Gå til innhold

Anna Rasmussen

Gjest Gregor Clegane

Anbefalte innlegg

Vintermåne skrev (Akkurat nå):

Og 

………. da 

til syvende og sist………. 

🙄🙄🙄 

for øvrig- helt sinnsykt som hun utleverer - både sin egen sønn og andre barn 😡😡 jeg har ikke ord - ingen ved sine fulle fem forteller alt det der til mange hundre tusen 😱😨😨 jeg blir målløs!!!! Faktisk!!! Og forbanna ….. 😡🤬

Og rektor. Helt vanvittig til utlevering 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La Luna skrev (58 minutter siden):

Ligger på Navs sider.

IMG_2823.jpeg

Takk for svar.

Samtidig ser jeg lite som tyder på at denne bestemmelsen i praksis representerer noe annet enn en snever unntaksregel. Bestemmelsen om skjønn må sees i sammenheng med bl.a rundskriv til barnelova kap. 8 og 9: forskrift om fastsetjing og endring av fostringstilskot, Ot.prp. nr. 43 (2000-2001) pkt 8.4, Ot.prp. nr. 44 (1987-88) s. 61 og Rikstrygdeverkets rundskriv av 13. august 1997 nr. 2 – 51 00.

I Ot.prp. nr. 43 (2000-2001) punkt 8.4  uttales det at det er:

«[…]viktig å understreke at adgangen til skjønnsfastsettelse bare skal benyttes i spesielle tilfeller og ikke er ment å innvirke på foreldrenes frihet med hensyn til yrkesvalg. Skjønnsbestemmelsen skal derfor ikke forstås som en generell adgang til å kreve at partene skifter til et best mulig betalt yrke, eller eventuelt opprettholder sitt tidligere bedre betalte arbeid. I hvilke tilfeller inntekten bør skjønnsfastsettes må vurderes konkret».

Videre fremgår også i proposisjonen hensikten med bestemmelsen om beregning av bidrag ut i fra skjønn først og fremst er å hindre at den bidragspliktige skifter arbeid motivert ut fra et ønske om å redusere bidragsplikten. 

Også i rundskriv til barneloven kapittel 8 og 9 pekes det bl.a på at det ikke er meningen at foreldrene må utnytte sine evner maksimalt. Innen rimelige grenser må de kunne foreta valg uten at dette får konsekvenser i form av skjønnsfastsetting.

Nå orket ikke jeg å bruke mye tid på dette, men det ser ut som at det ligger en fin bukett saker hos bl.a Sivilombudsmannen som stadfester at NAV sitt handlingsrom for å skjønnsbestemme bidrag er temmelig lite. 

Endret av Tripptrapp1
Skrivefeiler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (35 minutter siden):

Takk for svar.

Samtidig ser jeg lite som tyder på at denne bestemmelsen i praksis representerer noe annet enn en snever unntaksregel. Bestemmelsen om skjønn må sees i sammenheng med bl.a rundskriv til barnelova kap. 8 og 9: forskrift om fastsetjing og endring av fostringstilskot, Ot.prp. nr. 43 (2000-2001) pkt 8.4, Ot.prp. nr. 44 (1987-88) s. 61 og Rikstrygdeverkets rundskriv av 13. august 1997 nr. 2 – 51 00.

I Ot.prp. nr. 43 (2000-2001) punkt 8.4  uttales det at det er:

«[…]viktig å understreke at adgangen til skjønnsfastsettelse bare skal benyttes i spesielle tilfeller og ikke er ment å innvirke på foreldrenes frihet med hensyn til yrkesvalg. Skjønnsbestemmelsen skal derfor ikke forstås som en generell adgang til å kreve at partene skifter til et best mulig betalt yrke, eller eventuelt opprettholder sitt tidligere bedre betalte arbeid. I hvilke tilfeller inntekten bør skjønnsfastsettes må vurderes konkret».

Videre fremgår også i proposisjonen hensikten med bestemmelsen om beregning av bidrag ut i fra skjønn først og fremst er å hindre at den bidragspliktige skifter arbeid motivert ut fra et ønske om å redusere bidragsplikten. 

Også i rundskriv til barneloven kapittel 8 og 9 pekes det bl.a på at det ikke er meningen at foreldrene må utnytte sine evner maksimalt. Innen rimelige grenser må de kunne foreta valg uten at dette får konsekvenser i form av skjønnsfastsetting.

Nå orket ikke jeg å bruke mye tid på dette, men det ser ut som at det ligger en fin bukett saker hos bl.a Sivilombudsmannen som stadfester at NAV sitt handlingsrom for å skjønnsbestemme bidrag er temmelig lite. 

