Gå til innhold

Pusse opp gammel sjenk/benk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har funnet en veldig fin sjenk/benk som jeg vil pusse opp. Eller pusse ned er vel kanskje mer korrekt, ettersom den har blitt malt nokså mange ganger. Men hvordan gjør jeg det? Er det bare te å kjøpe grovt pussepapir og sette i gang? Og finere pussepapir etter hvert? Og så male?

Anonymkode: ce265...e01

Videoannonse
Annonse
Gjest EkteMannen
Skrevet

Egentlig ja... Men detaljene er mye jobb. Grunning før maling. Er det store flater så bruk en eksentersliper. Du kan og bruke malingfjerner, men jeg synes det er noe dritt. 

Tips. Finn ut om det er heltre. Finer er noe dritt å pusse ned, og pusser du for hardt så blir det stygt 

Skrevet

Du kan kanskje føne den og skrape før du sliper.

AnonymBruker
Skrevet
På ‎25‎.‎04‎.‎2017 den 17.40, EkteMannen skrev:

Egentlig ja... Men detaljene er mye jobb. Grunning før maling. Er det store flater så bruk en eksentersliper. Du kan og bruke malingfjerner, men jeg synes det er noe dritt. 

Tips. Finn ut om det er heltre. Finer er noe dritt å pusse ned, og pusser du for hardt så blir det stygt 

Litt usikker angående heltre. Jeg tror det er det, for ser ganske massivt ut der det ikke er malt.

På ‎25‎.‎04‎.‎2017 den 17.42, Forundret.. skrev:

Du kan kanskje føne den og skrape før du sliper.

Ja det var lurt.

Damen jeg kjøpte den av sa hun hadde kjøpt den på Bohus noen år siden, men jeg har mine tvil, den er knallfin og ser steingammel ut.

Skrevet

Kjøpt på bohus og ser steingammel ut.. ? 

Ta bilde av den og legg det inn her?

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Forundret.. skrev:

Kjøpt på bohus og ser steingammel ut.. ? 

Ta bilde av den og legg det inn her?

84_520329164.thumb.jpg.9f66b11a9fdec82d196f1dde1c1bcd3e.jpg

Skrevet

Ser ut som malt heltre for mine øyne.

Noen andre?

Gjest padawan
Skrevet

kort fortalt er det riktig å pusse ned, grunne og male. Det ser ikke ut som det er så mye detaljer på den så du slipper litt "billig" unna. 

• Når du skal pusse ned har du litt forskjellige alternativ. Du kan bruke alt fra kjemikalier til sandpapir med hånd eller bruke en eller annen pussemaskin. 
  • Grunning sier seg selv. 
  • Når det gjelder toppstrøk har du et par alternativ. Selv ville jeg gått for rulle, gjerne i skumgummi, da det gir glatt og fint resultat. 
Skrevet
2 minutter siden, Forundret.. skrev:

Ser ut som malt heltre for mine øyne.

Noen andre?

Det er nok en billig kopi kjøpt på Bohus (Håndtakene er typisk billig Kina-vare), men samme det. Da trenger du i hvert fall ikke være redd for å ødelegge en antikvitet! ;)

Når du likevel skal male den trenger du ikke å pusse så mye. Bare ta av håndtakene, puss lett over og fjern eventuell løs maling. (Det kan godt gjøres for hånd). Vask den godt med sterkt salmiakkvann før du grunner med minst to strøk sperregrunn og deretter minst to strøk med den fargen du vil at den skal ha. Hvis du vil ha andre håndtak eller endre plassering, sparkler du hullene før du grunner. Møbler som dette kan man med god samvittighet "leke seg" med så du kan jo godt bytte ut de håndtakene som er nå med noe annet. Ufattelig mange muligheter til en billig penge på Ebay og Etsy!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Leo skrev:

Det er nok en billig kopi kjøpt på Bohus (Håndtakene er typisk billig Kina-vare), men samme det. Da trenger du i hvert fall ikke være redd for å ødelegge en antikvitet! ;)

Når du likevel skal male den trenger du ikke å pusse så mye. Bare ta av håndtakene, puss lett over og fjern eventuell løs maling. (Det kan godt gjøres for hånd). Vask den godt med sterkt salmiakkvann før du grunner med minst to strøk sperregrunn og deretter minst to strøk med den fargen du vil at den skal ha. Hvis du vil ha andre håndtak eller endre plassering, sparkler du hullene før du grunner. Møbler som dette kan man med god samvittighet "leke seg" med så du kan jo godt bytte ut de håndtakene som er nå med noe annet. Ufattelig mange muligheter til en billig penge på Ebay og Etsy!

1 minutt siden, Trolltunge skrev:

Anbefaler deg å kjøpe en slik.

https://www.europris.no/slipemus-220-w-hyundai-161829.html

Liten og enkel. Jeg er fullstendig avhengig av min når jeg skal pusse opp møbler. Orker ikke stå og pusse for hånd. Ellers er fremgangen til @Leo akkurat slik jeg ville gjort det. 

Takk for tips!

Noen plasser har malingen flasset av helt ned til treet og det er litt dypt (er flere strøk maling på den). Bør jeg sparkle de "hullene" eller holder det å grunne og male?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for tips!

Noen plasser har malingen flasset av helt ned til treet og det er litt dypt (er flere strøk maling på den). Bør jeg sparkle de "hullene" eller holder det å grunne og male?

Det kommer an på hvilken stil du er ute etter at sluttresultatet skal ha. For en litt slitt gammel stil ville jeg ikke gjort det, men for en mer jevn og ny stil ville jeg pusse godt, så sparkle ujevnheter og pusse igjen (når tørket) til alle ujevnhetene er borte. Det hender man må pusse og sparkle i flere omganger for å få alt helt jevnt. 

Det aller viktigste er at du får bort alt som flasser. Pusse godt der det flasser og rundt, til du er helt sikker på at alt som kan løsne er borte. Og det er så jevnt som du vil ha det. Alle ujevnheter du lar være igjen vil synes gjennom ny maling. Uansett hvilken stil man velger er det ikke så pent når man ser gamle malingskanter gjennom den nye malingen. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Trolltunge skrev:

Det kommer an på hvilken stil du er ute etter at sluttresultatet skal ha. For en litt slitt gammel stil ville jeg ikke gjort det, men for en mer jevn og ny stil ville jeg pusse godt, så sparkle ujevnheter og pusse igjen (når tørket) til alle ujevnhetene er borte. Det hender man må pusse og sparkle i flere omganger for å få alt helt jevnt. 

Det aller viktigste er at du får bort alt som flasser. Pusse godt der det flasser og rundt, til du er helt sikker på at alt som kan løsne er borte. Og det er så jevnt som du vil ha det. Alle ujevnheter du lar være igjen vil synes gjennom ny maling. Uansett hvilken stil man velger er det ikke så pent når man ser gamle malingskanter gjennom den nye malingen. 

Det er sant! Jeg vil egentlig ha en glatt fin ny stil :) Skal være nøye!

Skrevet
1 minutt siden, Trolltunge skrev:

Enig! Jeg er også enig i at en "slipemus" kan være kjekk til en slik jobb, men denne jobben er ikke stor nok til at det er verdt å investere i en slik hvis du ikke har fra før. Med mindre du har planer om å pusse opp flere møbler da.

Gjest EkteMannen
Skrevet
5 minutter siden, Leo skrev:

Enig! Jeg er også enig i at en "slipemus" kan være kjekk til en slik jobb, men denne jobben er ikke stor nok til at det er verdt å investere i en slik hvis du ikke har fra før. Med mindre du har planer om å pusse opp flere møbler da.

Jeg ville ikke kjøpt en slipemus. De må du holde med en hånd hele tiden. For noen få hundre får du en eksentersliper som du kan holde med begge hender. Mye bedre å bruke... 

Skrevet

Jeg brukte malingsfjerner på en gammel kiste min oldefar hadde laget. Den var malt i flere omganger, metallet på beslagene var også malt, men heldigvis kun med ett strøk. Var et dritt arbeid, både å få av all maling og få pussinga fin da den hadde så mye metall slått inn i seg. Var malt grønn og rød, så var uaktuelt å ha den som den var. Ble fin, men la ned mange flere timer enn jeg forventet å bruke :P Lykke til!

Skrevet (endret)

Den var fin, spent på resultatet!

Endret av OppNedPåAlt
leif
Skrevet
7 minutter siden, EkteMannen skrev:

Jeg ville ikke kjøpt en slipemus. De må du holde med en hånd hele tiden. For noen få hundre får du en eksentersliper som du kan holde med begge hender. Mye bedre å bruke... 

Eksentersliper er greit nok på større jobber, men på småting, som møbler, er det fort gjort å gjøre mer skade enn nytte fordi man sliper for mye. Spesielt for uerfarne. Vanskelig å komme til i kriker og kroker er det også.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Theano skrev:

Jeg brukte malingsfjerner på en gammel kiste min oldefar hadde laget. Den var malt i flere omganger, metallet på beslagene var også malt, men heldigvis kun med ett strøk. Var et dritt arbeid, både å få av all maling og få pussinga fin da den hadde så mye metall slått inn i seg. Var malt grønn og rød, så var uaktuelt å ha den som den var. Ble fin, men la ned mange flere timer enn jeg forventet å bruke :P Lykke til!

Malingsfjerner etc. er unødvendig på ting man likevel skal male på nytt.

Skrevet
1 minutt siden, Leo skrev:

Malingsfjerner etc. er unødvendig på ting man likevel skal male på nytt.

Brukte malingsfjerner også på metallet, tror jeg, for det skulle jeg ikke male på nytt. Tanken var og ikke male kista heller, men måtte det for på lokket var det fylt med noe i alle skjøter slik at lokket skulle bli buet :P men det var i helt annen farge enn treet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...