Gå til innhold

El-bil i sameie, hvordan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Vi har nettopp kjøpt leilighet i et sameie med felles garasje. Vi har el-bil. På garasjeplassen vår, er det ikke stikkontakt, så vi må gjøre et eller annet for å få til å lade bilen der, men hva er det egentlig vi må gjøre? Megler sier at vi må ha en omformer (hva er det?) og egen strømmåler... Som dere sikkert skjønner, så har jeg fryktelig lite peiling på dette. Noen som kan hjelpe? Hva vil noe sånt koste og hva er det egentlig vi må gjøre?

 

Anonymkode: aefe8...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke for å være kjip, men dette burde du ha sjekket før dere kjøpte. Det er ikke bare å koble seg på strømnettet i garasjen og så la alle andre betale for deres strømforbruk. I sameie vårt holder de på å sjekke ut hvordan man kan løse problemet med at flere og flere ønsker lademulighet på sin garasjeplass, men etter et år har de fortsatt ikke funnet noe som passer med strømnettet som er i bygget. Garasjen ble nemlig ikke utformet med tanke på å takle et så stort strømforbruk, og dette er i et bygg fra 2014...

Anonymkode: 1f7e7...27f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Vi har nettopp kjøpt leilighet i et sameie med felles garasje. Vi har el-bil. På garasjeplassen vår, er det ikke stikkontakt, så vi må gjøre et eller annet for å få til å lade bilen der, men hva er det egentlig vi må gjøre? Megler sier at vi må ha en omformer (hva er det?) og egen strømmåler... Som dere sikkert skjønner, så har jeg fryktelig lite peiling på dette. Noen som kan hjelpe? Hva vil noe sånt koste og hva er det egentlig vi må gjøre?

 

Anonymkode: aefe8...c72

Det er ikke sikkert at dere får det.

Snakk med lederen i sameiet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sjekket det ut før vi kjøpte. Megleren kontaktet styre, som sa at det er helt greit å lade bilen i garasjen. Det er allerede en som gjør det. De sa at det ikke var spesielt dyrt å gjøre slik at man kan det heller. Men jeg skjønner bare ikke helt hva det er vi skal gjøre :-p Hva er en omformer? Holder det med en stikkontakt liksom? 

Anonymkode: aefe8...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som AB over ja, dette burde dere sjekket opp i før dere kjøpte leiligheten, eventuelt EL-bilen. Det har vært en hel masse krangler ang dette i diverse sameier. Husker tråder om dette her på KG også. Dere kan risikere å ikke kunne lade bilen hjemme, men måtte basere dere på lading andre plasser. Har dere stikkontakt utenfor deres leilighet og mulighet til å kjøre bilen "til døren"? Da kan det jo eventuelt være et alternativ å lade den der. De fleste har jo mulighet for stikkontakt utenfor sin egen dør :)

Lykke til TS, håper dere finner ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi sjekket det ut før vi kjøpte. Megleren kontaktet styre, som sa at det er helt greit å lade bilen i garasjen. Det er allerede en som gjør det. De sa at det ikke var spesielt dyrt å gjøre slik at man kan det heller. Men jeg skjønner bare ikke helt hva det er vi skal gjøre :-p Hva er en omformer? Holder det med en stikkontakt liksom? 

Anonymkode: aefe8...c72

Da stiller jo saken seg litt annerledes :) Et kjapt googlesøk ga denne artikkelen, har ikke lest hele, men ta en titt der du TS :)

https://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/praktisk/173-slik-lader-du-hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Sirah skrev:

Da stiller jo saken seg litt annerledes :) Et kjapt googlesøk ga denne artikkelen, har ikke lest hele, men ta en titt der du TS :)

https://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/praktisk/173-slik-lader-du-hjemme

Takk :) Håper bare at det er å installere en stikkontakt (er dette dyrt?) og en strømmåler til den... Kan jeg sende mail til styreleder selv om jeg ikke flytter inn før om noen måneder?

