AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #1 Skrevet 27. april 2017 I dag da jeg fulgte barnet mitt (snart 2 år) til barnehagen la jeg merke til at h*n ble andpusten. H*n småsprang ved siden av meg og virket ellers glad og fornøyd. Det er ikke langt til barnehagen. Jeg vil gjette på 150-200 meter. Jeg har ikke lagt merke til at h*n har blitt andpusten før så min første tanke var sykdom, eller astma. H*n hoster litt, så er nok litt småforkjølt. Uansett, jeg googlet andpustent barn og det første som dukket opp var en tråd om at barn ikke skal bli andpustne før de er 7-8 år og at det kan være tegn på overvekt. Videre stod det at ett annet kjennetegn er om barnet må opp i størrelse pga bredden og ikke lengden. Barnet mitt veier 14 kg, jeg er usikker på lengden. Fra fødselen har h*n vert litt tung i forhold til lengden, tror h*n lå på den nest høyeste linjen i vekt vs lengde. H*n så likevel på ingen måte tykk ut de første månedene. H*n hadde en periode rundt 9-10 mnd alderen der h*n var for stor pga at h*n fikk for mye flaske, og vi hadde glemt å justere for alder i forhold til blandingsforhold på flaskene. Etter at vi ble bevisst på dette gikk h*n tilbake til de vanlige kurvene, og på forrige kontroll (18 mnd) fulgte h*n kurven). H*n spiser veldig mye til tider, men får stort sett bare sunn mat her hjemme. Vi har slitt litt med grønnsaker den siste tiden. Selv om vi får lurt det inn i munnen er h*n flink til å plukke det ut. I perioder kan h*n spise mindre, så det virker som h*n har en metthetsfølelse. Dette ble litt langt og rotete, men det jeg lurer på er om det er grunn til bekymring og eventuelle råd. Jeg vil ikke nekte h*n å spise om h*n er sulten, men kanskje jeg skal insistere på at utenom fastsatte mengder får h*n bare sunn mat som ulike grønnsaker? Også be barnehagen om å slutte å gi boller osv. De gjør det ikke veldig ofte tror jeg, men har blitt litt sjokkert når jeg får høre mengdene han har spist av sånn usunn mat. Anonymkode: 93c1e...d89
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #2 Skrevet 27. april 2017 Det må du evt ta med fastlegen og ikke her Anonymkode: 8740c...cae 8
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #3 Skrevet 27. april 2017 H*n skal på kontroll rundt 2 års alderen, men det må jo være lov å lufte bekymringer her inne likevel. Kanskje dere har råd jeg og senere helsestasjonen ikke har tenkt på. Kanskje noen har vert i lignende situasjon. Anonymkode: 93c1e...d89
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #4 Skrevet 27. april 2017 Du kan skrive at det er en gutt du snakker om. Anonymkode: f02cb...462 9
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #5 Skrevet 27. april 2017 Kan du ikke i første omgang måle høyden og google frem en sånn bmi-oversikt for barn (grensene for barn er ikke de samme som for voksne)? Da ser du jo om vekten er noe å bekymre seg for. Anonymkode: 456a6...1d6 2
Arkana Skrevet 27. april 2017 #6 Skrevet 27. april 2017 (endret) Det blir vanskelig å si noe når man ikke ser barnet og heller ikke vet høyden. 14 kg sier ingenting og en toåring kan variere mye i høyde. Synes du hun ser stor ut eller er det kun andpustenheten du reagerer på? Jeg vet ikke hvor du har lest at så små barn ikke kan bli andpustne, men selvfølgelig blir alle som anstrenger seg andpustne. Kan det være at barnet ditt har allergi eller astma? Symptomene på pollenallergi er veldig like en forkjølelse og mange får seg en aha-opplevelse når barnet får påvist pollenallergi og foreldrene har trodd de bare var litt småforkjølet hele våren. Hvis hun ellers får sunn og variert mat og er aktiv ville jeg uansett ikke bekymret meg for vekten hennes. Endret 27. april 2017 av Arkana 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #7 Skrevet 27. april 2017 Hvorfor skulle det egentlig være problematisk at barnet ble litt anpustent? De var på vei TIL barnehagen, og barnet småsprang. Er det ikke helt naturlig å bli anpusten når man anstrenger seg etter å ha vært i ro lenge og dermed er kald i muskler og slik? Hvorfor skal dette være annerledes for små barn enn for større barn og voksne? Anonymkode: 456a6...1d6 5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #8 Skrevet 27. april 2017 Takk for svar alle sammen! Skal sjekke opp i det med astma/allergi viss det ser ut som dette plager barnet videre. Om det er normalt at barn blir andpusten slapper jeg litt mer av. Jeg synest ikke barnet er tykt, men det er litt vanskelig med egne barn. Om h*n har lagt på seg i bredde vs lengde siden forrige kontroll har det skjedd så gradvis at jeg ikke har merket det. H*n er jo naturlig litt kraftig, men kan ikke se at det er mer enn det som er normalt for dette barnet. Anonymkode: 93c1e...d89
ops2 Skrevet 27. april 2017 #9 Skrevet 27. april 2017 De helsestasjonene jeg har brukt, har en høydemåler og en vekt. Det skulle være mulig å bare få komme inn og måle, uten å bestille full kontroll.