👍🏼👍🏼👍🏼 

ja, det er jo en selvfølge at jeg har frihet til å jobbe med det jeg måtte ønske 🤷🏻‍♀️ selv om jeg var utdannet f eks lege - så står jeg fritt til å jobbe i f eks barnehage dersom det er noe jeg ønsker……. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintermåne skrev (29 minutter siden):

👍🏼👍🏼👍🏼 

ja, det er jo en selvfølge at jeg har frihet til å jobbe med det jeg måtte ønske 🤷🏻‍♀️ selv om jeg var utdannet f eks lege - så står jeg fritt til å jobbe i f eks barnehage dersom det er noe jeg ønsker……. 

dette gjelder stort sett kun i tilfeller der bidragsmottaker Velger å ha lavere stillingsprosent pga ny samboer/ektefelle som er med på å dekke utgifter i deres felles hjem, om bidrsgspliktig da skulle fått et høyere barnebidragsplikt pga lav inntekt hos mottaker i slike tilfeller blir jo helt feil

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

monican94 skrev (1 time siden):

dette gjelder stort sett kun i tilfeller der bidragsmottaker Velger å ha lavere stillingsprosent pga ny samboer/ektefelle som er med på å dekke utgifter i deres felles hjem, om bidrsgspliktig da skulle fått et høyere barnebidragsplikt pga lav inntekt hos mottaker i slike tilfeller blir jo helt feil

Problemet tidligere var bla. at mange mødre fikk barn med ny partner , for å så velge å gå ned i stilling for å tilpasse den nye hverdagen med 2 travle barn og da samtidig søke om mer bidrag fra eksen pga lavere inntekt 

Helt sykt at det var slik før. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få en rask oppklaring: 

Er det full isfront med eksen? Ønsker hun å flytte ut av kommunen? Så bare sån overskrift på snap, men rakk ikke se gjennom alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vintermåne skrev (8 timer siden):

Og 

………. da 

til syvende og sist………. 

🙄🙄🙄 

for øvrig- helt sinnsykt som hun utleverer - både sin egen sønn og andre barn 😡😡 jeg har ikke ord - ingen ved sine fulle fem forteller alt det der til mange hundre tusen 😱😨😨 jeg blir målløs!!!! Faktisk!!! Og forbanna ….. 😡🤬

er det han nest yngste hun utleverer sånn ? da bør i alle fall J ta fra henne han,hvis han er oppegående

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cas12 skrev (2 minutter siden):

er det han nest yngste hun utleverer sånn ? da bør i alle fall J ta fra henne han,hvis han er oppegående

Nei det er ikke J sin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Really skrev (Akkurat nå):

Nei det er ikke J sin

Oki, stakkars liten :( håper noen virkelig stopper henne

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cas12 skrev (4 minutter siden):

Oki, stakkars liten :( håper noen virkelig stopper henne

Stakars ja, det vrengte seg i magen på meg når jeg hørte hvordan Anna utleverte sønnen. 

Men jeg tviler sterkt på at noen klarer å stanse henne. Dette med tanke på hvordan hun har holdt på tidligere når hun blogget. Nå er hun alene og tenker hun kan si og gjøre som hun vil. Anna sa i en tidligere snap at det ikke var riktig hun alltid måtte begrense hva hun sa og gjorde fordi hun måtte ta hensyn til barna. Det viser bare hun har null forståelse for hvordan dette påvirker barna. Jeg blir overrasket hvis ingen griper inn. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophie1988 skrev (På 26.8.2024 den 17.56):

Gode gud……….

8979B1B1-FD13-4009-99B8-5B4F0192B785.jpeg

Se og hør overskrifter 😄

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hun driver med nå er bare trist. Stakkars unger. Hun trenger hjelp - virkelig.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så hjelpeløst og trist det hele. 
Får vondt i magen av å tenke på barna.

Håper inderlig at det er noen som griper fatt i henne og får henne ut av grøfta. 😳

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det veldig mange her som skriver at de håper «noen» gjør sånn og sånn. Man har faktisk plikt til å melde fra til barnevernet om man mistenker at barn lider. Så da synes jeg at de det gjelder skal gjøre det.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken Globus skrev (19 minutter siden):

Nå er det veldig mange her som skriver at de håper «noen» gjør sånn og sånn. Man har faktisk plikt til å melde fra til barnevernet om man mistenker at barn lider. Så da synes jeg at de det gjelder skal gjøre det.

Er mye sånt her inne..

Så mange som er "bekymret" og "håper på reaksjon fra rette instanser!",men ingen som faktisk ringer inn..

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man hvorfor vil hun tilbake til stavanger? Var det ikke full isfront med familien hennes der?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Visla skrev (52 minutter siden):

Man hvorfor vil hun tilbake til stavanger? Var det ikke full isfront med familien hennes der?

Vet ikke, men hva skjedde med broren hennes? De var jo mye sammen før. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (På 5.9.2024 den 20.20):

Kilde? Jeg har aldri sett noe som tyder på at en «teoretisk inntekt» er vurderingsgrunnlag for barnebidrag. Det gir ingen logisk mening. Hvis så hadde vært tilfelle ville bidragsyter kunne komme til å befinne seg i en svært ugunstig økonomisk situasjonen hvor en uforholdsmessig stor del av faktisk inntjening forsvinner som barnebidrag.

Det heter skjønnsfastsettelse av inntekt:

https://www.sivilombudet.no/uttalelser/barnebidrag-skjonnsfastsetting-av-inntekt/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...