Anonymkode: aefe8...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk :) Håper bare at det er å installere en stikkontakt (er dette dyrt?) og en strømmåler til den... Kan jeg sende mail til styreleder selv om jeg ikke flytter inn før om noen måneder?

Anonymkode: aefe8...c72

Hva det koster å installere en stikkontakt må du nesten ta med en elektriker :) Vil tro det ikke er standardpriser på det.... 

Hadde det vært meg så hadde jeg sendt en mail til styreleder så fort som mulig ja, slik at alt er klart til du flytter inn. Ikke sikkert elektrikeren kan komme på dagen osv :P Det skader iallefall ikke å sette igang prosessen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har nettopp kjøpt leilighet i et sameie med felles garasje. Vi har el-bil. På garasjeplassen vår, er det ikke stikkontakt, så vi må gjøre et eller annet for å få til å lade bilen der, men hva er det egentlig vi må gjøre? Megler sier at vi må ha en omformer (hva er det?) og egen strømmåler... Som dere sikkert skjønner, så har jeg fryktelig lite peiling på dette. Noen som kan hjelpe? Hva vil noe sånt koste og hva er det egentlig vi må gjøre?

 

Jepp, du må ha egen strømmåler. For andre i sameie gidder IKKE å betale for at du lader El-bilen din. De vil KUN betale for felles utgifter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å være kjip, men dette burde du ha sjekket før dere kjøpte. Det er ikke bare å koble seg på strømnettet i garasjen og så la alle andre betale for deres strømforbruk. I sameie vårt holder de på å sjekke ut hvordan man kan løse problemet med at flere og flere ønsker lademulighet på sin garasjeplass, men etter et år har de fortsatt ikke funnet noe som passer med strømnettet som er i bygget. Garasjen ble nemlig ikke utformet med tanke på å takle et så stort strømforbruk, og dette er i et bygg fra 2014...

Anonymkode: 1f7e7...27f

Det virker merkelig. En enkel stikkontakt med 10A holder for å lade en elbil. Dette tilsvarer en liten panelovn.

Nybygg fra 2014 har ofte mulighet for å kjøre 400V med 32A i 3-faser, dvs. nesten 9x av dette.

Hvis dere har så svakt i et nytt sameie så ville jeg har reagert på kvaliteten på det elektriske anlegget.

Til ts, dette er ikke et teknisk problem, men om styret i sameie synes det er greit at du påkoster en kontakt med en strømmåler og betaler strømregningen via en a-konto.

Anonymkode: 64144...66d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, cmd skrev:

Jepp, du må ha egen strømmåler. For andre i sameie gidder IKKE å betale for at du lader El-bilen din. De vil KUN betale for felles utgifter. 

Det har jeg da heller ikke bedt om? Jeg er i full stand til å betale for min egen strøm.

Anonymkode: aefe8...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker merkelig. En enkel stikkontakt med 10A holder for å lade en elbil. Dette tilsvarer en liten panelovn.

Nybygg fra 2014 har ofte mulighet for å kjøre 400V med 32A i 3-faser, dvs. nesten 9x av dette.

Hvis dere har så svakt i et nytt sameie så ville jeg har reagert på kvaliteten på det elektriske anlegget.

Til ts, dette er ikke et teknisk problem, men om styret i sameie synes det er greit at du påkoster en kontakt med en strømmåler og betaler strømregningen via en a-konto.

Anonymkode: 64144...66d

Det synes sameiet at er greit. Men det tekniske er et lite problem, fordi jeg ikke skjønner hva jeg skal gjøre for å koble meg opp og hvor mye det kommer til å koste :) 

Anonymkode: aefe8...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta kontakt med stedet du kjøpte bilen/produsenten og høre hva de anbefaler at du installerer.