Poppeloppane Skrevet 27. april 2017 #10 Skrevet 27. april 2017 Eh, 14 kilo i seg selv er da ikke mye for en 2-3 åring? Min jente som nettopp er fylt 3 år veier 14,5 kilo. Usikker på lengde, men tipper rundt 98-100 cm.. Små barn i den alderen er da ikke overvektige. Med mindre de veier 20 kilo og er kjempelave, da er det vel grunnlag for litt bekymring.
Arkana Skrevet 27. april 2017 #11 Skrevet 27. april 2017 Om 14 kg er mye kommer jo an på høyden. 14 kg er faktisk på 90. percentilen for en som nettopp har fylt 2 år (dvs tyngre enn 90% av barn på samme alder), men det er jo da forutsatt en gjennomsnittlig høy 2-åring. Hvis barnet er høyere er det også naturlig at hun veier mer uten at barnet er overvektig av den grunn. Til sammenligning veier min 4-åring 14 kg (og er 102 cm), og hun er helt normalt slank. Uansett skal man ikke slanke barn, og så lenge barnet får variert og sunn mat og er aktiv trenger man ikke bekymre seg. 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #12 Skrevet 27. april 2017 7 minutter siden, Poppeloppane skrev: Eh, 14 kilo i seg selv er da ikke mye for en 2-3 åring? Min jente som nettopp er fylt 3 år veier 14,5 kilo. Usikker på lengde, men tipper rundt 98-100 cm.. Små barn i den alderen er da ikke overvektige. Med mindre de veier 20 kilo og er kjempelave, da er det vel grunnlag for litt bekymring. Barnet mitt er under 2 år. Jeg kjenner en som var så stor at hun måtte bæres overalt til hun var 4 år, så jo - små barn kan være overvektige. Og hun jeg snakker om fikk stort sett sunn mat, men fikk flaske alt for ofte. Hun måtte slankes når hun ble eldre, og i dag er hun slank og fin. HI Anonymkode: 93c1e...d89
Poppeloppane Skrevet 27. april 2017 #13 Skrevet 27. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Barnet mitt er under 2 år. Jeg kjenner en som var så stor at hun måtte bæres overalt til hun var 4 år, så jo - små barn kan være overvektige. Og hun jeg snakker om fikk stort sett sunn mat, men fikk flaske alt for ofte. Hun måtte slankes når hun ble eldre, og i dag er hun slank og fin. HI Anonymkode: 93c1e...d89 Barn skal ikke slankes. Det er heller bedre å bremse vektoppgang og vente på at de strekker seg i lengden. Ha heller fokus på å ikke få barnet særlig opp i vekt. Sunn mat i normale mengder + aktivitet. Mitt eldste barn har alltid ligget i grenseland og i øvre sjikt på vekt, og dette var det vi fikk beskjed om den tiden. Men slankes? Nei. Er du bekymret bør du selvsagt kontakte helsestasjon.
