Gå til innhold

Ferie, barn og barnevern

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Minlillesky skrev:

Den delen jeg uthevet, kan barnet faktisk forklare på en annen måte. Barn finner på tusenvis av ting iløpet av en sommer. De bader, spiser masse is, er med familien, klatrer i trær osv... så de er ikke hjemme og gjør ingenting...

Jeg er litt redd for at det blir slik at andre reiser og forteller mye om hva de har opplevd osv. Så hører mitt barn på det og blir misunnelig og vil gjerne oppleve det samme osv...

Anonymkode: 62aed...8ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn har da ikke glede av sydenturer og andre reiser slik som oss voksne. Det er det mer vi voksne som har glede av. Barn kan finne på like mye, og om ikke mer hjemme i kjente omgivelser. 

Hvis målet med å dra på ferie for barn er å fortelle på skolen og barnehagen at man har vært på den og den reisen i ferien, da begynner det å bli ille. Trodde det viktigste var å kose seg.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke antall turer til syden som avgjør om barnevernet gjør tiltak. Dersom barnet aldri får noen som helst form for ferie, ikke en gang en teltur i skogen, kan det tenkes at noen reagerer, men da er det heller at foreldrene ikke priortiterer aktiviteter med barna som er utslagsgivende.

Da jeg var barn var vi i syden et par ganger. Vi var også i Danmark, og da dro vi i Legoland, dro i dyrepark der løver gikk rundt bilen og hoppet i kjempedigert hoppeslott. Gjett hvilken tur som ga mest for pengene (hint, det var ikke den som tok mange timer i fly hver vei). En gang jeg bladde gjennom gamle skolebøker fant jeg også mange sider hvor jeg ivrig ilustrerte og fortalte om en tur til Bergen, der vi tok fløybanen opp på et fjell, var i akvariet og at det bare regnet littegranne.

Andre viktige ferier i mitt minne er den påska vi var hjemme, det var drittvær og pappa tok oss med til bassenget. Da vi kom hjem hadde mamma laget kakao og boller, og så satt vi og spilte ludo til det var leggetid. Den regnfulle sommeren vi kjedet oss inne, så mamma laget piknikk i stua. Først lagde vi en nistekurv med smørbrød og en flaske saft, så lagde vi buss av alle stolene på stua og kjørte "ut i skogen", så besteg vi et fjell (trappa), gikk inn på et soverom, satte på taklampa som sol og spiste maten på et laken på gulvet. Etterpå klatret vi ned trappa, kjørte stolbussen på plass under spisebordet og gikk på kjøkkenet og pakket ut kurven.

Ting trenger ikke å koste mye penger, det barn trenger er tid. Jeg ville heller droppet alle sydenferiene dersom det hadde gjort at foreldrene mine kunne jobbet mindre mens jeg var barn.

Anonymkode: c3635...5b2

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt redd for at det blir slik at andre reiser og forteller mye om hva de har opplevd osv. Så hører mitt barn på det og blir misunnelig og vil gjerne oppleve det samme osv...

Ja, det kan jo skje. Hva har det med barnevernet å gjøre? Klarer dere ikke å gjøre noe annet med barnet, har dere planlagt å ikke dra på ferie, men sette barnet foran dvd-spilleren 12 timer i døgnet hver gang det har fri, år etter år, siden dette bekymrer deg? Mine barn er alltid på ferie flere ganger i løpet av et år, men oftest er det på hytta. De er også passe misunnerlige på dem som har vært i Disney-world, Afrika, Sommarland i Bø eller hos den kule eldre fetteren som har segway. De vil gjerne oppleve det samme. Hva så? De opplever andre ting. Og alle i klassen drar IKKE til Disney-world hvert år. 

Men jeg kan godt svare deg liksom seriøst: Det er normalt å dra på en form for ferie noen ganger i løpet av oppveksten. Man blir ikke automatisk meldt til barnevernet hvis ikke, med mindre det er en del av en større helhet der barnas barndom preges av så lite aktivitet/impulser/dårlige prioriteringer at det grenser mot/er omsorgssvikt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er negativ til Barnevernet og det med god grunn. Men jeg har faktisk ikke sett eller erfart at Barnevernet bryr seg borti familier som ikke reiser på ferie, eller reiser for mye på ferie. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke mine barn bryr seg noe om hvor de er så lenge de er med oss. De er små og ferie forbinder de kun med stengt bhg og masse tid med oss. De elsker ferie, men er likegyldig til om den tilbringes hjemme, på hytta eller i utlandet. 

Anonymkode: 7f826...f95

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

jJeg er litt redd for at det blir slik at andre reiser og forteller mye om hva de har opplevd osv. Så hører mitt barn på det og blir misunnelig og vil gjerne oppleve det samme osv...

Jeg skjønner bekymringen din,  over at du er redd for at barnet ditt kan sende en bekymringsmelding til barnevernet. Så dropp oppussing av bad og dra på ferie isteden, da blir barnet ditt fornøyd og truer ikke med barnevernet.

Anonymkode: 55256...ede

AnonymBruker
Skrevet

Det er også viktig å ha bilder på mobilen din som viser hvor lykkelige barna dine er, som du kan vise tilfelle noen sender bekymringsmelding. Ref en annen tråd jeg leste her i dag.

