Gå til innhold

Hm, mørk ørevoks?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere dette?

1) fikk ut ørevoks idag, og da kom det ut svart ørevoks? Er dette normalt?

2) har det skjedd med dere at dere ikke trenger å bruke olje for å få den ut, men at den lissom bare er i øret i en stor klump, og du får den vekk med fingeren?

Anonymkode: 50c60...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kun ørevoks ytterst i øregangene, jeg bruker ørepinner, selv om man egentlig ikke skal gjøre det. Men det går helt fint, er forsiktig og tar kun i ytterkantene. 
Svart ørevoks kan skyldes forurensing, på samme måte som det kan farge snørr og slim svart (piggdekkstøv).

Svart ørevoks kan også være koagulert blod, f.eks. hvis du har hatt en liten risp i øregangene hvor det har sivet litt blod, som så har størknet? Hmmmmmmmmmmm..

dette må nok en doktor se nærmere på :) Men det er jo bra at ørevoksen går ut av øret uten at en må bruke olje for å få den ut. ALLE har ørevoks da, noen mer enn andre. Men hos enkelte er det stor produksjon, slik at det samler seg og forsteiner seg nærmest i bunnen av øret, slik at en må bruke øreskylling og olje for å få ut. 
 

Anonymkode: 9abfb...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kun ørevoks ytterst i øregangene, jeg bruker ørepinner, selv om man egentlig ikke skal gjøre det. Men det går helt fint, er forsiktig og tar kun i ytterkantene. 
Svart ørevoks kan skyldes forurensing, på samme måte som det kan farge snørr og slim svart (piggdekkstøv).

Svart ørevoks kan også være koagulert blod, f.eks. hvis du har hatt en liten risp i øregangene hvor det har sivet litt blod, som så har størknet? Hmmmmmmmmmmm..

dette må nok en doktor se nærmere på :) Men det er jo bra at ørevoksen går ut av øret uten at en må bruke olje for å få den ut. ALLE har ørevoks da, noen mer enn andre. Men hos enkelte er det stor produksjon, slik at det samler seg og forsteiner seg nærmest i bunnen av øret, slik at en må bruke øreskylling og olje for å få ut. 
 

Anonymkode: 9abfb...85a

Er ikke svart ørevoks vanlig da??

Anonymkode: 50c60...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke svart ørevoks vanlig da??

Anonymkode: 50c60...a18

Jeg har iallefall aldri hatt svart ørevoks.

Brun ørevoks, av og til mørkebrun ørevoks, har jeg hatt. Men aldri svart. :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, PaperFlower skrev:

Jeg har iallefall aldri hatt svart ørevoks.

Brun ørevoks, av og til mørkebrun ørevoks, har jeg hatt. Men aldri svart. :klo: 

Ja den er mørk. Ikke helt svart, men sånn mørkebrun ca

Anonymkode: 50c60...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fargen er sånn ish: cold-fusion-2-p.jpg

Anonymkode: 50c60...a18

Åja, men det der hender det at jeg har. :) 

Som oftest er ørevoksen min en "vanlig" gul/oransje-farge, men av og til kan det være små områder i ørevoksen som er i den brunfargen. Som oftest skjer det hvis jeg ikke har rengjort ørene på en stund (bruker Q-tips og er veldig forsiktig med å ikke dytte noe ørevoks innover i øret), da kan fargen være mye mørkere. Tok et kjapp Google-søk og det stemmer visst, at ørevoks blir mørkere jo gamlere det er.

Er det lenge siden du har rengjort ørene dine? Kan det stemme at det bare er gammel ørevoks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, PaperFlower skrev:

Åja, men det der hender det at jeg har. :) 

Som oftest er ørevoksen min en "vanlig" gul/oransje-farge, men av og til kan det være små områder i ørevoksen som er i den brunfargen. Som oftest skjer det hvis jeg ikke har rengjort ørene på en stund (bruker Q-tips og er veldig forsiktig med å ikke dytte noe ørevoks innover i øret), da kan fargen være mye mørkere. Tok et kjapp Google-søk og det stemmer visst, at ørevoks blir mørkere jo gamlere det er.

