Gå til innhold

Kattehold og ulemper for omgivelsene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg registerer at katteeiere har en tendens til å mene at omgivelsene bare skal akseptere deres katters atferd rundt i nabolag. 
Det skal godtas at de pisser på alt og markerer på ting og dermed ødelegger ting slik at det må kjøpes nytt. Det skal også godtas at de driter i blomsterbed og at vi som ligger på knærne og luker får dritten på henda og på hageredskapene. 
Det som mange mener er lunefull sjarm vil jeg kalle ustabil og direkte farlig atferd når de plutselig flyr på folk og andre dyr og setter klørne i både barn og andre dyr. 

Hannkatter står og bråker utenfor vinduer på nattestid, og ødelegger for barn på lekeplasser som kommer hjem med møkka på klær, sko, og støvler. 

Hvis en hundeeier påfører omgivelsene så mye problemer med hundeholdet sitt så må ting erstattes, og i verste fall blir hunden krevd omplassert eller avlivet. Men katteeiere slipper unna med alt, selv om katter er en langt større belastning og plage for omgivelsene totalt sett. 

Er det ikke på tide å få på plass et regelverk som stiller mer krav til katteeiere? Før ble de sett på som skadedyr, og det med god grunn. Og derfor ble det normalen å kastrere og sterilisere katter. 
Så igjen; Burde det ikke vært et regelverk som regulerer kattehold? 

Anonymkode: fe8e5...f26

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De fleste gjør så godt de kan men får ryktet ødelagt av de som insisterer på å la ukastrerte katter vase rundt ute hele døgnet. Mye av det du klager på her er adferden til ukastrerte katter som har eiere som ikke gidder bruke så mye tid på dem (hiver dem ut og lar dem være ute nesten hele døgnet).

Det er nå også sånn at vi som velger innekatt, får kjeft for det også. For det er dyreplageri, må vite.

Anonymkode: 2a887...8cc

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Så mange fordommer og misforståelser.

Katter angriper aldri mennesker eller andre dyr. Lunefulle, ja, ikke klapp fremmede katter med mindre du kan lese dem. Men ikke ustabile eller farlige. 

Katter går ikke på do i våt jord. Ja, det kan være et problem i grus og sandkasser. Litt ekkelt, ja, men ikke farlig. Kastrerte katter markerer heller ikke. 

Hankatter jamrer ikke. Det du hører er nok en ukastrert hunkatt med løpetid. Og det er jeg helt enig i at burde vært strengt regulert. 

Anonymkode: 12e26...46c

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingen tvil om at denne tråden er opprettet med et håp om å fyre skikkelig oppunder både katteeiere og kattehatere.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvorfor folk er blitt så pripne.

Anonymkode: 94ca2...a51

AnonymBruker
Skrevet

Katter som driter og markerer over alt er eier sin feil når de ikke gidder å kastrere kattene sine. Men de som faktisk har tatt ansvar å kastrerer blir lidende på grunn av det fordi folk ikke ser forskjell på en kastrert og ukastrert katt så de regner dermed med at slik oppførsel tilhører alle katter. 

Anonymkode: 439d3...193

• Liker 10
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvorfor folk er blitt så pripne.

Når jeg måtte kjøpe nye sykkelhjelmer til ungene fordi en katt tisset på den og det stinket død og fordervelse vil jeg ikke si at jeg var prippen altså. :klaske:  Den lukta er umulig å få ut av tekstiler og egentlig alt annet også, så jeg skjønner frustrasjonen til trådstarter godt jeg. 
Det er ikke veldig delikat å kjenne den tisselukta utenfor heller når man vil sitte ute. Og det er ikke bare ukastrerte katter som gjør fra seg alle steder. 

Og etter å ha hatt katter selv så kan jeg skrive under på at joda, de flyr på det meste. Både jeg og ungene fikk klørne i både hender og føtter rett som det var. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ingen tvil om at denne tråden er opprettet med et håp om å fyre skikkelig oppunder både katteeiere og kattehatere.

Nei det er den absolutt ikke! 
Den er opprettet fordi jeg er lei av bråk, lukt, og ødelagte ting. 
Og jeg kan da ikke drive på å vannet blomsterbedet 24/7 på varme dager bare fordi at da holder katter seg unna. 

Det finnes ikke noen dyreeiere som bedriver ansvarsfraskrivelse i så stor grad som katteeiere, og jeg er lei av at nabokatter skal være mitt problem. 

TS 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg reagerer mest på, er den totale likegyldigheten mange katteeiere har til ulempene de påfører andre. Det er liksom slik at de ikke engang anerkjenner at det påvirker andre. Svaret på alt er at katter er utedyr og at man bør legge ut ulike ting som katter ikke liker, eller holde kjeft, dersom man ikke vil la eiendommen sin være kattedo. Hvilke andre grupper dyreeiere kunne kommet unna med like mye, samt en slik arrogant holdning til andres eiendom? 

Og nei, jeg hater ikke katter. 

Anonymkode: 79a4f...991

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Atferden du beskriver er katter som ikke blir tatt godt nok vare på. Gjerne ukastrerte katter som ikke får komme inn når de vil og ikke er trygge. Joda katter kan fly på eierne sine, det er ytterst sjelden at katter som har det godt går rundt å flyr på folk ute helt uprovosert.

Anonymkode: 083ae...077

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg reagerer mest på, er den totale likegyldigheten mange katteeiere har til ulempene de påfører andre. Det er liksom slik at de ikke engang anerkjenner at det påvirker andre. Svaret på alt er at katter er utedyr og at man bør legge ut ulike ting som katter ikke liker, eller holde kjeft, dersom man ikke vil la eiendommen sin være kattedo. Hvilke andre grupper dyreeiere kunne kommet unna med like mye, samt en slik arrogant holdning til andres eiendom? 

Og nei, jeg hater ikke katter. 

Anonymkode: 79a4f...991

Her får du frem akkurat det jeg tenker også! 
Hva om en hund hadde oppført seg på samme måten? Eller om andre hatt latt barn fly rundt og oppføre seg som de vil? 

Jeg synes ikke det er en god unnskyldning at katterskal gå fritt og det ikke er naturlig for katter å gå i bånd. Det er ikke naturlig for hunder å gå i bånd heller. Og ikke naturlig for hamster og fugl å sitte i bur. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Atferden du beskriver er katter som ikke blir tatt godt nok vare på. Gjerne ukastrerte katter som ikke får komme inn når de vil og ikke er trygge. Joda katter kan fly på eierne sine, det er ytterst sjelden at katter som har det godt går rundt å flyr på folk ute helt uprovosert.

Hvis det er så sjelden de gjør slik og katter ikke er ustabile så hvorfor beskrives de da som lunefulle? 
Det sier meg at man ikke kan stole på dem og at det er nettopp det som er normalt. 

TS 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er så sjelden de gjør slik og katter ikke er ustabile så hvorfor beskrives de da som lunefulle? 
Det sier meg at man ikke kan stole på dem og at det er nettopp det som er normalt. 

TS 

Nei greit, la oss late som man ikke kan stole på katter. Men katter er rovdyr som foretar risikovurderinger. De aller fleste normale katter vil ikke fly på mennesker fordi de ser at dette ikke er en kamp de kan vinne grunnet forskjell på størrelse. Og fordi de ikke får noe som helst ut av det. Ingen verdens ting. Akkurat som en ensom hyene ikke angriper en elefant. Risikoen er ikke verdt det eventuelle utbyttet. Noen katter er ustabile. Katter som har et godt hjem er sjelden ustabile. Jeg har aldri hatt en annen katt enn min egen som har flydd på meg. Strøket seg langs beina mine, ja. Men aldri blitt angrepet av en annen katt en min egen. Og det bor mange fremmede katter i nabolaget her.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei greit, la oss late som man ikke kan stole på katter. Men katter er rovdyr som foretar risikovurderinger. De aller fleste normale katter vil ikke fly på mennesker fordi de ser at dette ikke er en kamp de kan vinne grunnet forskjell på størrelse. Og fordi de ikke får noe som helst ut av det. Ingen verdens ting. Akkurat som en ensom hyene ikke angriper en elefant. Risikoen er ikke verdt det eventuelle utbyttet. Noen katter er ustabile. Katter som har et godt hjem er sjelden ustabile. Jeg har aldri hatt en annen katt enn min egen som har flydd på meg. Strøket seg langs beina mine, ja. Men aldri blitt angrepet av en annen katt en min egen. Og det bor mange fremmede katter i nabolaget her.

Og dette viser ikke at de er ustabile? :fnise: Fatter ikke sjarmen med den "lunefullheten" deres. 

Og jeg har sett flere ganger når barn sitter og leker ligger en katt på lur med et hysterisk blikk, halen går frem og tilbake samtidig som bakre del av dyret svaier sidelengs i tillegg. Og vipps har den hoppet mot ungene. 
Men neida. De er ikke ustabile eller til plage for omgivelsene. 

Tror katteeiere burde sette seg ned og tenke litt over hvordan omgivelsene har det. Og ikke minst tenke grundig gjennom om det ikke er mer enn nok av de dyra rundt nå. Det er vel ikke lenge før de går under betegnelsen skadedyr igjen. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og dette viser ikke at de er ustabile? :fnise: Fatter ikke sjarmen med den "lunefullheten" deres. 

Og jeg har sett flere ganger når barn sitter og leker ligger en katt på lur med et hysterisk blikk, halen går frem og tilbake samtidig som bakre del av dyret svaier sidelengs i tillegg. Og vipps har den hoppet mot ungene. 
Men neida. De er ikke ustabile eller til plage for omgivelsene. 

Tror katteeiere burde sette seg ned og tenke litt over hvordan omgivelsene har det. Og ikke minst tenke grundig gjennom om det ikke er mer enn nok av de dyra rundt nå. Det er vel ikke lenge før de går under betegnelsen skadedyr igjen. 

TS

Nei det viser ikke at de er lunefulle og ustabile at min katt angriper meg. Fordi det er min skyld. Fordi jeg lar katten gjøre det. På samme måte som et barn hadde fortsatt å slått foreldrene sine om foreldrene bare hadde godtatt det. Katten min angriper dog aldri andre uprovosert.

Som sagt det du beskriver er ofte oppførselen til ukastrerte dyr. Eventuelt katter som ikke er gamle nok til å være ute alene. Så kastrering og godt kattehold hadde løst mange av problemene du lister opp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Katter angriper aldri mennesker eller andre dyr. Lunefulle, ja, ikke klapp fremmede katter med mindre du kan lese dem. Men ikke ustabile eller farlige. 

Katter går ikke på do i våt jord. Ja, det kan være et problem i grus og sandkasser. Litt ekkelt, ja, men ikke farlig. Kastrerte katter markerer heller ikke. 

Hankatter jamrer ikke. Det du hører er nok en ukastrert hunkatt med løpetid. Og det er jeg helt enig i at burde vært strengt regulert. 

Neida, hannkatter jamrer kanskje ikke, men de kan gaule ganske så jævlig til tider. Jeg er oppdretter og har derfor fertil hannkatt, og han kan høres kan du si... Mine katter går selvfølgelig ikke fritt ute, først og fremst fordi jeg ikke avler huskatter. Men også av hensyn til naboer, det er ikke de som har valgt å ha katter. I tillegg slipper jeg at kattene mine blir borte, påkjørt, skadet i slåsskamp (med risiko for å bli smittet av FIV og FeLV i tillegg til bittskader), plaget av kattehatere osv osv. 

Anonymkode: 49073...c76

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har fire katter, en av dem en ukastrert hankatt (har tatt over en traumatisert så vet ikke hvordan jeg skal få han til dyrlegen), det kommer også hankatter hit fra naboene. Har ikke noen av de problemene dere beskriver. Ingen katter her bråker, angriper, driter i blomsterbed eller tisser på sykkelhjelmer. Men så bor jeg ikke i et borettslag heller, så de har litt plass å tisse på. Kanskje problemet er at folk har katter der de bor for tett.

Kjenner jo av og til lukta av kattetiss, særlig på det rommet jeg har et vindu åpent som kattene kan gå ut og inn som de vil av. Men det plager ikke meg, da jeg er oppvokst i et sauefjøs.

AnonymBruker
Skrevet

Her i nabolaget er det 7 katter og to hunder. Samtlige katter er kastrerte og går stort sett bare rundt hvert sitt hus. HELE området er derimot dekket av hundedritt... Jeg har enda til å over å oppleve at en katt angriper uprovosert.

Anonymkode: 4ade1...151

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om å gå med skylapper, det er ikke fordommer og misforståelser når det kommer fra folks EGNE erfaringer!

1. Jo, jeg har faktisk opplevd å bli angrepet av en katt. Jeg har også opplevd å bli fulgt etter av en katt da jeg hadde valp. Den hveste og gjorde utfall flere ganger, og jeg var redd den skulle skade min egen valp. Så jo, det finnes ustabile og farlige katter. Men disse gjøres sjeldent noe med, men burde egentlig avlives som på lik linje med andre dyr som angriper mennesker.

2. Jeg har opplevd katter som har gått på do i alt slags underlag og terreng. Våt jord, tørr jord, i sandkassa og ja, faktisk til og med midt på plenen. Ikke alle katter graver ned bæsjen sin, det har jeg sett med egne øyne. 

3. Hannkatten til naboen har jamret, samt hunnkattene her i nabolaget. Begge deler er like irriterende! Like irriterende som når katter sloss 05.00 på morgningen utenfor soveromsvinduet ditt.

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ytterst sjeldent, tja. Likevel, det skjer faktisk. At både barn og voksne blir angrepet. Og barn som ikke vet bedre, og klapper en ukjent katt - må de bare regne med å bli bitt? Hvorfor skal sånn oppførsel godtas på katter?

Anonymkode: 01583...fa6

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om å gå med skylapper, det er ikke fordommer og misforståelser når det kommer fra folks EGNE erfaringer!

1. Jo, jeg har faktisk opplevd å bli angrepet av en katt. Jeg har også opplevd å bli fulgt etter av en katt da jeg hadde valp. Den hveste og gjorde utfall flere ganger, og jeg var redd den skulle skade min egen valp. Så jo, det finnes ustabile og farlige katter. Men disse gjøres sjeldent noe med, men burde egentlig avlives som på lik linje med andre dyr som angriper mennesker.

Hvorfor i alle dager skal de avlives, etter din mening? Aggressive hunder blir avlivet, for de kan forårsake stor skade hos mennesker. En katt kan klore og bite, selv om katter stort sett heller vil trekke seg unna om de har muligheten. Men et klor/bitt av en katt har vanligvis liten betydning, så lenge du passer på å få stivkrampevaksinen din.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er glad i katter og har hatt mange. Men jeg må bare få lov å si at katter gjør fra seg på våt jord, tørr jord, snø, presenninger (dersom de ikke finner noe bedre), sand, grus, barnetøy som ligger ute på terrassen... you name it.

de tisser på det som er best opsjon for dem når de er nøden. Det kan være hva som helst.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...