Ild Skrevet 27. april 2017 #14 Skrevet 27. april 2017 Vår eldste var 20 kg på 2-årskontrollen (husker ikke høyden, men han var høy samtidig som han vsr innafor øverste graf) Helsesøster mente han var tykk og at vi skulle begrense inntak av banan. Hørt sånt tull!! Vi fortsatte å gi han sunn mat i ubegrensede mengder (kjøtt, fisk, grønnsaker, brød med div pålegg, yoghurt, havregrøt, frukt -alt i så store mengder han ville. Vi begrenset selsvsagt saft, brus, godt, kjeks, is potetgull, ferdigmat osv - men det har vi hatt veldig lite av hele tiden), og han er i dag en tynn høy gutt med mye muskler på ca 10 år. Jeg er så glad for at vi ikke hørte på helsesøster den gangen. Ditt barn var snufsete, fort gjort å bli anpusten da. Er barnet ellers i dårlig form i forhold til jevnaldrende? Spiser dere mye usunn mat og ting som ikke er 'mat'? 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #15 Skrevet 27. april 2017 7 timer siden, Ild skrev: Vår eldste var 20 kg på 2-årskontrollen (husker ikke høyden, men han var høy samtidig som han vsr innafor øverste graf) Helsesøster mente han var tykk og at vi skulle begrense inntak av banan. Hørt sånt tull!! Vi fortsatte å gi han sunn mat i ubegrensede mengder (kjøtt, fisk, grønnsaker, brød med div pålegg, yoghurt, havregrøt, frukt -alt i så store mengder han ville. Vi begrenset selsvsagt saft, brus, godt, kjeks, is potetgull, ferdigmat osv - men det har vi hatt veldig lite av hele tiden), og han er i dag en tynn høy gutt med mye muskler på ca 10 år. Jeg er så glad for at vi ikke hørte på helsesøster den gangen. Ditt barn var snufsete, fort gjort å bli anpusten da. Er barnet ellers i dårlig form i forhold til jevnaldrende? Spiser dere mye usunn mat og ting som ikke er 'mat'? Takk for et godt svar! Vi har ett sundt kosthold hjemme (vertfall frem til leggetid), men h*n får mat ganske ofte, da h*n ber om mat oftere enn de faste måltidene. Mengden varierer alt etter hvilke mat det er. H*n er veldig glad i rømme og får gjerne det oppå tika-masalaen osv. Grønnsakene til middagen har ikke blitt spist i det siste. Jeg har ikke hørt noe om at barnet er i dårlig form, men h*n sliter kanskje litt med å holde følge med de andre barna ute i terrenget. Tror det henger mer sammen med at h*n har vert litt sen med å lære å gå. Tror ikke det har noe med vekt å gjøre, tror bare h*n liker å være sikker på å få ting til før h*n prøver. Anonymkode: 93c1e...d89
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #16 Skrevet 27. april 2017 Det største problemet med barnefedme må nok være foreldrenes fornektelse... TS: jeg synes du skal ta dette med noen du kjenner, og spør rett ut: er barnet mitt overvektig? Be om et ærlig svar! I barnehagen vår er nesten samtlige jenter overvektige, men foreldrene smiler og fryder seg over hvor godt de spiser (bursdager, arrangement i bhg). Jeg tror ikke foreldrene ser at barna er over normalen Kred til deg, TS, som faktisk stiller deg spørsmål rundt eget barn og vekt Anonymkode: ecedc...2f9 4
Hactar Skrevet 27. april 2017 #17 Skrevet 27. april 2017 (endret) Min eldste nærmet seg overvekt i følge barnebmi på den alderen. På helsestasjonen sa de ingenting, men vi så jo han var rund og sjekket selv. Han var veldig glad i mat, men vi begrenset ham ikke på mat generelt, bare tilpasset hva vi serverte. Enkelt sagt; mer broccoli og mindre pasta (mye fordi han kunne spise enorme mengder pasta fordi han syntes det var så godt), og hovedsakelig vann å drikke. Han strakk seg inn i vekta si helt greit, og er nå en helt gjennomsnittlig femåring som ikke alltid egentlig helt har tid til å spise... Men mål høyden og sjekk bmi før du setter i gang noe som helst. Min yngste er anpusten om dagen, og han er langt fra overvektig, bare småforkjøla og tett i nesa. Endret 27. april 2017 av Hactar 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #18 Skrevet 27. