Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heihei. Jeg skal reise til Roma og har noen spørsmål til dere som har vært der.

Tar de kort på hotellene, slik at jeg kan betale oppholdet med kredittkort?

Hva pleier turistskatten å ligge på for ca 7 dager?

Er taxi/transport til og fra hotell dyrt, og hva ligger det ca på? (vet det kommer an på hvor langt det er, men tenker generelt) Og det er maks 20min.

Holder det med ca 10.000,- i lommepenger til både mat - attraksjoner - transport og shopping?

Er det noe viktig jeg bør huske på som turister generelt ikke vet, eller andre "skjulte" kostnader? 

På forhånd takk for svar :-)

Anonymkode: c33e4...8d3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Roma er en moderne by, så betaling med kredittkort er forventet.

Hvor mye taxi koster, spørs hvor langt du skal, akkurat som i andre byer. Hvis hotellet ditt ligger relativt sentralt i byen, så er det greieste å ta Leonardo da Vinci-ekspressen til togstasjonen Termini og så ta taxi derfra.

Budsjettet ditt bør være helt fint. Pass på å kjøpe billetter til attraksjoner direkte fra attraksjonen, og ikke fra dodgy folk som står utenfor og sier de kan gi deg eksklusive deals. For Vatikanmuseene er det genialt å forhåndskjøpe her: https://biglietteriamusei.vatican.va/musei/tickets/do

Anonymkode: e7437...d97

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heihei. Jeg skal reise til Roma og har noen spørsmål til dere som har vært der.

Tar de kort på hotellene, slik at jeg kan betale oppholdet med kredittkort?

Hva pleier turistskatten å ligge på for ca 7 dager?

Er taxi/transport til og fra hotell dyrt, og hva ligger det ca på? (vet det kommer an på hvor langt det er, men tenker generelt) Og det er maks 20min.

Holder det med ca 10.000,- i lommepenger til både mat - attraksjoner - transport og shopping?

Er det noe viktig jeg bør huske på som turister generelt ikke vet, eller andre "skjulte" kostnader? 

På forhånd takk for svar :-)

Anonymkode: c33e4...8d3

Kredittkort er helt i orden.

Byskatten ligger på 25 € natten.

Taxi ligger på max 45 € ettersom at dette er «fixedprice» regulert av myndighetene i Roma oftest billigere. Pass opp, de senere årene har det vært eksplosiv økning i pirattaxi virksomhet til og fra flyplassen først og fremst. Roter du deg inn i en av dem så kan prisen fly til himmels itillegg til at det er straffbart dersom politiet stopper dere.

Burde holde greit, men kommer jo selvsagt an på om du kjøper masse kjoler og greier fks. Dersom mat og drikke + billetter og taxi så er det plenty.

Siste ting - IKKE GI til tiggere, uansett hvor elendig en stakkar er. Da kommer 5 andre tiggere gående svært plagsomt invaderende så IKKE GI.

Jeg ga noen euro til en uten armer og bein en gang i Roma og da ble jeg skikkelig sjikanert, heldigvis modererte de seg skikkelig fordi politiet var i nærheten og ropte til dem.

Endret av Jackie Gleason
Skrevet

Jeg tar aldri med kontanter når jeg reiser. Betaler for restauranter med kort, det samme gjelder hotellene. 

Jeg har bare tatt toget i Roma for å komme fra flyplass til sentral stasjonen og det har funket bra. Så kan du ta taxi eller metro derfra. 

Skjulte kostnader kan være såkalt pane e coperto - det er en slags cover charge på restaurant og kan være på 1 til 4 € per person. Det blir vanligvis spesifisert i menyen og lagt til på regningen til slutt. 

God tur - Roma er en flott by. Det er noen år siden jeg var der men du kan kanskje finne noen tips i mitt reisebrev http://gardkarlsen.com/rome_italy.htm

AnonymBruker
Skrevet

Henger meg med på tråden, siden jeg skal til Roma i juni. Vi vil til Vatikanet, Colosseum, Forum osv. Jeg har skjønt at det lønner seg å bestille billetter online på forhånd. I Vatnet kunne vi også tenke oss guide. Jeg ser at ab d97 har et forslag til Vatikanbilletter, og jeg antar da at det er guidet tours for individuals som gjelder? Hvor lett er det i så fall å finne guiden før vi går inn? Er møteplassen/omsådet stort, slik at vi muligens ikke finner gruppen vår? Og hva med de andre severdighetene, hvor bør vi bestille billetter, og er det nødvendig?

Anonymkode: 66a79...a34

Skrevet

Roma er en så moderne by at de fleste hoteller tar kort. Hva slags policy det enkelte hotellet har for akkurat kredittkort kan jeg ikke svare på. Jeg vet at enkelte selskaper i Norge tar ekstra betalt for bruk av kredittkort, men jeg tror ikke det er så vanlig der nede. Turistskatten var på 2,5 euro per person per natt sist jeg var i Italia, så det blir vel 17,5 euro per person for ei uke. Det kommer an på om det er lav- eller høysesong, men det er mulig det koster litt mer nå. Så vidt jeg kan huske er det hotellstandarden som bestemmer hvor høy skatten er (det var det hvertfall for tre år siden). Taxi er som regel ganske dyrt, men selvsagt billigere enn her. Du må nok regne med 20-30 euro hver vei med taxi. Husk at de tar ekstra betalt for flyplasskjøring. Annen transport er jeg usikker på, men det er selvsagt billigere.

10 000 kr i lommepenger holder lenge ved normalt-litt høyt forbruk. Det kommer selvsagt an på hva du skal shoppe. Den mest "skjulte kostnaden" jeg kan komme på er at mange restauranter har "cover charge". Altså at du må betale en viss sum bare for å sitte der. Du kan tenke på det som en driks de gir til seg selv. Da vi besøkte Vatikanet ble vi lurt inn på en kafé med billige matpriser, men der var selvsagt cover charge kjempehøy og drikkeprisene det samme. Pass opp for sånne ting, og be om en meny så du får sett hva ting faktisk koster. Vil generelt anbefale å ta sånn hop on/hop off rundtur med buss. Det er en fin måte å få sett byen på. Kjør en runde og se hva du helst vil besøke, så kan du heller dra tilbake med offentlig transport senere. Da vi var i Roma bestilte vi ikke billetter til severdighetene på forhånd, men du slipper sikkert unna en del kø hvis du gjør det. I Vatikanet (museet og kapellet) hadde vi guide via hodetelefoner. Det var egentlig veldig greit, så kan du gå i eget tempo. Fordel at du hører alt også, selv om det er mye folk der

AnonymBruker
Skrevet

Turistsskatten er ganske høy. 2-7 euro pr natt pr person, avhengig av standard på overnattingen. 4 euro for 3 stjerner og 6 euro for 4. Vær sikker på at du tar en av de offisielle taxiene, ellers blir du svindlet. Hvis ikke de vil kjøre etter taksameter (bortsett fra til spesielle steder som flyplassen) så kjører de svart. Kjøp billetter fra de offisielle utsalgsstedene, og hvis de har dem liggende ferdig printet er det stor sjanse for at det er noe muffens. Generelt er det overraskende mye snuskete greier som foregår helt åpenlyst der.

Anonymkode: 871d5...4a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...