppdragelsen tror jeg vi skal være svært glad for at ikke verken er tillatt eller sosialt akseptert. Da er det vel heller et problem at mange barn blir skånet for livets realiteter i for stor grad med et samfunn og foreldre som beskytter dem mot alt som er potensielt farlig og ubehagelig. Dermed kommer det som en stor overraskelse at livet faktisk kan være ganske hardt og brutalt når de skal ut i voksenlivet. Samfunnet har også de senere årene vist en tendens til å sykeliggjøre helt normale reaksjoner. Å være sjenert var for eksempel helt normalt tidligere, men nå blir vanlig sjenanse kanskje alt for fort diagnostisert som sosial angst. Depresjoner i overgangsfasen mellom barn og voksen er nok også noe svært mange opplever uten at man nødvendigvis er syk. Det er mye som skjer i både kroppen og hodet i denne perioden og det ville nesten være rart om ikke det skapte noen forviklinger.

Takk for saklig og velbegrunnet svar. Et eksempel til etterfølgelse.

Gjest Froning
Skrevet
3 minutter siden, Ari Loys skrev:

Ad hominem (circumstantial).

Dersom du ikke klarer å unngå tankefeil, vennligst avstå fra å delta i diskusjonen. 

På forhånd takk.

Jeg vil ha alderen din slik at jeg kunne satt trådens problem i perspektiv for deg.

Fakta er at du helt klart er forvirret når du lager en tråd som dette. Det er ikke noe galt i det.

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Ari Loys skrev:

Det er nok heller konsekvensen av fri oppdragelse der ungene får være med og bestemme alt, kombinert med at de lever veldig beskyttet og har en gjennomorganisert hverdag. De får liksom aldri noen særlig motgang eller mulighet til å kjenne at det gjør vondt å falle ned fra lekestativer/trær eller skjære seg på en kniv. De skal jo ikke kjeftes på og de må beskyttes og lulles inn i store myke puter. Curlingforeldrene gjør mer skade enn nytte når de "hjelper" barna fremover til de er langt oppi voksen alder.

Anonymkode: a6fbd...68f

• Liker 5
Gjest Ari Loys
Skrevet
1 minutt siden, Froning skrev:

Jeg vil ha alderen din slik at jeg kunne satt trådens problem i perspektiv for deg.

Fakta er at du helt klart er forvirret når du lager en tråd som dette. Det er ikke noe galt i det.

Dersom du må ha alderen min for å kunne bidra med noe nyttig, har du ikke noe nyttig å bidra med. Alderen min får du ikke. Ferdig snakka.

Gjest C.Tramell
Skrevet
4 minutter siden, Froning skrev:

Alderen hans har ingen betydning. Han setter tingene på spissen, men han er inne på noe og dette er et interessant tema.

Gjest Froning
Skrevet
11 minutter siden, C.Tramell skrev:

Alderen hans har ingen betydning. Han setter tingene på spissen, men han er inne på noe og dette er et interessant tema.

Det er et interessant tema. Når man foreslår fysisk avstraffelse som en løsning på noe så kompleks så er dere på jordet og trenger å få satt ting i perspektiv.

Gjest Ari Loys
Skrevet (endret)
3 minutter siden, Froning skrev:

Det er et interessant tema. Når man foreslår fysisk avstraffelse som en løsning på noe så kompleks så er dere på jordet og trenger å få satt ting i perspektiv.

Jeg har ikke foreslått noe som helst. Det har begynt å komme noen gode innlegg i tråden nå, så det er fint om du kan slutte å trekke nivået på diskusjonen ned. På forhånd takk.

Endret av Ari Loys

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...