AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #1 Skrevet 23. april 2017 Fikk et kutt i fingern idag, blødde en del, men ikke så lenge. Men så til spørsmålet: halve huden fra såret sitter igjen, skal jeg legge dette over såret igjen før jeg setter på plaster? Eller er det dødt, og kommer til å falle av uansett? Gror den avrevne huden seg på plass igjen? Eller vil det vokse ut ny hud? Anonymkode: 9e4c4...526
Gjest HappyWaffle Skrevet 23. april 2017 #2 Skrevet 23. april 2017 Ikke riv av noe hud, bare la det være som det er. Rens godt og sett på plaster så går det fint
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #3 Skrevet 23. april 2017 Normalt sett så burde du dratt til legevakten etter at dette skjedde. Når vil jeg tro det er for sent å sy ett eller to sting i dette. Etter 4 til 6 timer er det for sent å sy. Du legger skinnfillene over kuttet og lar kroppen bestemme rhvordan den vil håndtere dette. Din jobb er å hold det tørt, forhindre at det kommer kbakterier inn og bytter derfor plaster/bandasje daglig eller oftere om det blir vått. Er det er tørt sår, nå, så behandles det tørt. Anonymkode: 7dede...47d 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #4 Skrevet 23. april 2017 Legevakta for et kutt i fingeren? Hørtes litt voldsomt ut. Hvis hudfliken bretter seg naturlig over såret et det best om du lar den gjøre det. Hvis ikke lar du den være slik den er. Bare ikke riv den av. Kroppen ordner selv. Rens det med pyrisept eller vademecum, om det er behov for det, og så lar du det være i fred. Anonymkode: b7e9d...405
Gjest HappyWaffle Skrevet 23. april 2017 #5 Skrevet 23. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Legevakta for et kutt i fingeren? Hørtes litt voldsomt ut. Hvis hudfliken bretter seg naturlig over såret et det best om du lar den gjøre det. Hvis ikke lar du den være slik den er. Bare ikke riv den av. Kroppen ordner selv. Rens det med pyrisept eller vademecum, om det er behov for det, og så lar du det være i fred. Anonymkode: b7e9d...405 Vademecum er munnskyllevann 😳
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #6 Skrevet 24. april 2017 14 timer siden, HappyWaffle skrev: Ikke riv av noe hud, bare la det være som det er. Rens godt og sett på plaster så går det fint Jeg la hudfliken over såret før jeg tok på plaster, og nå ser det faktisk ut som om hudfliken på en måte har smelta inn i huden allerede☺. Bare at det er gjennomsiktlig og rødt over såret da, jeg ser det røde fortsatt. Håper ikke det blir arr, men det er en liten grop der. Anonymkode: 9e4c4...526
Gjest HappyWaffle Skrevet 24. april 2017 #7 Skrevet 24. april 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg la hudfliken over såret før jeg tok på plaster, og nå ser det faktisk ut som om hudfliken på en måte har smelta inn i huden allerede☺. Bare at det er gjennomsiktlig og rødt over såret da, jeg ser det røde fortsatt. Håper ikke det blir arr, men det er en liten grop der. Anonymkode: 9e4c4...526 Kan nok bli et bittelite arr, men det vil bli så ubetydelig atte nå gjelder det bare å la det være i fred. Ikke pell på såret
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #8 Skrevet 24. april 2017 Akkurat sånne sår med hudfiller som slenger , er viktig å behandle korrekt. Om ikke vil skinnet begynne formingen av en ny finger Så er du i tvil, ta deg en tur til tannlegen Anonymkode: 2f599...2f1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #9 Skrevet 24. april 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat sånne sår med hudfiller som slenger , er viktig å behandle korrekt. Om ikke vil skinnet begynne formingen av en ny finger Så er du i tvil, ta deg en tur til tannlegen Anonymkode: 2f599...2f1 Anonymkode: 4919f...f23
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå