Gå til innhold

Trangt om plassen i buksa mi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei..

Jeg vil gjerne gå ned i vekt og trenger råd.. Har gått opp ca 7-9 kg siden høsten.. Har ikke noe treningssenter her hvor jeg bor, så det er utelukket..

Trenger nå råd om hvordan jeg bør trene og hva jeg bør/ikke spise...

Har ikke trent på evigheter, så er i ganske dårlig form.. :wink:

Klem fra meg

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva du bør spise? Det er ikke akkurat så vanskelig. Er bare å kutte snop og spise sunt. 

Anonymkode: bb4b3...0a4

Skrevet

Frokost - En skive grovt brød med valgfritt pålegg. Gjerne med salat/grønnsaker
Mellommåltid - en banan
Lunsj - 2 Brødskiver med valgfritt pålegg + salat/grønnsaker/omelett kanskje.
Mellommåltid
Middag - hva du vil. Kyllling f.eks med grønnsaker
Kveldsmat - brødskive f.eks, 2 knekkebrød. 

Dette er eksempler. Bevege deg litt mer enn du har gjort og tenk over hva du drikker og spiser. Kutt ut søtsaker

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, drop-dead skrev:

Frokost - En skive grovt brød med valgfritt pålegg. Gjerne med salat/grønnsaker
Mellommåltid - en banan
Lunsj - 2 Brødskiver med valgfritt pålegg + salat/grønnsaker/omelett kanskje.
Mellommåltid
Middag - hva du vil. Kyllling f.eks med grønnsaker
Kveldsmat - brødskive f.eks, 2 knekkebrød. 

Dette er eksempler. Bevege deg litt mer enn du har gjort og tenk over hva du drikker og spiser. Kutt ut søtsaker

Alt for lite mat dersom man trener. 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt for lite mat dersom man trener. 

Nå skriver ta at hun ikke trener.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, bettsa skrev:

Hun spør om råd til hvordan hun bør trene. Altså er det noe hun har tenkt til å gjøre. Jeg trener og forbrenner da mellom 300 og 600 kalorier på øktene 6 ganger i uka + at jeg er normalt aktiv ellers. Jeg spiser dette for å holde vekta der den er: (kvinne, 160 cm og 55 kg)

Frokost: 3 skiver med smør og variert pålegg som ost, kremost, egg o.l og 2 glass juice 

Lunsj: 3 skiver med smør og variert pålegg og 1 glass juice og 1 kopp te

Mellommåltid: en banan og en proteinshake

Middag: stor porsjon middag med kjøtt eller fisk

Kveldsmat: 1 porsjon havregynsgrøt eller bananpannekaker og en ss tran 

Skrevet

Hvilke råd som kan hjelpe deg, avhenger av hva du trenger hjelp med. Så det første jeg vil spørre deg om, er - vet du hva som får kroppsvekta til å gå opp/ned?

Skrevet

Å rokkere ved den ene (kosthold eller mosjon) vil man gjerne rokkere litt ved den andre og. Om man endrer kostholdet, fokuserer mer på å spise sunt får man gjerne mer energi som gjør at man vil opp av sofaen og ut å gjøre noe. Og trener man og holder seg i form, spiser man gjerne sunnere og bedre slik at kroppen skal få nok og riktig næring etter all den bruken.

Start enkelt. Start med å kutt ut de åpenbare synderne fra kosten (overflødige kosematvarer du ikke trenger), og start med noen turer i skog og mark. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, bettsa skrev:

Jeg synes dette virket som altfor mye mat for slanking... 

Anonymkode: c29dd...8d4

Gjest BlandaDrops
Skrevet (endret)
14 timer siden, NewInTown skrev:

Å rokkere ved den ene (kosthold eller mosjon) vil man gjerne rokkere litt ved den andre og. Om man endrer kostholdet, fokuserer mer på å spise sunt får man gjerne mer energi som gjør at man vil opp av sofaen og ut å gjøre noe. Og trener man og holder seg i form, spiser man gjerne sunnere og bedre slik at kroppen skal få nok og riktig næring etter all den bruken.

Start enkelt. Start med å kutt ut de åpenbare synderne fra kosten (overflødige kosematvarer du ikke trenger), og start med noen turer i skog og mark. 

Dette er feil. Når man går i kaloriunderskudd blir man slappere for en periode hvilket øker ønsket om å legge seg til på sofaen.

Dette er kroppens måte å forsøke å holde aktivitetsnivået nede for å kunne overleve «sultkatastrofen» lenger.

Det er fullt mulig å ignorere disse signalene å gå seg en god tur likevel da, det er nemlig ikke farlig eller noe å gå tur mens man er lav på energi.

Etter en lengre periode i underskudd så havner kroppen i en mer mellomfase etter min erfaring. Det er blitt hevdet fra en del forskere at man mistenker at økningen i energi ligger i det at kroppen investerer kalorier i jakten etter mat, men dette er selvsagt kun teser.

Uansett så er kaloriunderskudd nøkkelen til vektreduksjon, men en sunn vektnedgang bør bestå av et inntak bestående av det kroppen trenger eksempelvis vitaminer og tilstrekkelig protein.

Endret av BlandaDrops
AnonymBruker
Skrevet

Google styrkeøvelser du kan gjøre hjemme. Du kan eventuelt kjøpte en treningsmatte om du syns gulvet er for hardt. Du kan også kjøpe en sånn treningsmanuell du kan ta på skiver og løfte. 

Planken, situps, pushups, knebøy går ganske fint å ta hjemme. Du kan også gå ut og jogge eller gå i fjellet om du bor nær fjell. Eller danse i egen stue ;) 

Om du vil ned i vekt er det viktigste å spise mindre. Du trenger ikke trene for å gå ned i vekt

Anonymkode: 8a388...c34

Skrevet
1 time siden, BlandaDrops skrev:

Dette er feil. Når man går i kaloriunderskudd blir man slappere for en periode hvilket øker ønsket om å legge seg til på sofaen.

Dette er kroppens måte å forsøke å holde aktivitetsnivået nede for å kunne overleve «sultkatastrofen» lenger.

Det er fullt mulig å ignorere disse signalene å gå seg en god tur likevel da, det er nemlig ikke farlig eller noe å gå tur mens man er lav på energi.

Etter en lengre periode i underskudd så havner kroppen i en mer mellomfase etter min erfaring. Det er blitt hevdet fra en del forskere at man mistenker at økningen i energi ligger i det at kroppen investerer kalorier i jakten etter mat, men dette er selvsagt kun teser.

Uansett så er kaloriunderskudd nøkkelen til vektreduksjon, men en sunn vektnedgang bør bestå av et inntak bestående av det kroppen trenger eksempelvis vitaminer og tilstrekkelig protein.

"Det er feil"? Leste du innlegget mitt? Jeg oppfordret ALDRI trådstarter til å ligge i kaloriunderskudd på maten. Oppfordret henne til å trene og spise sunnere. Noe jeg vet at mange, inkludert meg selv, får mye mer energi av enn å proppe innpå med junkfood og ligge på sofaen hele dagen.

Gjest BlandaDrops
Skrevet
1 time siden, NewInTown skrev:

"Det er feil"? Leste du innlegget mitt? Jeg oppfordret ALDRI trådstarter til å ligge i kaloriunderskudd på maten. Oppfordret henne til å trene og spise sunnere. Noe jeg vet at mange, inkludert meg selv, får mye mer energi av enn å proppe innpå med junkfood og ligge på sofaen hele dagen.

Nå skal jo Ts ned i vekt så da må hun jo ligge i underskudd ?

Jeg kontekstualiserte bare posten din da jeg postet responsen min...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...