Anonymkode: cc711...3fe

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det ikke bekymringsfullt at man ikke drar på ferie. Ferie i seg selv er ikke et symbol på god og forsvarlig omsorg.

Det som ofte er lurt å huske på er at det kan skorte på selvinnsikten til enkelte foreldre hvis barn er meldt inn til barneverntjenesten. Det kan også være såpass mye informasjon som er vanskelig å ta innover seg at det trekkes ut mindre viktige detaljer for å forsvare sin utilstrekkelighet. For eksempel det med ferie. Ferie kan ha vært nevnt i en rapport "barna har aldri vært på ferie" og så blir det "sannheten" på hvorfor barna ble meldt inn. Foreldrene sier ikke noe om klipemerkene i nakken, at penger blir i stor grad brukt på alkohol etc. Den lille bisetningen om ferie er enkelt å forklare. Vi ble meldt inn til barnevernet på grunn av manglende ferie. Makan altså!

Samme med historiene om at barnevernet kommer på grunn av for tykke brødskiver, manglende leksehjelp eller feil innesko i gymmen. Selvsagt er det bare tull. Det er de små og mindre viktige detaljene i et større og mer alvorlig bilde som trekkes ut. Fordi virkeligheten blir for vanskelig, for omfattende og for sårt. For foreldrene.

Det som er trasig er at det skapes et fryktbilde av barneverntjenesten. At vi kan stå på døra dersom du bruker for mye syltetøy på skiva eller ikke går på ski i påsken. Men vi har mer enn nok å gjøre. Så mye at vi til og med får påpakk fra fylkesmennene at vi ikke engang har nok tid til å sørge for de alvorlige sakene. Hvorfor skal vi dra fly rundt etter folk som ikke drar på ferie? Det henger ikke på greip. Det er et bilde som er skapt, hovedsaklig av foreldre og støttepersoner som mangler selvinnsikt og som ikke klarer å ta innover seg de svikter som er begått mot barna. Da er det bedre å skylde på bagateller som ferie og manglende leksehjelp.

Anonymkode: 608e0...c81

• Liker 6
Skrevet

Har dere besteforeldre eller andre i familien som barna kan dra på besøk til til sommeren? Er selv mormor og når det har vært snakk om at taket må legges om i ferien eller huset må kles om, så har jeg lånt barnebarn noen dager. De har selvsagt overnattet hos meg og har været vært fint, så har vi reist på stranda, skogtur med matpakke eller besøkt en bondegård. I dårlig vær så baker vi, spiller spill eller bare tegner og koser oss. Det er vel ikke hvor de drar, men at det blir et avbrekk i hverdagen som er det viktigste.

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da har jeg bare misforstått eller lest feil. Ble litt bekymret fordi har lyst å spare til å pusse opp på badet ;) og det er ikke akkurat billig. 

Ts

Dette tror jeg ikke på i det hele tatt. Ikke søren om du trodde at det ble sendt bekymringsmelding fordi du ikke drar på ferie, så dum er du ikke...

Anonymkode: 13b18...288

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er også viktig å ha bilder på mobilen din som viser hvor lykkelige barna dine er, som du kan vise tilfelle noen sender bekymringsmelding. Ref en annen tråd jeg leste her i dag.

:roll:

Anonymkode: 987cc...47b

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja ta bilder av barna dine du. Still dem lykkelig og i forskjellige scenarioer. Da fremstiller du deg VIRKELIG psyco. :laugh:

Anonymkode: 987cc...47b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At du må spørre om dette på kg er vel det som er mest bekymringsfullt....

Anonymkode: f1a25...cd5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er bare tull. Barnevernet har nok av andre saker å ta tak, enn om de også skulle begynne å blande seg inn i familier som ikke drar på ferie. Og ja, det er barnefamilier som ikke har råd til å dra på ferie. Det viktigste er å prioritere at barna har klær og andre nødvendige ting. Også at det er orden i økonomi. Barnevernet bør heller være bekymret for familier som tar opp forbrukslån for å dra på ferie. 

Jeg jobber i barnehage, og tenker sjelden på dette. Blir heller mer glad for de familiene som velger å være hjemme i påskeferien for å lande og ta det med ro. Barn har også travle dager, og trenger å komme seg. De blir slitne som oss voksne. 

Det kan være nok å ta med barna på telttur i nærområdet også for den saks skyld. Billig ferie som barna husker godt, og som skaper gode minner. 

Anonymkode: d13df...d51

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes jeg har lest et eller annet sted her inne at dersom man reiser aldri på ferie når man har barn så er det bekymringsfullt og noen blir til og med meldt til barnevernet pga foreldre tar aldri barn med på ferie. Hva om man har dårlig råd eller har lyst å bygge hus, så derfor man sparer penger isteden for å reise på ferie. Og hvor ofte er det normalt å reise? En gang i året er nok?

Les det du skriver en gang til også tenker du deg om denne gangen...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som egnet forelder skal du klare å se barnas behov og om de har det bra. Om du seriøst tror at dropping av ferie til fordel for oppussing av bad vil være så traumatisk for barna at barnevernet kanskje vil omplassere dem hos en annen familie, så dropper du den oppussingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...