AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #1 Skrevet 24. april 2017 Jeg sliter med en del plagsomme allergisymptomer som er veldig forstyrrende for konsentrasjonen min. Jeg hr bestilt time hos legen, men antar det vil ta litt tid før jeg får time. Kan man oppsøke legevakt for å få utskrevet allergimedisiner? Haster litt. Anonymkode: 3aa6d...93e
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #2 Skrevet 24. april 2017 Hvis det er alvorlig, så ja! Men ikke bare for litt kløe og nysing dessverre... Jeg har vært på legevakten 2-3 ganger med allergisymptomer. Men det har da vært at jeg har hovnet opp ekstremt og hatt elendig allmenntilstand. Men fikk kortison i det minste. Anonymkode: 0eb90...4ea
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #3 Skrevet 24. april 2017 For vanlig snue og kløe går du til fastlegen. Anonymkode: 3c214...f02 1
Silje92 Skrevet 24. april 2017 #4 Skrevet 24. april 2017 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter med en del plagsomme allergisymptomer som er veldig forstyrrende for konsentrasjonen min. Jeg hr bestilt time hos legen, men antar det vil ta litt tid før jeg får time. Kan man oppsøke legevakt for å få utskrevet allergimedisiner? Haster litt. Anonymkode: 3aa6d...93e Vanlige allergimedisiner som øyedråper, nesespray og allergitabletter kan du få på apoteket også (= Jeg kan anbefale deg Aerius allergitabletter, de blir du ikke trøtt av. Har du påvist allergi har du krav på det på blå resept, da trenger du ikke legetime. Endret 24. april 2017 av Silje92 Skrivefeil ops
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #5 Skrevet 24. april 2017 Nei, man bruker ikke legevakten for allergisymptomer. Da får du si til legekontoret at du er skikkelig plaget og trenger medisiner nå. Burde kanskje tenkt på det før sesongen kom? Eller har du satt din egen diagnose? Finnes mange produkter på apoteket du sikkert kan bruke mens du venter. Anonymkode: 66fba...2ab 2
Badedrakt Skrevet 24. april 2017 #6 Skrevet 24. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter med en del plagsomme allergisymptomer som er veldig forstyrrende for konsentrasjonen min. Jeg hr bestilt time hos legen, men antar det vil ta litt tid før jeg får time. Kan man oppsøke legevakt for å få utskrevet allergimedisiner? Haster litt. Anonymkode: 3aa6d...93e Du antar det kan ta litt tid? Har du sendt et brev der du ber om time? De fleste legekontorer gir deg en time når du ringer. Nei, dette er ikke noe du skal bruke legevakta til. Du får ringe imorgen tidlig, strax de åpner telefontjenesten hos fastlegen. Du forklarer sekretæren hva det gjelder og ber om en hastetime iløpet av dagen. I mellomtiden går du på apoteket og forklarer symptomene, så får du noe lindrende som er reseptfritt. Mange apotek ligger i kjøpesenter som er åpent nå. Legevakta er til akutte tilfeller som ikke kan vente til neste dag. Med mindre du ikke får puste kan dette i aller høyeste grad vente til i morgen. 4
Rosalie Skrevet 24. april 2017 #7 Skrevet 24. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter med en del plagsomme allergisymptomer som er veldig forstyrrende for konsentrasjonen min. Jeg hr bestilt time hos legen, men antar det vil ta litt tid før jeg får time. Kan man oppsøke legevakt for å få utskrevet allergimedisiner? Haster litt. Anonymkode: 3aa6d...93e Nei. Du kan kjøpe allergimedisiner reseptfritt på apotek dersom det haster. Og til senere år: Begynn med forebygging rundt februar. Da er kroppen din klar til å bekjempe pollenallergien når pollensesongen kommer. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #8 Skrevet 24. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter med en del plagsomme allergisymptomer som er veldig forstyrrende for konsentrasjonen min. Jeg hr bestilt time hos legen, men antar det vil ta litt tid før jeg får time. Kan man oppsøke legevakt for å få utskrevet allergimedisiner? Haster litt. Anonymkode: 3aa6d...93e Nei, dette er ikke et legevaktproblem. Alle fastleger er pålagt å ha akutt timer som tildeles fra morgenen av etter første mann til mølla prinsippet. Allegiplager kan du vente med fra kvelden til neste morgen for så å enten stille opp på legekontoret for å få en time eller ringe straks telefonen åpnes om morgenen. En annen ting er at personer med allergisymptomer hver vår, som plutselig oppdager at de har symptomer fordi pollensesongen er i gang, er lite populære på legekontor som akuttpasienter. Alle med allergi som tar sykdommen sin på alvor kan planlegge og ordne med time eller medisinbestillinger i god tid før sesongen starter. Du kan og fint gå på apoteket og få deg allergimedisiner uten resept. Er det "bare" Bjørk du reagerer på så skal du pr. Definisjon ikke ha medisiner på blå resept, fordi det da er krav om at plagene skal vare i minimum 3 av 12 måneder. Så lenge varer ikke Bjørkesesongen, heldivis. Skal du ha ekstra tid til prøver (1 time ekstra ved pollenallergi) i pollensesongen og dermed legeerklæring så haster også det. Og det hjelper ikke legevakten med. Anonymkode: d23d5...bc2 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #9 Skrevet 24. april 2017 Kommer an på hvor ille det er? Men hvis det er lang ventetid hos fastlegen kan du be om akutttime hvis du ringer når det åpner om ventetiden er urimelig i forhold til problemet, da får du time på dagen. (Min fastlege har 6 ukers ventetid, sier seg selv at man ikke kan vente 6 uker hvis man har urinveisinfeksjon f.eks. Så alt sånt går via akuttime.) Anonymkode: 5a12e...485
Timsy Skrevet 24. april 2017 #10 Skrevet 24. april 2017 Legevakta er ikke et døgnåpent fastlegekontor. Ring legekontoret i morgen. 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #11 Skrevet 24. april 2017 Nei. Men du kan kjøpe allergimedisiner på apoteket mens du venter på legetime og resept. Apoteket vil anbefale tabletter, nesespray og øyedråper som kan passe for deg. Anonymkode: f4e85...428 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå