Gå til innhold

Menn - definerer du deg som feminist?

Fremhevede innlegg

Gjest Axl Rose
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud! Alle dere som er for likestilling mellom kjønnene er feminister. Simple as that. 

"Neeei, ikke gi meg vann! Jeg vil ha H2O!!!!"

Anonymkode: 0cd3c...a97

Nei man må ikke kalle seg feminist for det. Det er noe folk velger selv om de vil være feminist eller ikke. Må jeg si jeg er imot likestilling da for å ikke bli kalt det? Da får jeg si jeg er imot det for jeg vil absolutt ikke bli kalt feminist!!! Over mitt lik. 

Jeg er bare for at alle er like mye verdt. Det må man faen ikke være feminist for å mene!

Endret av Axl Rose
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud! Alle dere som er for likestilling mellom kjønnene er feminister. Simple as that. 

"Neeei, ikke gi meg vann! Jeg vil ha H2O!!!!"

Anonymkode: 0cd3c...a97

Så enkelt er det nok ikke. Selv om alle feminister hevder å være for likestilling mellom kjønnene er det ikke slik at feminisme ikke har noe innhold utover dette. I så fall ville det vært et overflødig begrep og vi kunne klart oss med ordet likestilling. La meg sitere fra Store norske leksikon: Feminisme er en fellesbetegnelse for ideologi, idétradisjon, etikk, politikk, og akademisk virksomhet som handler om frihet, likestilling og rettferdighet for begge kjønn.

Feminisme er altså navn på et sett ideologier, ikke et synonym for likestilling. Selv om alle muslimer skulle hevde at islam er fredens religion, er det ikke slik at alle som er for fred kalle seg muslimer. Jeg er for fred og vil likevel ikke være med på at jeg er muslim. Jeg tror ikke engang mitt begrep om fred samsvarer med begrepet fred slik det er forstått i islam. Både kommunister og liberalister vil påberope seg å være forkjempere for frihet siden dette er et ord med svært positiv klang, men de to gruppene legger ikke nødvendigvis det samme i begrepet.

Jeg er glad for at jeg lever i en del av verden der kvinnen allerede i mange århundrer før kvinner og menn begynte å kjempe for allmenn stemmerett og like rettigheter for mann og kvinne stod sterkere enn kvinnen i mange andre deler av verden, f.eks. de islamdominerte land. Jeg ønsker å kjempe for et samfunn der man kan ta en tilfeldig valgt person A fra folkeregisteret og ikke på noe tidspunkt skal det være mulig å fastslå om dette er en mann eller kvinne ved å se på måten vedkommende blir behandlet av det offentlige, under utdanning eller av arbeidsgiver. Individet skal bli behandlet likt uavhengig av kjønn (og uavhengig av livssyn, seksuell orientering osv). Dette er min forestilling om et likestilt samfunn, ikke at det er statistisk sett like mange menn og kvinner i alle yrkesgrupper eller i alle sektorer. 

Dette innebærer at jeg er mot kjønnskvotering. Jeg er også for at menn og kvinner skal likestilles i forhold til forplantning, mor bærer og føder barnet, men far er like mye forelder, og det bør ikke være som i dag at mor kan være rimelig trygg på å få leve med sitt eget barn til det er klart til å forlate redet, mens far bare kan være trygg på å få leve med eget barn så lenge han er samboer med barnets mor. 

Endret av Cuckold
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...