Så kan du spørre om sameiet har en elektriker de bruker fast, eller høre om du bare kan bestille hvor som helst. Så ber du firmaet/ene du har valgt om et tilbud på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Viktualia skrev:

Du kan ta kontakt med stedet du kjøpte bilen/produsenten og høre hva de anbefaler at du installerer.

Så kan du spørre om sameiet har en elektriker de bruker fast, eller høre om du bare kan bestille hvor som helst. Så ber du firmaet/ene du har valgt om et tilbud på jobben.

Alle anbefaler vel egentlig å sette opp en sånn ladestasjon. Dette er dog ikke nødvendig, for det er fullt mulig å lade i en vanlig stikkontakt (slik jeg gjør nå). Men takk for svar, jeg skal høre med sameiet ang. elektriker :)

Anonymkode: aefe8...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det synes sameiet at er greit. Men det tekniske er et lite problem, fordi jeg ikke skjønner hva jeg skal gjøre for å koble meg opp og hvor mye det kommer til å koste :) 

Anonymkode: aefe8...c72

Da spør du vaktmester eller styreleder om de bruker en fast elektriker som kjenner el-anlegget deres.

Du trenger ikke en ladeboks for 10A. En vanlig stikkontakt koster lite, men kabling, strømmåler (enkel type) og montering avhenger av utstyret kan fort koste endel tusen.

Ladeboks er best, for da kan du få mer strøm ut. ALLE elbiler kan bruke TYPE 2 kontakt. Du trenger IKKE å spørre bilfabrikken.

UNNTAKET: Har du kjøpt Renault så har du et stort problem med IT anlegg. TN er ok, men sjeldent i Norge.

Anonymkode: 64144...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ladeboks koster vel mange tusen kr. Akkurat nå har vi ikke råd til det :-p Har ikke Renault :)

Anonymkode: aefe8...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ladeboks koster vel mange tusen kr. Akkurat nå har vi ikke råd til det :-p Har ikke Renault :)

Anonymkode: aefe8...c72

Du trenger ikke heller hvis du har maks 10A.

Anonymkode: 64144...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Her må vi skille mellom vanlig lading og hurtiglading.

Vanlig lading går på vanlig sikring og bør være problemfritt i moderne bygninger.

Det koster ca 2500 å sette opp en stikkontakt - men så kommer det altså an på hvor langt de må trekke ledning for å komme til deres strømmåler - dvs en kurs som går på deres regning. Her kan ingen svare da vi ikke vet noe om hvor langt dette er.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt så er det vel ikke så enkelt heller, med tanke på prisen på innstallasjonen. For en er at det skal være egen strømmåler, da må jo strømmen tas fra et punkt før de andre målerne som går til garasjen. De sitter vel som regel et helt anna sted enn i garasjen. Det vil nok bli ganske langt til slutt med egen kabel og så en strømmåler. Kraftselskapet må inn her også.

Og til dere som mener det holder med en 10A kurs for å lade en EL-bil, så enkelt er det ikke. Det er ikke korrekt jording på de uttakene. 

Anonymkode: a23ca...eec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til slutt så er det vel ikke så enkelt heller, med tanke på prisen på innstallasjonen. For en er at det skal være egen strømmåler, da må jo strømmen tas fra et punkt før de andre målerne som går til garasjen. De sitter vel som regel et helt anna sted enn i garasjen. Det vil nok bli ganske langt til slutt med egen kabel og så en strømmåler. Kraftselskapet må inn her også.

Og til dere som mener det holder med en 10A kurs for å lade en EL-bil, så enkelt er det ikke. Det er ikke korrekt jording på de uttakene. 

Anonymkode: a23ca...eec

Skal man følge EU kravene fullt ut så blir det en voldsom investering for en begrenset bruk. Nå er heldigvis ikke Norge medlem av EU og man trenger ikke 1/2 m tjukke jordkabler for å trekke litt strøm. Dette går bra.

Anonymkode: 64144...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...