Er det lenge siden du har rengjort ørene dine? Kan det stemme at det bare er gammel ørevoks?

Du mener tatt i olje i øret? Ja, litt over et halvår kanskje, men voksen har jo kommet ut i mindre biter når jeg f.eks sover

Anonymkode: 50c60...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener tatt i olje i øret? Ja, litt over et halvår kanskje, men voksen har jo kommet ut i mindre biter når jeg f.eks sover

Anonymkode: 50c60...a18

Isåfall ville jeg bare gått ut ifra at det bare er litt gammel ørevoks som har funnet veien ut.

Med mindre det blir veldig mye av det, eller du begynner å få vondt eller kjenne noe ubehag, hadde jeg ikke tenkt noe mer på det.

Du kan jo nevne det neste gang du er til legen, men jeg er rimelig sikker på at han/hun kommer til å gå ut ifra at det bare er gammel voks og at siden du ikke har noe vondt eller ubehag at det ikke er noe å tenke på. Det hender iallefall at jeg får litt mørk ørevoks av og til, men har aldri hatt noen problemer med ørene mine. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"For eksempel så lukter europeisk ørevoks mer enn asiatisk, ifølge en studie utført ved Monell Chemical Senses Center i Philadelphia.

Studien, som ble publisert i tidsskriftet Journal of Chromatography B, viste at ørevoks kan ha mange av de samme luktvariasjonene som armhulesvette.  

De amerikanske forskerne fant ut at de som har tørr, hvitfarget ørevoks mangler en kjemikalie i svetten sin, som gjør at den ikke lukter.

Er ørevoksen din mer gulfarget og seig, er du sannsynligvis også en person som har svette som lukter mer."

http://www.kk.no/livsstil/visste-du-dette-om-ørevoks-26641

 

Anonymkode: 05246...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahah.. jeg har mer beige farge i min voks jeg.. den er ikke like knallgul som man hadde da man var barn... 

nå har jeg fått sterk eksem for første gang på mine år,- og jeg har pirket det vekk og da kommer det rennende væske ut av øret som resulterer i en illeluktende hvit sekret i øret,- og helt innerst i øret ligger en SUPPE av dette gørret... mitt verste ØNH besøk hadde jeg for non dager siden hvor alt måtte suges ut.. fikk så lilla antibakterie drepende greie og beskjed om å ta Otinova men det svir som faen.

Anonymkode: b2712...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er så møkk lei av å ha trange øreganger. må vvaske håret alene og kroppen alene lsm.

Anonymkode: b2712...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du bør rense ørene dine oftere hvis du har for vane å vente til ørevoksen ramler ut i klumper. Er nok bare at den har tørket ut inni øret ditt (fargen blitt mer konsentrert).

Aldri hørt om noen som bruker olje i ørene, men hvis du ikke liker q-tips kan du ta litt tørkepapir rundt lillefingeren etter dusj. Greit å gjøre det hver gang man dusjer. Husk at andre kan se om ørene dine er fulle av voks selv om du ikke ser det selv.

Anonymkode: 34564...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du bør rense ørene dine oftere hvis du har for vane å vente til ørevoksen ramler ut i klumper. Er nok bare at den har tørket ut inni øret ditt (fargen blitt mer konsentrert).

Aldri hørt om noen som bruker olje i ørene, men hvis du ikke liker q-tips kan du ta litt tørkepapir rundt lillefingeren etter dusj. Greit å gjøre det hver gang man dusjer. Husk at andre kan se om ørene dine er fulle av voks selv om du ikke ser det selv.

Anonymkode: 34564...c1d

Man skal ikke putte hverken fingre, q-tips eller andre ting inn i øregangene.

Oljing (med matolje) + skylling med vann (med øreballong fra apoteket) er vanlig måte å fjerne ørevoks på.

Anonymkode: 05246...b8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...