Gå til innhold

Rygget i en bil, bonustap?

Fremhevede innlegg

Gjest Fortvilet!!!
Skrevet

Uff, nå er jeg fortvilet her! :-( Jeg rygget inn i en annen bil i dag, og den fikk en del skader på støtfangeren. Det gikk rimelig greit med min bil, Det er dessverre ingen tvil om at det var min feil, så denne kostnaden må jeg nok ta på min kappe!

Jeg har utrolig dårlig økonomi, så dette var det verste som kunne skjedd meg nå like før jul! Spørsmålet mitt er som følger; dersom jeg tar det på forsikringen, og kun betaler min egenandel der, hvor mye bonustap må jeg regne med?? Hvordan er reglene for sånn?

Jeg sitter her og griner, og aner ikke hvordan jeg skal klare å betale dette!!! :cry: Håper noen kan hjelpe meg med et svar, så jeg kan få finne ut litt, og kanskje få sove i natt...

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Husker ikke helt hvor mye du taper i bonus, men det skal stå i forsikringspapirenen dine. Det er i allefall 15 %.

Skrevet

Det kommer an på hva slags avtale du har. Vi feks har det sånn at vi kan krasje en gang i året, uten å tape bonus. Og siden vi har NAF-medlemskap, slipper vi å betale egenandelen også på en skade pr år.

Sjekk med forsikringen din du.

Skrevet
Det kommer an på hva slags avtale du har. Vi feks har det sånn at vi kan krasje en gang i året, uten å tape bonus. Og siden vi har NAF-medlemskap, slipper vi å betale egenandelen også på en skade pr år.

Oi, det hørtes bra ut! Kan jeg spørre hvilket selskap du bruker? Den "kræsj en gang i året-avtalen" med NAF - gjelder det kun enkelte selskap eller er det en fordel alle NAF-medlemmer har, uavhengig av selskap?

Skrevet

Til hovedinnlegg: Hørte reklame for et forbukerprogram (FBI?) der de snakket om at man på sikt taper på å benytte forsikring pga bonustap. Men det hjelper jo lite hvis du er blakk her og nå.. (men det lønner seg nok å regne litt på det!)

Skrevet

Oi, det hørtes bra ut! Kan jeg spørre hvilket selskap du bruker? Den "kræsj en gang i året-avtalen" med NAF - gjelder det kun enkelte selskap eller er det en fordel alle NAF-medlemmer har, uavhengig av selskap?

Embla S - vi bruker Gjensidige NOR, og jeg vet ikke om andre selskap har denne ordningen.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Jeg har akkurat samme ordning som Misty - men for å få den må du enten være ansatt i Gjensidige eller ha 75% bonus i mer enn 5 år. Jeg har siste alternativ, men en venn av meg jobber i Gjensidige og har første ordning. NAF-medlemmer slipper en - 1 egenandel i året ved skade begrenset oppad til kr 4000.- Tror ikke NAF-avtalen gjelder i andre selskap enn Gjensidige.

Du taper normalt 20% bonus ved hver skade og du tjener 10% nye bonuspoeng for hvert år du kjører skadefritt.

Antagelig taper du aller mest på å benytte din forsikring for å fikse skaden på støtfangeren på bilen du kjørte på. Eneste fordel du har av å la forsikringen din betale er at du får en form for avdrag, dvs du slipper å betale for skaden med en gang. Likevel er det sannsynligvis den aller dyreste måten du kan betale på. Det du hadde tjent på var om du kunne låne pengene for å betale for skaden. Er skaden stor kan det jo lønne seg å la forsikringen din betale. Vet du hvor stor skade det var da, har skaden blitt taksert. Etter en takst kan du jo ta en diskusjon med ditt forsikringsselskap eller han du skadet om oppgjørsform. Hvis du skal betale selv kan det være svært mye å spare på å sjekke priser på forskjellig verksteder, som også aksepteres av den du kjørte på.

Skrevet

Jeg bruker også Gjensidige NOR og er NAF medlem, men det her har jeg ikke hørt om. Det vil si jeg vet om det med egenandelen. Men for å slippe egenadel må man betale litt ekstra. Jeg har valgt dette bort.

At man kan "få" en skade gratis i året får jeg ikke til å stemme. Var nå ikke sånn da jeg var så uheldig å få en skade på bilen. Men det som reddet meg var at jeg hadde kjørt 5 skadefrie år etter full bonus og da slapp jeg bonustap. Men nå må jeg på nytt kjøre 5 skadefrie år for å slippe bonustap hvis uhellet er ute.

Tror NAF bare har avtale med Gjensidige NOR.

Skrevet

Det står i vårt forsikringsbevis ang egenandel og NAF-medlemskap:

Dersom forsikringstakeren på skadetidspunktet hadde gyldig medlemskap i NAF,reduseres egenandelen for skade etter kollisjon og andre sammstøt med kroner 4000,- - begrenset til å gjelde en skade pr. forsikringsår.

Ettersom vår egenandel er på kr. 4000, betyr det for oss at vi slipper egenandelen en gang pr år.

Betalte ikke noe ekstra for det vi......(og ikke det at vi har planer om å kollidere en gang i året, men det var deilig å ha denne avtalen når mannen krasja her for et par uker siden :roll: )

Skrevet

Det er bare Gjensidige som har denne avtalen med NAF.

Hvis du har hatt 75% bonus i fem år eller mer, taper du ikke bonus, men går til 75%bonus 1. år.

Dvs at du må kjøre fem år skadefritt for å unngå bonustap ved senere skader.

Gjest Anonymous
Skrevet

Mye tull som står skrevet her... Folk som har hørt ditt og datt og folk som har særavtaler og skryter av disse for å ergre andre.

Fakta: NAF har avtale med gjensidige, og dekker 4000 av egenandelen ved skade. (har du 4000 i egenandel,dekker de alt, har du 12000, må du selv betale 8000). Ekstrakostnad for dette er NAF-medlemskapet som er ca 600/800 (vanlig/utvidet medlemskap).

Når det gjelder bonustap og hvor mye en skade må koste før det lønner seg å benytte kaskoen er denne siden fin;

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101224

Skrevet

Forbrukeroperatørene FBI hadde et program om dette for ikke så lenge siden og der ble det fastslått at det skulle være en rimelig stor skade hvis det skulle lønne seg å bruke forsikringen. De oppfordret faktisk til å ta et forbrukslån istedet. De hadde ett eller annet regnestykke... hmmm :-?

Jeg tror det var at man skulle gange det du betaler i året for forsikringen med 3 eller 4 for å finne ut om det lønner seg. Så hvis du har en årlig forsikringspremie på 5000 kr ganger du det med 4, da får du 20 000 kr. Det vil si at hvis skaden er taksert til over 20 000 kr kan det lønne seg å benytte seg av forsikringen.

Jeg har full bonus og vil ikke miste noe heller hvis jeg kræsjer nå så for meg er det bare egenandelen jeg må ut med. Men det skal visst være en kalkulator på forsikringsselskapet sine sider der du kan regne ut om det vil lønne seg eller ikke....

Pam

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg tror det var at man skulle gange det du betaler i året for forsikringen med 3 eller 4 for å finne ut om det lønner seg. Så hvis du har en årlig forsikringspremie på 5000 kr ganger du det med 4' date=' da får du 20 000 kr. Det vil si at hvis skaden er taksert til over 20 000 kr kan det lønne seg å benytte seg av forsikringen.[/quote']

Hvor mye du må gange med avhenger av hvilken bonus du har. Sjekk linken jeg la ut i innlegget før ditt, der står alt grundig forklart!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...