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det største problemet med barnefedme må nok være foreldrenes fornektelse... TS: jeg synes du skal ta dette med noen du kjenner, og spør rett ut: er barnet mitt overvektig? Be om et ærlig svar! I barnehagen vår er nesten samtlige jenter overvektige, men foreldrene smiler og fryder seg over hvor godt de spiser (bursdager, arrangement i bhg). Jeg tror ikke foreldrene ser at barna er over normalen Kred til deg, TS, som faktisk stiller deg spørsmål rundt eget barn og vekt Anonymkode: ecedc...2f9 Takk for svar! Vi har hørt med folk vi kjenner og de sier alle at de synes h*n ser helt fin ut. Vet ikke om de er redd for å si hva de mener eller om h*n faktisk ser normalvektig ut. Jeg prøvde en BMI-kalkulator for barn nå og den sier at h*n var overvektig på forrige kontroll på helsestasjonen. Jeg har ikke fått målt lengden i dag, så ville bare teste hvordan det lå an den gangen. På den kontrollen (18 mnd) fulgte h*n kurven sin helt perfekt og jeg fikk beskjed om at alt var normalt. Ser at BMI kalkulatoren er beregnet for 2 år og oppover, så kanskje det er derfor? H*n har fortsatt noen måneder igjen før h*n er 2 år, så vet ikke om den ville funket om jeg hadde hatt lengden nå heller. Anonymkode: 93c1e...d89
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #19 Skrevet 27. april 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: I dag da jeg fulgte barnet mitt (snart 2 år) til barnehagen la jeg merke til at h*n ble andpusten. H*n småsprang ved siden av meg og virket ellers glad og fornøyd. Det er ikke langt til barnehagen. Jeg vil gjette på 150-200 meter. Jeg har ikke lagt merke til at h*n har blitt andpusten før så min første tanke var sykdom, eller astma. H*n hoster litt, så er nok litt småforkjølt. Uansett, jeg googlet andpustent barn og det første som dukket opp var en tråd om at barn ikke skal bli andpustne før de er 7-8 år og at det kan være tegn på overvekt. Videre stod det at ett annet kjennetegn er om barnet må opp i størrelse pga bredden og ikke lengden. Barnet mitt veier 14 kg, jeg er usikker på lengden. Fra fødselen har h*n vert litt tung i forhold til lengden, tror h*n lå på den nest høyeste linjen i vekt vs lengde. H*n så likevel på ingen måte tykk ut de første månedene. H*n hadde en periode rundt 9-10 mnd alderen der h*n var for stor pga at h*n fikk for mye flaske, og vi hadde glemt å justere for alder i forhold til blandingsforhold på flaskene. Etter at vi ble bevisst på dette gikk h*n tilbake til de vanlige kurvene, og på forrige kontroll (18 mnd) fulgte h*n kurven). H*n spiser veldig mye til tider, men får stort sett bare sunn mat her hjemme. Vi har slitt litt med grønnsaker den siste tiden. Selv om vi får lurt det inn i munnen er h*n flink til å plukke det ut. I perioder kan h*n spise mindre, så det virker som h*n har en metthetsfølelse. Dette ble litt langt og rotete, men det jeg lurer på er om det er grunn til bekymring og eventuelle råd. Jeg vil ikke nekte h*n å spise om h*n er sulten, men kanskje jeg skal insistere på at utenom fastsatte mengder får h*n bare sunn mat som ulike grønnsaker? Også be barnehagen om å slutte å gi boller osv. De gjør det ikke veldig ofte tror jeg, men har blitt litt sjokkert når jeg får høre mengdene han har spist av sånn usunn mat. Anonymkode: 93c1e...d89 Høres ut som om hen må til legen og Helsestasjonen - har du time til hen? Anonymkode: 36a39...a1b
ukjentjente Skrevet 28. april 2017 #20 Skrevet 28. april 2017 16 timer siden, Ild skrev: Vår eldste var 20 kg på 2-årskontrollen (husker ikke høyden, men han var høy samtidig som han vsr innafor øverste graf) Helsesøster mente han var tykk og at vi skulle begrense inntak av banan. Hørt sånt tull!! Vi fortsatte å gi han sunn mat i ubegrensede mengder (kjøtt, fisk, grønnsaker, brød med div pålegg, yoghurt, havregrøt, frukt -alt i så store mengder han ville. Vi begrenset selsvsagt saft, brus, godt, kjeks, is potetgull, ferdigmat osv - men det har vi hatt veldig lite av hele tiden), og han er i dag en tynn høy gutt med mye muskler på ca 10 år. Jeg er så glad for at vi ikke hørte på helsesøster den gangen. Ditt barn var snufsete, fort gjort å bli anpusten da. Er barnet ellers i dårlig form i forhold til jevnaldrende? Spiser dere mye usunn mat og ting som ikke er 'mat'? frukt er bra det, men det å kutte ned på frukta om man spiser mengder av det er faktisk et poeng om man skal gå ned i vekt. Sukker er faktisk sukker uansett om det er i en banan eller sjokolade, og mang bytter feilaktig ut godteri med kilovis med frukt om de skal slanke seg. Men klart en banan er bedre enn godteri da banan inneholder mye annet bra ts: Sorry avsporinga men det er så forferdelig irriterende med folk som skriver h*n. For det første avslører alle seg alltid når de skriver det ordet femti ganger iløpet av et innlegg, og ser heller ikke greia med at man er nødt å beskytte barnets kjønn for å verne om privatlivet:p er ikke akkuat sånn at din historie er unik eller fæl. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå