Frogke Skrevet 26. april 2017 #1 Skrevet 26. april 2017 (endret) Jeg tror jeg muligens kan ha det. Iallfall småe elementer. Om jeg irriterer meg så bruker jeg det får å gjøre noe. Men angst er ganske normalt for meg så jeg behandler det som normalt. Eller jeg liker angst, derfor jeg liker serier i noen tilfeller, men ikke drama fordi det er teit. Mener generelt der det er troverdig handling, oftest japansk animasjon som rurouni kenshin bare for å nevne noe som jeg såg på videregående. Men jeg liker uansett ikke at folk er falske, eller prøve å skape falskt bilde. Sånne selvgode glade folk som jeg vet er opplagt falskt. Er greit om du mener noe, sur eller glad. Kanskje jeg liker det kanskje ikke. Men om det er opplagt så liker jeg ikke slike folk. Vel jeg tror ikke jeg har det 100%, men hvem vet. Altså jeg vet jeg er diagnosert med aspergers. Men det er alt. Vet ikke egentlig hvorfor internett gjorde noe slikt så populært egentlig på en måte. Men har noen OCD? Eller jeg er litt usikker også hva OCD helt er? Endret 26. april 2017 av Frogke
Persephone Skrevet 27. april 2017 #2 Skrevet 27. april 2017 (endret) Denne videoen viser veldig godt hva folk tror OCD er, men den beskriver ikke OCD. De som har laget videoen har også laget en video hvor de forklarer at de vet at dette ikke er OCD. Men OCD, eller tvangstanker som det heter på norsk, kan utarte seg på så mange forskjellige måter. Et kriterie for at det skal kalles en tvangslidelse er at tankene opptar minst en time av dagen til personen, hver eneste dag. Vasketvang er en av de vanligste formene for tvang. Personen kan da for eksempel ha konstante tanker om at de føler seg skitne og at de konstant kommer til å gjøre andre syke med bakteriene sine. En annen form for tvang kan være et behov for å konstant sjekke ting og passe på at det er gjort. Sånn som å låse dører eller slå av komfyren. Tvang er ofte angstbassert. Angsten driver personen til å utføre forskjellige ritualer eller bevegelser. Min form for tvang består av bevegelser. Jeg har veldig "stramme former" for hvordan jeg kan bevege meg, og avvik fører til angst. Jeg må da gjøre det tilbake til det blir riktig, et partall antall ganger. I løpet av et visst tidsrom kan jeg ikke snurre. Se på det som om jeg går med en sånn støvsuger som er koblet til veggen etter meg, og jeg kan ikke snurre den for da blir det krøll på ledningen. Jeg må snurre den opp igjen så fort jeg kan. Det er også mange flere ting som jeg ikke klarer å sette ord på, og sikkert en del ting jeg ikke engang tenker over at er tvangsbasserte. Men ingen av de tingene som er vist i videoen irriterer meg. Hvis du tror du lider av tvangstanker burde du lese deg mer opp må temaet, og eventuelt snakke med en psykolog. Det å kunne mer om tvangstanker kan gjøre at det er lettere for deg å leve med det og kanskje prøve å motvirke tvangen noe. Endret 27. april 2017 av Persephone
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå